Liknande data för "alla" 7805 med TO220-kapsel ?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Liknande data för "alla" 7805 med TO220-kapsel ?
Brukar det var samma/liknande data för "alla" olika tillverkares 7805-kretsar i TO220-kapsel?
Jag ska ersätta en som det står följande på:
7805A
6107
JRC
Minns sedan ett tidigare projekt att någon viss modell inte alls fungerade bra,
så jag började fundera på vad som skiljer dem åt..
I 7805-lådan hittar jag en hög med texten:
L78S05CV
GX0X4 VW <-- Ytterst svårt att se pga typsnittet..
CHN 623
ST
Det går ju att testa om den fungerar som ersättare, men jag gör helst inte det utan att veta.
Jag ska ersätta en som det står följande på:
7805A
6107
JRC
Minns sedan ett tidigare projekt att någon viss modell inte alls fungerade bra,
så jag började fundera på vad som skiljer dem åt..
I 7805-lådan hittar jag en hög med texten:
L78S05CV
GX0X4 VW <-- Ytterst svårt att se pga typsnittet..
CHN 623
ST
Det går ju att testa om den fungerar som ersättare, men jag gör helst inte det utan att veta.
Re: Liknande data för "alla" 7805 med TO220-kapsel ?
Vill minnas att de finns från 0,5 till 2A med nån bokstavskombination i mitten och på slutet som skiljer.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Aha. 
Jämförde med Elfas sida och det verkar vara såhär:
78M05 : 0,5A
7805 : 1,5A
78S05: 2A
Så långt verkar alltså min ersättare hänga med.
Då är frågan vad som skiljer mellan "A" och "CV" på slutet.
(Google hittar väldigt mycket om "CV" men inte riktigt rätt betydelse...
)

Jämförde med Elfas sida och det verkar vara såhär:
78M05 : 0,5A
7805 : 1,5A
78S05: 2A
Så långt verkar alltså min ersättare hänga med.
Då är frågan vad som skiljer mellan "A" och "CV" på slutet.
(Google hittar väldigt mycket om "CV" men inte riktigt rätt betydelse...

"Available in either ±5% (AC) or ±10% (C) selection" står det i ett datablad. Och i ett annat står V:et i CV för TO-220-kapsel.
Extra bokstäverna är nog inte samma för alla tillverkarna.
Men 10% känns ju mycket, tycker de brukar hålla sig inom nån %, å andra sidan är det väl kanske för att kunna sälja även undantagen utan att få skit för det.
Å tredje sidan är det kanske reglernoggrannheten, att den kan variera med en halv Volt vid olika förhållanden men det känns mycket det åxå.
Men 10% känns ju mycket, tycker de brukar hålla sig inom nån %, å andra sidan är det väl kanske för att kunna sälja även undantagen utan att få skit för det.
Å tredje sidan är det kanske reglernoggrannheten, att den kan variera med en halv Volt vid olika förhållanden men det känns mycket det åxå.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mjo, 10% låter väldigt mycket...
Jag testade lite försiktigt med den andra regulatorn tillslut, och det fungerade fint.
Jag testade lite försiktigt med den andra regulatorn tillslut, och det fungerade fint.

Upptäckte nyligen när det gällde en transistor (minns nu inte vilken) att olika tillverkare hade olika max-värden på spänning etc. trots att de använde exakt samma beteckning på transistorn. Så det verkar ju helt klart variera. När det gäller 7805 kan jag tänka mig att t.ex. thermal power dissipation kan skilja sig en del och kanske drop-out spänningen också. Jag trodde att 7805 brukade ha 5% tolerans, kan ju vara bra att kolla upp det också.
Du har ingen symbol på som kan avslöja tillverkare? Hur som helst, om du ersätter med 78S05 så har du ju inte tagit i för lite
Du har ingen symbol på som kan avslöja tillverkare? Hur som helst, om du ersätter med 78S05 så har du ju inte tagit i för lite

jesse: På en del TIP-transistorer (TIP35A, B, C t.ex.) används en bokstav på slutet för spänning, det kanske var en sån du råkat ut för? Finns ju också bokstäver i slutet av BC550A,B,C men i det fallet är det strömförstärkning. På andra komponenter kan det vara olika kapseltyper som avses.
de använde exakt samma beteckning på transistorn
Det som kan (brukar) skilja är också temperaturområde. Jag har en drös hemma som jag köpte i bulk och som klarar ner till -85 grader och upp till nån gräns jag inte minns, medan vissa andra jobbade mellan 0-125 grader.JimmyAndersson skrev:Brukar det var samma/liknande data för "alla" olika tillverkares 7805-kretsar i TO220-kapsel?
Ska man ha dem i en applikation som inte är kritisk i vare sig omgivningstemperatur eller strömåtgång, och liknande, så funkar oftast godtyckligt datablad. Annars är det bäst att ta för vana att alltid leta upp tillverkarens blad för att få reda på variationerna.
Jaha, det var det du menadejesse skrev:de använde exakt samma beteckning på transistorn

Många 2nxxxx-typer har ganska så lös kravspec så där kan det skilja mycket mellan olika tillverkare. Moderna 2N3055 t.ex. är oftast mycket snabbare än originalet var. Olika spänningstålighet från olika tillverkare på en del 2N-småsignalstyper har jag också sett och det verkar vara rätt vanligt.
OnSemi/Motorola MJ15024/25 innehåller vad jag har hört samma chip som MJ21193/94 (förbättrad i fråga om HFE-linearitet, fT och SOA) nuförtiden då det är billigare för tillverkaren att bara producera ena sorten.
Har man otur kan den sortens i smyg förbättrade delar ställa till problem om kretsen är känslig för förändringar i sådana parametrar.