Makita bandslip strömförande

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter

Makita bandslip strömförande

Inlägg av säter »

Har en handhållen Makita bandslip för gradning av frästa detaljer.

När man slipar och kommer åt metalldelar på maskinen, kittlar det en del. Obehagligt, förövrigt funkar maskinen.
Stickproppen passar i jordat uttag men verkar vara ojordad. Är det så om det är dubbelisolering?
Den är märkt med två fyrkanter innuti varan.

Vad är det som kan vara fel? Felet uppkom nu ikväll när jag gradade.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Re: Makita bandslip strömförande

Inlägg av Stolleman »

Låter som att en sladd i kan vara halvt av, öppna och se om du kan hitta något.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har du ingen jordfelsbrytare?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag fattar inte riktigt hur det funkar med dubbelisolerat. Kabeln är original och är ojordad. (2 ledare)
Nej, jag har inte jordfelsbrytare, men funkar en sån på ojordad utrustning?

Nu har jag mätt med voltmeter. Från skyddsjord i ett vägguttag, till metallhöljet på maskinen:
stillastående 200V
igångkörd 120V

Hur fan kan det bli spänning på höljet i dubbelisolerad apparat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmarna i fasen och nolledaren. Om det finns en skillnad mellan dessa strömmar som är större än det förinställda värdet (IΔn) löser skyddskretsen ut och bryter strömmen. Brytaren måste därefter återställas (ofta manuellt) innan den börjar leda ström igen.
Det är något fel i den dubbelisolerade apparaten som gör att fasledaren har kontakt med metalldelen du håller i.
Normalt går strömmen från fas till motorn, från motorn till nollan som går tillbaka genom jordfelsbrytaren till transformatorn.
Nu går den från fas, genom dig till jord, bredvid jordfelsbrytaren och tillbaka till transformatorn, därför skulle den ha löst eftersom den ser större ström på fasen än nollan.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det var ett bra klarläggande hur en jordfelsbrytare funkar. Jag inte riktigt på det klara med det.

Nu har jag mätt igen, utan skarvsladd, och då visar det noll!!
Felet måste sitta i skarvkabeln, som är jordad. Nu vart det snurrigt, hur fan kan strömmen ta sig ut i höljet?
När den inte gör det utan skarvkabel.
daer

Inlägg av daer »

Beror antagligen på vilket håll du sätter kontakten i. Det ena stiftet är fas det andra nolla. Nollan är i den som strömmen går tillbaka igenom och är ihop kopplad med jord i proppskåpet.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Du sa att det kittlar obehagligt när du tar iden. Alltså du får inte en smäll i armen och flyger baklnges?
Då är det säkert inget fel. När bandet roterar är det en bra generator av statisk elektricitet.
Om du stannar maskinen och sedan vidrör metalldelarna innan du spänningsmäter har du någon spänning där då?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

En lärare i högstadiet berättade om en händelse på skolan för ett antal år sedan. Efter att en ny krittavla satts upp kunde det kittla till i händerna när man tog i tavlans nederkant där kritorna låg. Det visade sig att när den monterades hade en skruv gått in i en kabel i väggen så fas eller nolla låg i hela tavelramen...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har jag varit nere och mätt igen. Det är nog inget fel på skarvkabeln. Felet sitter i slipmaskinen.
Jag gjorde tavlan, att ha maskinen ligga på diskbänken när jag mätte utan skarvkabel igår.

daer:
Visst är det så. Vänder jag stickproppen blir den spänningslös.
Dock känns det som att jag vill fixa felet i stället för att köra med stickproppen vänd åt rätt håll.

Hur funkar det här med dubbelisolering? Jag trodde det var ett idiotsäkert system, bättre än skyddsjord.
Senast redigerad av säter 6 september 2009, 12:45:57, redigerad totalt 1 gång.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Dubbelisolering är vad namnet säger, dubbel isolering.
Så du måste ha sönder två eller fler isoleringar innan du kan komma åt nåt spänningsförande.
Men det kan ju ha hänt nåt med din maskin, är det t.ex. kol i den kan det hamnat koldamm mellan nåt strömförande och höljet så det leder ut lite.
Vatten är ett annat vanligt problem, vem har inte blivit biten av en vinkelslip som används i regn.
Men det ska officiellt inte kunna komma ut några farliga strömmar.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Regelverket säger om jag inte minns fel följande.
En apparat skall ha alla beröringsbara metalldelar (separat) kopplade till skyddsjord samt ha minst 3,6mm isolationsavstånd mellan spänningsförande delar och metallhöljet.
ELLER
Vara dubbelisolerad dvs ha två av varandra helt oberoende isolerskikt som vardera kan hantera 1500V spänningsdifferens.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har jag demonterat maskinen. Trots att strömbrytaren har två kablar in och två ut, verkar den vara enpoligt brytande.
Det innebär att fas kan ligga på, bara kontakten sitter i uttaget.

Sätter jag i kontakten, nu med enbart statorlindningen, utan att trycka på strömbrytaren, har jag 230v mellan statorplåtarna och skyddsjord i vägguttaget.
Kan aldrig vara rätt.

Det sitter nån form av kondensator parallellt över utgående från strömbrytaren.
Denna kondensator har även en tredje kabel, som är kopplad till statorplåtarna. Undrar om det kan vara där felet sitter?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det är en avstörningskondensator, prova utan den, de går sönder ibland.
Det värsta som kan hända är att du inte kan lyssna på radio samtidigt som du slipar.
Hur får du ut spänningen på höljet, statorn borde vara isolerad?
Det kan även vara nån lindning som legat och gnott hål på isolationen antagligen i statorn isåfall, resistansmät mellan inkommande och statorn med och utan avstörningskondensatorn.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Den här slipmaskinen driver mig till vansinne.
Jag har krafsat och gjort rent där den tunna tråden som kommer upp från statorlindningarna.
Då sänktes spänningen på statorplåtarna till 130v. Längre än så kommer jag inte. Jag får ge upp där.
Den är ju dubbelisolerad, så det borde inte spela så stor roll. Huvudsaken att inte metallhöljet är spänningsförande.

Stoppade i rotorn, utan kol, då har jag 70v på rotoraxeln. Då för man givetvis det på höljet också.
Satte mätintrumentet direkt utanpå statorlindningen, 130v. Lacken på koppartråden verkar inte isolera så bra.

Kan det vara att mätintrumentet är för känsligt? Jag tycker alltihopa verkar mysko.

I värsta fall får man märka upp stickproppen, så man alltid vänder den åt rätt håll.
Skriv svar