PIC-oscillator vägrar starta
Re: PIC-oscillator vägrar starta
Det jag har provat är som sagt XT- och HS-läge, olika kristaller samt 1Mohm motstånd parallellt över kristallen.
Jag har inte provat någon annan processor. *att göra ikväll*
Jag har inte kört på labbplatta. *att göra*
Jag har inte gjort nåt avskalat testprogram. Programmet jag kör funkar fint med inbyggda oscillatorn.
Jag kör MPLAB och C (hitech tror jag det är) och jag ser i MPLAB-fönstret för processorkonfiguration att det verkligen blir XT/HS.
Jag ska se om jag kan få in en bild ikväll.
Jag har inte provat någon annan processor. *att göra ikväll*
Jag har inte kört på labbplatta. *att göra*
Jag har inte gjort nåt avskalat testprogram. Programmet jag kör funkar fint med inbyggda oscillatorn.
Jag kör MPLAB och C (hitech tror jag det är) och jag ser i MPLAB-fönstret för processorkonfiguration att det verkligen blir XT/HS.
Jag ska se om jag kan få in en bild ikväll.
Och 33pF kondensatorer kan också vara ett problem, det kan vara för mycket.
Oftast är 22pF alldeles rätt men många glömmer strökapacitanser som ju adderas, det är orsaken till att jag oftast använder 18pF.
Och sedan bara för att vara säker:
Du har alltså 2 av dessa 33pF, de sitter så att ena sidan sitter till en av oscillatorpinnarna och den andra sidan sitter till GND och kristallen sitter mellan oscillatorpinnarna. Är det så?
Oftast är 22pF alldeles rätt men många glömmer strökapacitanser som ju adderas, det är orsaken till att jag oftast använder 18pF.
Och sedan bara för att vara säker:
Du har alltså 2 av dessa 33pF, de sitter så att ena sidan sitter till en av oscillatorpinnarna och den andra sidan sitter till GND och kristallen sitter mellan oscillatorpinnarna. Är det så?
> Jag har inte gjort nåt avskalat testprogram.
OK. Det jag skulle göra (bara för att utesluta så mycket som möjligt) är att skriva ett
minimalt ASM program som i princip bara sätter __CONFIG (och eventuellt lite kod om
det behövs för att bygga utan felmeddelanden).
En annan sak, har samma koppling (alltså samma kretskort) fungerat tidigare
med INTOSC ? Det kan ju faktiskt vara något annat som inte har ett smack med kristall
eller oscillator att göra som t.ex en felkopplad MCLR. Då startat inte oscillatorn heller...
OK. Det jag skulle göra (bara för att utesluta så mycket som möjligt) är att skriva ett
minimalt ASM program som i princip bara sätter __CONFIG (och eventuellt lite kod om
det behövs för att bygga utan felmeddelanden).
En annan sak, har samma koppling (alltså samma kretskort) fungerat tidigare
med INTOSC ? Det kan ju faktiskt vara något annat som inte har ett smack med kristall
eller oscillator att göra som t.ex en felkopplad MCLR. Då startat inte oscillatorn heller...
Det stod väl i första posten att en långsam kristall fungerat.
Så var det visst. Jaha OK...
Kan det vara fel typ av kristall ? (ser/parr cut) ?
En annan sak från första-posten :
> Jag har provat både XT och HS-läget på PICen.
Eftersom XT är för kristaller < 4 MHz, så behöver du ju inte
prova med både XT och HS för kristaller > 4 MHz. Konfigurera
rätt bara och kör med det.
Aja, jag tror i alla fall att det något litet skitproblem...
Kan det vara fel typ av kristall ? (ser/parr cut) ?
En annan sak från första-posten :
> Jag har provat både XT och HS-läget på PICen.
Eftersom XT är för kristaller < 4 MHz, så behöver du ju inte
prova med både XT och HS för kristaller > 4 MHz. Konfigurera
rätt bara och kör med det.
Aja, jag tror i alla fall att det något litet skitproblem...

Precis, alla långsamma kristaller har fungerat.
Jag tror som sagt jag hade 22pF från början, men är inte säker. Kan ju prova 18pF och se om nåt händer.
Helt rätt om kopplingen av kondingarna...
Jepp det har funkat fint med INTOSC, men även en annan grej som ju faktiskt är lite konstigt när jag tänker efter. Det har funkat med HS och lite startkod: OSCCON = 0x71. Dvs aktivera intern oscillator på 8MHz. Den kodraden borde aldrig köras om den inte går igång på HS först. Eller har jag blivit schizofren?
Det där måste jag prova igen när kommer hem.
MCLR kontrolleras för övrigt av min ICD2 och enligt skopet går den hög och låg som den ska. Nu slog det mig en sak, det kanske blir problem med kombinationen extern kristall och ICD i debugläge? Fast det verkar ju dumt om det fanns en sån begränsning...
Finns det nån nackdel med att köra HS annat än att strömförbrukningen kan bli onödigt hög? Alltså, om man skiter i strömförbrukningen, är det då alltid mest safe att köra HS?
Jag tror som sagt jag hade 22pF från början, men är inte säker. Kan ju prova 18pF och se om nåt händer.
Helt rätt om kopplingen av kondingarna...
Jepp det har funkat fint med INTOSC, men även en annan grej som ju faktiskt är lite konstigt när jag tänker efter. Det har funkat med HS och lite startkod: OSCCON = 0x71. Dvs aktivera intern oscillator på 8MHz. Den kodraden borde aldrig köras om den inte går igång på HS först. Eller har jag blivit schizofren?

MCLR kontrolleras för övrigt av min ICD2 och enligt skopet går den hög och låg som den ska. Nu slog det mig en sak, det kanske blir problem med kombinationen extern kristall och ICD i debugläge? Fast det verkar ju dumt om det fanns en sån begränsning...
Finns det nån nackdel med att köra HS annat än att strömförbrukningen kan bli onödigt hög? Alltså, om man skiter i strömförbrukningen, är det då alltid mest safe att köra HS?
> Finns det nån nackdel med att köra HS...
Att köra HS eller inte har ju mest med att göra vilken kristall man vill/måste använda.
Så du kan inte välja bort HS utan att även välja bort kristallen.
En annan sak. En oscilloskop-prob kan få kristalloscillatorn att stanna om du har otur.
Bättre/säkrare att verifiera om den går eller inte via t.ex någon I/O pinne.
> det kanske blir problem med kombinationen extern kristall och ICD i debugläge?
Tja, om det nu *är* så, och det finns någon som råkar veta det, så hade ju det där
varit en intressant information från början...
Att köra HS eller inte har ju mest med att göra vilken kristall man vill/måste använda.
Så du kan inte välja bort HS utan att även välja bort kristallen.
En annan sak. En oscilloskop-prob kan få kristalloscillatorn att stanna om du har otur.
Bättre/säkrare att verifiera om den går eller inte via t.ex någon I/O pinne.
> det kanske blir problem med kombinationen extern kristall och ICD i debugläge?
Tja, om det nu *är* så, och det finns någon som råkar veta det, så hade ju det där
varit en intressant information från början...
För mig har ICD2 aldrig funkat i debugläge med snabb klocka, men med långsam. Jag har aldrig kollat om oscillatorn slutat ticka när debuggern krånglat.
Jag har kört en del ICD2 i sommar. 16F877 med 16MHz klocka (kristall, HS-läge). Går alldeles utmärkt att köra i debugläge.
Ok lite snurrig är jag nog. HS funkade ju inte med intern oscillator, det måste jag ha drömt. Sen kör jag inte debugläge heller, utan det var kompilatorns debug/release väljare som stod i debug. ICD:n kör jag som programmerare.
Jag provade precis med en 16LF872 och den går inte heller igång med 20MHz men tuffar igång direkt med 6MHz...
EDIT: här kommer den efterfrågade bilden:

Jag provade precis med en 16LF872 och den går inte heller igång med 20MHz men tuffar igång direkt med 6MHz...
EDIT: här kommer den efterfrågade bilden:
Senast redigerad av steppen7 3 september 2009, 18:45:03, redigerad totalt 1 gång.
Har du testat med flera olika kristaller, datablad för kristallen ifråga?
Jag har testat med flera olika kristaller och de som inte funkar är 20MHz, 19,17MHz samt 2st 16MHz. Funkar gör 3,58MHz, 6MHz samt 7,37MHz.
Nu bytte jag till 15pF - samma resultat
Jag har tyvärr inte datablad på någon av kristallerna, men dom två 16MHz kristallerna är ytmonterade HC49 och kommer från Elfa, dom säljer bara dessa för parallellresonans.
Nu bytte jag till 15pF - samma resultat
Jag har tyvärr inte datablad på någon av kristallerna, men dom två 16MHz kristallerna är ytmonterade HC49 och kommer från Elfa, dom säljer bara dessa för parallellresonans.
Verkar som att HS-optionen inte aktiveras, det är den enda gemensamma funktion som jag kan se.
Utgår från att du har läst uChips appnotes om kristaller och oscillatorn.