Ändra laddspänning hos nyare Smart-UPS?
-
Freezer7Pro
Ändra laddspänning hos nyare Smart-UPS?
Jag har en Smart-UPS 1000 (SUA1000I från 2003) som jag kör med min hemdator. Dessvärre så märkte jag att den har en aning hög laddspänning när jag hörde batterierna stå och bubbla på friskt en vacker dag. Mätte, och kom fram till att 27.7V ju inte riktigt är optimalt.
Laddspänningen verkar vara digitalt justerad från fabrik, och det finns inte mycket data på nätet om ämnet. Inte råkar någon på EF ha någon aning om hur man skulle gå till väga för att justera nämnda spänning? Lutar för tillfället åt att bara köra med nån MOSFET-lösning och extern laddare, i brist på passligare lösningar.
Laddspänningen verkar vara digitalt justerad från fabrik, och det finns inte mycket data på nätet om ämnet. Inte råkar någon på EF ha någon aning om hur man skulle gå till väga för att justera nämnda spänning? Lutar för tillfället åt att bara köra med nån MOSFET-lösning och extern laddare, i brist på passligare lösningar.
-
danielr112
Re: Ändra laddspänning hos nyare Smart-UPS?
27,7 är inte en direkt farlig spänning.
Ska du få batterierna fulladdade så bör du ha den spänningen. Om batterierna bubblade kan de ha varit att den inte stänger när de har uppnåt full laddning eller dylikt.
Alternativt att de är kassa?
Ska du få batterierna fulladdade så bör du ha den spänningen. Om batterierna bubblade kan de ha varit att den inte stänger när de har uppnåt full laddning eller dylikt.
Alternativt att de är kassa?
Batterier som bubblar? Har du verkligen rätt typ av batterier?
Olika batterier har olika laddspänningar och upsen förväntar sig givetvis en viss typ.
Om den står och laddar på och det bubblar i en cell så är helt enkelt det batteriet utslitet.
På min gamla 3kVA ups så finns det trimpotar där man kan justera spänningen.
Olika batterier har olika laddspänningar och upsen förväntar sig givetvis en viss typ.
Om den står och laddar på och det bubblar i en cell så är helt enkelt det batteriet utslitet.
På min gamla 3kVA ups så finns det trimpotar där man kan justera spänningen.
-
Freezer7Pro
13.85/batt är nog lite hög underhållsladdning för de flesta blyackar i min mening. Skulle ju inte vara så farligt om den slog av när de var fulla, men APC håller ju spänning över batterierna hela tiden. Originalbatterierna hade svullit upp och dött, i äkta APC-anda.
Kör inte heller med AGM-batterier nu, nej. Jag kör med två 55Ah:s kalciumbaserade båtbatterier. Den typen gillar ju att ha närmare 13.6-13.7V för att må bra, vad jag har förstått. De är även under ett år gamla, så jag skulle inte tro att de har några värre fel. De har tidigare använts med en SUA750I som matade ut 27.5V som underhållsladdning.
Kör inte heller med AGM-batterier nu, nej. Jag kör med två 55Ah:s kalciumbaserade båtbatterier. Den typen gillar ju att ha närmare 13.6-13.7V för att må bra, vad jag har förstått. De är även under ett år gamla, så jag skulle inte tro att de har några värre fel. De har tidigare använts med en SUA750I som matade ut 27.5V som underhållsladdning.
Det vanligaste felet vid symtomet du beskriver är att en cell i något av batterierna är kortsluten. Då blir laddspänningen ca 2,3V för hög och de övriga cellerna gasar då mer än normalt.
-
Freezer7Pro
Nej, batterierna är i fullgott skick. 13.5V OCV per styck.
Jag försöker inte felsöka något här; jag undrar bara om någon känner till hur man ändrar laddspänningen. Även om den är inom marginalerna för originalbatterierna, så tycker mina batterier inte om den.
Jag försöker inte felsöka något här; jag undrar bara om någon känner till hur man ändrar laddspänningen. Även om den är inom marginalerna för originalbatterierna, så tycker mina batterier inte om den.
Det går att sänka med ett par kraftiga dioder naturligtvis!
-
limpan4all
Två antiparallellkopplade Schottydioder.
Den ena för uppladdningen den andra för urladdningen, dimensionerade för erforderlig ström förstås.
Den ena för uppladdningen den andra för urladdningen, dimensionerade för erforderlig ström förstås.
Jag känner inte till hur laddning vs förbrukning är kopplad på just den här UPS’en, men en diod på laddningen är att föredra om de är separata.
Schottky eller ”vanlig” diod beror på hur mycket man vill sänka spänningen.
Schottky eller ”vanlig” diod beror på hur mycket man vill sänka spänningen.
-
Freezer7Pro
Ah, fick det fixat genom att googla runt i någon timme och sedan gå in i ett programmeringsläge som APC otroligt nog inte spärrat. Ställde om den så att den mäter spänningen för högt, och därmed justerar ner laddspänningen för att kompensera. Får lite extra drifttid ur den på köpet, eftersom den klipper vid lägre spänning 
Gick till och med att lura i den att den är en Smart-UPS XL, så att den till och med fattar att den har större batterier.
Gick till och med att lura i den att den är en Smart-UPS XL, så att den till och med fattar att den har större batterier.
-
danielr112
Du råkar inte ha en länk till den sidan ifall att andra undrar?
Kör inte själv med apc dock men finna ju andra.
Kör inte själv med apc dock men finna ju andra.
-
Freezer7Pro
Här.
För att komma in i programmeringsläget så skickar man en etta, väntar över 1.5 sekunder och skickar en etta till. Värdena märkta med 'prog' är justerbara.
En varning till alla som försöker använda detta läge; man kan lätt ha sönder UPS:en helt genom det, genom att t.ex rensa ut allt som ligger i EEPROM:et. Använd på egen risk.
För att komma in i programmeringsläget så skickar man en etta, väntar över 1.5 sekunder och skickar en etta till. Värdena märkta med 'prog' är justerbara.
En varning till alla som försöker använda detta läge; man kan lätt ha sönder UPS:en helt genom det, genom att t.ex rensa ut allt som ligger i EEPROM:et. Använd på egen risk.