Kamera på pinne
Kamera på pinne
På http://middlesex-cameras.tripod.com/id1.html finns min kamera LYD-213C CMOS CCTV. Funderar på att sätta den på en pinne för att se över hinder. Tv'n finns på http://www.taschenfernseher.de/farbe7.htm CITIZEN P422. Färst fixa batteri drivning. Tv'n vill ha 6V och kameran 4.8V. Fast enl länken skall kameran klara 6V. Kanske en diod för säkerhets skull. Har några elbils accar tror det är 6*1.2V Vågar man? Sen funkar inte ir dioderna. Öppnade och kollade och de ser inte ut att vara inkopplade. Ohm mätte en vanlig LED och fick utslag och den lös. Provade irdioderna men inget resultat. Är alla trasiga eller kanske dummies? 8 st i serie kan det funka med 5-7.3V?
-
Re: Kamera på pinne
Har en liknande kamera själv spec säger allt från tt par volt till 12v beroände vilken sida man litar på. skulle tro att det ä ofarligt att mata den med en volt mer eller mindre. Dock brukar de kamerorna ofta lida av blödningar.
"funkar IR" är ju fråga om kameran har ett IR filter.
Ofta sitter det i linsen som har någon form av standard gänga.
Ofta sitter det i linsen som har någon form av standard gänga.
Tänkte mest om ir LED'arna lyser i kameran. På http://middlesex-cameras.tripod.com/id1.html finns min kamera LYD-213C CMOS CCTV. Mina verkar vara fake.
Kom på ett nytt anv område neråt?! Undervattenskamera trådstyrd och linor. Funkar ir till detta?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Tänkte mest om ir LED'arna lyser i kameran."
Man kan inte se det med blotta ögat.
Många kameror kan däremot det. (Man kan testa om kameran ser IR genom att rikta en vanlig fjärrkontroll mot den och trycka ner någon knapp.)
Katter, hundar, får osv ser också IR-ljus.
Man kan inte se det med blotta ögat.
Många kameror kan däremot det. (Man kan testa om kameran ser IR genom att rikta en vanlig fjärrkontroll mot den och trycka ner någon knapp.)
Katter, hundar, får osv ser också IR-ljus.

Har filmat min "LYD-213C CMOS CCTV" med mobilen, och IRLED'sen funkar ej. Så jag öppnade den och felsökte. Alla ir trasiga eller som jag tror dummies, då det inte finns spänning på nån av dem. Även ohm mätt alla, ingen ger utslag. Så frågan är om de går att byta, och hitta spänning inne i kameran som passar. De verkar vara seriekopplade. Nätadaptern är på ca 5V. Och jag tänker prova 7.2V batteri, som mest utan reg. Vet inte vad hand tv'n tål, men 4.5V från swichad adapter räckte inte(började flimra). Provar nog med 2 dioder i serie med 7.2V först.
Vad menar du med "inget utslag"? Det är ingen resistans i en diod. Glöm inte strömbegränsningsmotstånd om du ska koppla in dioderna...
Ohm mätte en 5mm röd och det blev lite utslag, och den lyste lite med. Måste man ha motstånd om man kopplar tillräckligt många i serie? Har kört LED på CR3032 med gott resultat, dock inte nya bat bara från gamla moderkort.
Nyligen hittade jag denna Enl datum på filmen var de nog lite före mig. Och säkert andra mycket före.
- Electricguy
LEDs SKA ha strömbegränsning oavsett om flera sitter i serie eller inte. Knappcellsbatterier har så hög intre resistans så att LEDsen inte dör när man driver dom med sånna batterier.
Stegmotorer från div data utr funkar utmärkt. Plug and play. Ingen bränd LED hittills! Std, ir, lite starkare röd och mycket stark vit 3V testad.
Ingen garanti på livslängden efter dyl behandling dock. Men hur dyr är en LED? Har man oftast inte för många?
Ingen garanti på livslängden efter dyl behandling dock. Men hur dyr är en LED? Har man oftast inte för många?
- Electricguy
Är det inte bättre att sätta in en strömbegränsning istället för att behöva löda loss och byta LEDs titt som tätt?
Du kanske absolut vill köra med Don Quixote-stilen men det finns ju färdiga reservdelar extremt billigt på Ebay.
Jag köpte ett par så danna kort färdiga för att dom var billigare än att köpa allt löst. Tyvärr var det någon väldigt konstig krets på som stängde av lysdioderna i dagsljus, något jag inte ville. Att bygga om kortet var så jobbigt att jag kastade det och köpte ett annat. Tror att det kostade något i stil med 30kr ink frakt.
Det kan ju även vara läge att köpa en helt ny kamera, dom är rätt billiga, sök då på "SONY" och "HAD", det är dom bästa grejerna.
Om du har en DC spänning och vill ha en annan DC spänning så ... varför inte ta ett helt färdigt kort som löser detta? Ebay säljer utmärkta DC/DC step down för ca 40kr.
Jag gillar inte att lägga kreativitet på att bygga saker som redan finns att köpa färdigt och billigt, bättre att göra något som är nytt och spännande.
Jag köpte ett par så danna kort färdiga för att dom var billigare än att köpa allt löst. Tyvärr var det någon väldigt konstig krets på som stängde av lysdioderna i dagsljus, något jag inte ville. Att bygga om kortet var så jobbigt att jag kastade det och köpte ett annat. Tror att det kostade något i stil med 30kr ink frakt.
Det kan ju även vara läge att köpa en helt ny kamera, dom är rätt billiga, sök då på "SONY" och "HAD", det är dom bästa grejerna.
Om du har en DC spänning och vill ha en annan DC spänning så ... varför inte ta ett helt färdigt kort som löser detta? Ebay säljer utmärkta DC/DC step down för ca 40kr.
Jag gillar inte att lägga kreativitet på att bygga saker som redan finns att köpa färdigt och billigt, bättre att göra något som är nytt och spännande.