inköp av oscilloskop...
inköp av oscilloskop...
Hej
Jag har funderingar på att införskaffa mitt första oscilloskop och har fastnat lite för ett "GW Instek GDS-1042" från elfa för 4501kr + moms.
Är det någon som har erfarenhet av ett sådant (eller från samma serie) eller tips på andra liknande oscilloskop i ungefär samma prisklass?
Jag har funderingar på att införskaffa mitt första oscilloskop och har fastnat lite för ett "GW Instek GDS-1042" från elfa för 4501kr + moms.
Är det någon som har erfarenhet av ett sådant (eller från samma serie) eller tips på andra liknande oscilloskop i ungefär samma prisklass?
-
- EF Sponsor
Re: inköp av oscilloskop...
Jo, jag har ett GDS-2062. Inte lika bra som tektronix men den funkar bra till hobbybruk.
PC-programvaran är dock mer eller mindre oanvändbar.
Ett tips kan vara att köpa den utomlands då den brukar vara billigare där.
PC-programvaran är dock mer eller mindre oanvändbar.
Ett tips kan vara att köpa den utomlands då den brukar vara billigare där.
Tektronix modell 2440 två-kanals oscilloskop: 6 500:- exkl moms
http://soliflex.se/?tag=kommunikation
Verkar vara ett skåp med hyfsade data.
http://soliflex.se/?tag=kommunikation
Verkar vara ett skåp med hyfsade data.
Vad är det som skiljer mot ett tektronix-skop? Hur är probarna som följde med ditt?thepirateboy skrev: Inte lika bra som tektronix men den funkar bra till hobbybruk.
Tack för tipset! Jag hittade ett GDS-1042 på Aspen-Instek till ett bättre pris med VAT och frakt än vad elfa kunde erbjuda nettothepirateboy skrev: Ett tips kan vara att köpa den utomlands då den brukar vara billigare där.

-
- EF Sponsor
Det som skiljer mest är nog faktiskt probarna, de är riktigt plastiga.
Mitt skop är också ganska djupt men det verkar inte de nya modellerna vara.
För övrigt är det väl inte så mycket som skiljer, mer än att Tektronix överlag har lite bättre kvalitetskänsla.
Mitt skop är också ganska djupt men det verkar inte de nya modellerna vara.
För övrigt är det väl inte så mycket som skiljer, mer än att Tektronix överlag har lite bättre kvalitetskänsla.
Är också på jakt efter skop. mäter då mest bara ttl nivåer samt signaler på fordon. har kollat runt lite på owon och rigol vad tycker ni om dessa om man kör ganska basic grejer med inte allt för höga frekvenser. helst skulle det vara lite mobilt också, ett + för OWON skopet är att det har batteri. eller finns det andra också.
Vet ej något som vanligt men Rigol sägs vara ganska bra och det är ingen som direkt avråder från det ett digitalt 100MHz kostar typ 6 laxxar på ebay, finns även en svensk åf då kanske 1000:- dyrare.
Samma som MrMister har i sitt samköp.
Finns även i 50MHz om man kollar på bilar räcker det mer än väl.
Sök på Rigol på ebay så hittar du på google samma sak.
Samma som MrMister har i sitt samköp.
Finns även i 50MHz om man kollar på bilar räcker det mer än väl.
Sök på Rigol på ebay så hittar du på google samma sak.
Det finns tre kungar Tetronix, HP och har jag för mig LeCroy. Och Tektronix regerar.spikey skrev:Vad är det som skiljer mot ett tektronix-skop? Hur är probarna som följde med ditt?
Skillnaden mellan dessa fabrikat och alla andra är som natt och dag (i alla fall har det varit så).
De specar som Tektronix anger håller utan problem, Mitt 500MHz skop klarar utan problem inom specen närmare 800MHz.
Proberna är ett kapitel för sig själv, Tektronix prober är utan tvekan bäst.
Kika på bättre begagnade, kika på www.mjs-electronics.se priserna visserligen Ex moms, men du hittar bättre beg högkvalitetsskop till mycket bra priser, även normalkvalitet till ännu bättre priser.
Köp inte för dålig spec, helt plötsligt står du där och ångrar dig.
Japp, MJS är bra, andra att kolla (förutom blocket, tradera etc) är:
eBay
www.millivolt.se
http://www.stewart-of-reading.co.uk/
eBay
www.millivolt.se
http://www.stewart-of-reading.co.uk/
Och beträffande Tektronix (och även andra instrument) har jag en hel del servicemanualer på min hemsida, ett par tusen stycken fn, för nedladdning.
Ingen som lirar OWON eller är det bara skräp. är ändå i behov av lite mobilitet.
Ta gärna en koll på oscilloskopen från Rigol. (finns hos instrumentcenter bl.a.) Har använt ett Rigol ganska mycket och det är kanon med tanke på priset. Samma prestanda som enklaste Agilent modellerna fast billigare. Såg ett GW instek förra veckan, och displayen var inget vidare (jmf med Rigol). Lycka till ! meddela gärna vad det blev för skåp till sist och om du blev nöjd!
Verkar som det blir Rigol från staterena nog, var har du beställt. Det är ju lite si o så med garanti när man köper från staterna?! Hur går det fresten att driva ett oscilloskop med en spänningsomvandlare 12v -> 230v sitter ju ett switchat agg i skopet påverkar det möiligvis mätvärdena eller annat negativt, det blir i blad man kan behöva driva den mot 12v system, kanske ett alternativ är en formare som har renare sinus istället för fyrkantvåg som det är på dom billiga.