Aktiv P-skiva

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bilisten

Aktiv P-skiva

Inlägg av Bilisten »

1. H Ä L S N I N G S F R A S

Hejsan allihopa!

2. B A K G R U N D

Jag använder P-skivor, men ställer ibland in dem fel, slarvigt nog. Det har hänt att kontrollanter skriftligt påtalat för mig nåt i stil med "24. P-skiva felaktigt inställ/oläslig". Av tacksamhet för deras rådgivning i ärendet så har jag därefter givetvis betalat den kontrollavgift som deras rörelse behöver för att kunna fortsätta uträtta sin förtjänstfulla uppgift.

Nu har tanken föresvävat mig att det kunde vara praktiskt att utveckla en aktiv P-skiva. Med det begreppet avser jag sådan funktionalitet som gör att man, när man hemmavid eller på jobbet plötsligt kommer på att: "Oj då, jag har ju missbrukat min P-skiva genom att ställa in den på fel (halv)timma", inte behövde vandra ut till sitt fordon på den aktuella parkeringsplatsen för att handgripligen korrigera sitt misstag. Det skulle eventuellt kunna korrigeras fjärrstyrt eller automatiskt. Nyttan av detta vore framförallt att kontrollanternas rådgivningsverksamhet kunde underlättas väsentligt med avseende på mitt slarv med P-skivor. Mitt förslag här är alltså att i ärendet intresserade personer här nu slår sina tankar samman för att underlätta dessa tjänstemäns viktiga arbete!

3. T E K N I K

Det framstår framförallt som oundgängling i sammanhanget att en stegmotor centralt vidhäftas parkeringsskivans interna cirkulära klockvisningskomponent.

Denna stegmotor kunde då rotera klockvisningen halvtimmesvis, alltså i enheter av 360/24 = 15 vinkelgrader. En eller en serie av sådana rotationssteg kunde utlösas via fjärrstyrning, förslagsvis från mobiltelefon via SMS, GPRS eller helt enkelt som reaktion på samtalsuppkoppling med ett viss telefonnummer.

Ett potentiellt avsevärt billigare alternativ vore att sådana halvtimmeskorrigeringar av P-skiveanvändarens ursprungliga felinställning, kunde göras löpande lokalt automatiskt i samma takt som tiden de facto går. I klarspråk att P-skivan i ett distinkt moment en gång i halvtimmen roteras 15 vinkelgrader. Förvisso har jag svårt att se hur en sådan metod kunde ha några särskillt nyttiga tillämpningar med avseende på att underlätta de aktuella kontrollanternas angelägna arbetsuppgifter, men låt oss för den skull inte förtidigt avvisa specifika tekniska metoder.

Hur borde man konstruera en sådan anordning?

4. E S S E N S E N

Kunde man kontraptera en slags anordning som med utgångspunkt från en vanlig klocka skulle kunna åstadkomma sådana momentana 15-gradiga rotationsmoment, snarare än kontinuerliga vridningar?

5. F O R M E L L A V S L U T N I N G S F R A S

Frågan lämnas härmed öppen och svar välkomnas
/ Bilist och P-skivebrukare
Senast redigerad av Bilisten 6 september 2009, 14:02:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Re: Aktiv P-skiva

Inlägg av Stolleman »

Jag fick en gång av min moster en motordriven P-skiva med ett klockurverk på baksidan så att den alltid stod rätt om kontrollanten skulle se den. Kanske det är en lösning men jag avråder dig starkt då jag inte vet vad lagen säger om mixtrade P-skivor.
Bilisten

Inlägg av Bilisten »

Stolleman skrev:Jag fick en gång av min moster en motordriven P-skiva med ett klockurverk på baksidan så att den alltid stod rätt om kontrollanten skulle se den. Kanske det är en lösning
Det alternativ som du vidtalar kunde vara av stort intresse för den aktuella frågeställningen. Om du har möjlighet att konkretisera tekniken i just den lösningen så kunde det vara av intresse här att du gjorde så. Enkelheten i att P-skivans klockvisningshjul kontinuerligt drivs av ett urverk, är sannerligen slående. Men det hjälper ju kontrollanten föga, eftersom en sålunda utrustad P-skiva huvuddelen av tiden skulle ange en inställningstidpunkt mellan de halvtimmesindikationer som utgör den enda giltiga mängden P-skiveinställningar.

Jag efterlyser, för det vidare utforskandet av just denna tankelinje som du just tog upp, konkretion angående hur ett urverks löpande vridning skulle kunna diskretiseras till sådana som utlöses t.ex. en gång var 1800 sekund och då momentant med 15 vinkelgrader.
jag avråder dig starkt då jag inte vet vad lagen säger om mixtrade P-skivor.
Det är mycket försvarbart att avhålla sig från rådgivning i ärenden som man inte har vederbörlig kännedom om. Jag uppfattar därför inte heller ditt citerade påtalande här som ett juridiskt råd. Jag har mig veterligen aldrig heller anfört eller vidrört några juridiska aspekter i den förfrågan som jag har nu har ställt i detta forum. Min ambition är uteslutande att assistera tjänstemän som i sin yrkesutövning utför viktiga och samhällsnyttiga funktioner i anslutning till så kallade P-skivor, såsom att kontrollera att jag som parkerande bilist har ställt in min P-skiva på ett korrekt sätt.
Senast redigerad av Bilisten 6 september 2009, 14:15:25, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

är ju bara att sätta pskivan på timvisaren på en klocka.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Det var så enkelt den var uppbyggd :)
Bilisten

Inlägg av Bilisten »

danielr112 skrev:är ju bara att sätta pskivan på timvisaren på en klocka.
Men det behövs ju uppenbart en diskretionering av urvekrets vridning!

Kontrollanter kan annars förvirras av att P-skivan har en synbart ogiltig inställning ungefär 20 minuter varje halvtimme, då pekaren inte befinner sig i tillräcklig närhet till något av indikatorstrecken på klockvisningscirkeln för att P-skivan som helhet skulle kunna befinnas vara giltigt inställd. Kontrollantens råd blir då, som i så många andra fall: "24. P-skiva felaktigt inställd/oläslig", varvid kontrollavgift påförs P-skivemissbrukaren som avlastning för kontrollanternas kostnadsituation för rådgivningstjänsten i fråga.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det bästa är väl att ha en skiva som ställer in sig på aktuellt klockslag när man stänger av motorn.
Bilisten

Inlägg av Bilisten »

danei skrev:Det bästa är väl att ha en skiva som ställer in sig på aktuellt klockslag när man stänger av motorn.
Ja, det låter ju högst intressant. Men problemet med att vridningarna måste ske i distinkta 15-graders-intervall återstår ju. Det är i huvudsak den tekniska problematik som jag vill ta upp här.
Det finns 10 sorters människor. De som förstår binära tal, och de som inte gör det.
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal och de som förstår Gray kod. Mängden 10 människor skulle inbegripa de som inte förstår någedera.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Måste de? Var har du fått det ifrån?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hm, de sålde sådana skivor i Täby Centrum då jag var där för två veckor sedan.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Den jag har behöver det inte..

Och så svår är det väl inte?

Man använder en underskiva med försänkningar i. Mot dessa har man en fjäderbelastad kule som gör att den tickar på de olika ställena. Man har en visare som sedan är fjäderbelastad och drar den runtom. Med rätt dimensionering på allt kommer den ticka över till nästa hål när visaren har rört sig tillräkligt långt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men varför nu göra det så enkelt för sig.

Naturligtvis så ska vi ha en display i framrutan som visar tiden (från GPS) när vi parkerade bilen och om det då ska visas med 15 minutersintervall eller på sekunden är ju bara en programmeringsgrej. Det är ju elektronikforumet det här.

Mekanik...... nä

Protte
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Kanske går att mixtra om denna LÄNK?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

En PIC/AVR som styr ett servo som drar fram den ett jack vid varje xx minut? :D

Alt en liten färgskärm 128*128 som visar en skiva :lol:
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Är nog inte så bra att den flyttas i stora steg. Risken är ju liten, men dock finns ju en risk att förflyttningen sker i samma ögonblick som den hjälpsamma kontrollanten har sina ögon på pskivan. Skulle den flytta sig i samma takt som en minutvisare är ju risken för upptäckt minimal.
Måste den verkligen vara inställd på jämna steg för att gälla?
Skriv svar