Kopplade nyss in spänning på helgens loppisfynd, en MultiQ 122 Executive köpt för 50:-. Skärmen var helt livlös, och efter lite slit med skruvmejseln fick jag upp den. Mätte på kortet som sitter bakom panelen, här kommer spänningen in i en kontakt som följs av två ytmonterade säkringar (antar jag, står F1 och F2 på kortet). Grejen är bara att säkringsplatsen på plusanslutningen är tom? Visst vore det logiskt att det ska sitta en säkring här? Varför är platsen tom??
Det ska sitta en spänningsregulator till vänster i bild. Om du har säkringen på den tomma platsen matas spänning via regulatorn. I detta fall behövs ej regulatorn för att den får en reglerad spänning in.
Säkringen fungerar som en jumper.
OBS bara en gissning, men har sett liknande lösningar.
Så eftersom säkring och regulator saknas är det som det ska? Det ser mycket riktigt ut som att det finns plats för en vanlig trepinnars regulator till vänster på kortet. Det borde dessutom vara som det är, skärmen verkar inte ha varit öppnad tidigare.
Så det får bli vidare felsökning. Kan nog vara idé att lyfta på kortet och se hur lödningarna mår.
Har mätt lite mer, finns spänning på den sida av säkringen som vetter mot matningsanslutningen men inte på den andra. Vågar jag kortsluta säkringen? Vore väl eg bäst att parallellkoppla en vanlig säkring iofs.
Ska man anta av 2an står för 2 ampere? Nätdelen är på 12V/1.2A.
Är det bara en spänning i matningen hade jag byglat säkringen och matat skärmen från labbaggregatet.
Utan labbagg, eller med flera spänningar, hade jag lött dit en vanlig glasrörssäkring på 2AF och provat, efter att jag gjort en spänningskoll av strömkällan och en resistansmätning av ingången så det inte är direkt kortslutning.
Jag har precis samma skärm, och efter jag klantade mig fick jag precis samma fel på den...
Jag råkade polvända 12v anslutningen, den vill ha + på "höljet" och - på innerledaren, jag råkade
av gammal vana koppla tvärtom och skärmen var helt död efter det.
Jag hittade F2 säkringen och bytte den mot en glassäkring och nu fungerar den fint igen.
Jag antog att tvåan på säkringen betyder att den var på 2A, har inte mätt upp vad den drar.
Du menar att säkringen går direkt om man vänder polerna fel? För det var just det jag gjorde först... Fick inte med någon adapter så jag letade fram första bästa 12volt-väggvårta med passande kontakt och pluggade in. När skärmen inte funkade tittade jag närmare och såg att plus ska vara på höljet, tvärtemot vad det är på 99% av andra apparater.
Är väl ovanligt med en säkring som skydd mot polvänding?
Inte speciellt ovanligt med en bakvänd diod mellan inkommande för att inte förstöra nåt annat än säkringen vid polvändning, vilket är tur med tanke på hur väl de lyckats standardisera anslutningarna på nätdelar.
Känner mig övertygad om att det räcker med en ny säkring för att få liv i den.
Kan nu bekräfta teorierna, det är en säkring och anledningen till att den gått sönder var troligen min felkoppling av nätdelen. Skärmen har nu en glasrörssäkring monterad istället för den ytmonterade och fungerar som den ska, blev alltså en riktigt loppisfynd! (i klass med förra helgens Videopac G7000 inkl tillbehör & spel samt en 12 volts minikompressor att pumpa bildäcken med för totalt 80:-).