Ytmontering, Utrustning, Rekomendationer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
watti

Ytmontering, Utrustning, Rekomendationer?

Inlägg av watti »

Hej, idag försökete jag löda lite snudd på ytmoterat, säker "lätt" i era ögon men de gick OK för mig.. men här är frågan.

Just nu har jag en no-name 30W lödpenna, Som blir så varm efter en timme att handtaget som var gul innan har blivit brunt. Går knappt att ta i efter ca 1 timme.
i övrigt har jag ett labbagg, multimetrar, standard utrustningen förutom ett oscilloskop (Heter de så?).

I alla fall, vad tycker ni jag bör skaffa hem som inte är allt för dyrt? Tips på bra lödstationer, material som jag håller spets osv ren med, något bra tenn? Flus, jag brukar aldrig löda med det, eller har aldrig gjort det, tips på sådant?

Sen vad är bäst avlödningsfläta eller ska jag hålla fast vid min tennsug som jag börjat gilla nu? :)

Tråden jag har nu är vanlig runt 1mm kan jag tro, bör man ha en rulle smalare också?

Ja sen är alla små knep just innom detta också välkommet :)

//Simon
Rubrik /blueint
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Utrustning, Rekomendationer?

Inlägg av Glenn »

Jag skulle köpt en begagnad tempreglerad weller lödstation, sen en vanlig lödsvamp att rengöra med.

Ang tenn så är det väl ett kvalitetstenn i största allmänhet, det kom ut MYCKET bra tenn på marknaden när RoHS kom in i bilden,
och för hemabruk finns det ingen anledning att köra blyfritt tycker jag.

Fluss använder jag ibland, det är bra att ha liggandes, men normalt sett behövs det ju inte för hålmonterat, men ibland för ytmonterat.

braid (lödfläta) vs tennsug är ju religion.. själv gillar jag båda, jag kör oftast tennsug på hålmonterat men i princip alltid
fläta när det gäller ytmonterat.. men som sagt, det finns folk som är fanatiska motståndare till det ena eller det andra :)

Tror mitt tenn är 0.6mm, tycker däromkring är lagom, men det är väl en smaksak.. jag använder även lödpasta om jag ska löda ytmonterat,
det kan vara värt att testa.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

för att förtydliga, anledningen att jag skrev just weller är att dom har lättillgängliga billiga spetsar.. andra kvalitetsstationer har ofta spetsar som kostar 10-20ggr mer..

Du vill nog ha några olika spetsar också.. jag använder iofs bara tre olika, en typ 1.2mm bred mejselformad, en 0.6mm mejselformad, och en extraång 0.6mm.
watti

Inlägg av watti »

ah tack:) Tror de är kvalite tenn jag har, står inget specielt på de men. 1mm var det. Får bli en Wellman då :) Vart säljs dessa nya? Är de sånna de har på Kjell tex? De hade 2 sorter en för 300kr och en för 500, den för 500 var digital, där hade de även en massa spetsar till salu, Sen visst denna fråga får man säkert exprementera sig fram, men vilka temperaturer ungefär använder man till vanlig hålmotage, avlödning, samt ytmotnerat?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag kör full fart på min Weller, 400 grader eller nått sånt, går lite snabbare att löda då.
Dock gissar jag att det handlar mycket om erfarenhet, hur snabbt man löder.

Kör för det mesta med en mejselformad spets, tror den är 2 mm eller nått, ofta även med en mkt tunn snedkapad, gissar att den är typ 0.5 mm
Den breda mejselformade är kanonbra när man skall löda dessa 80-pin TQFP kretsar med 0,5mm pitch.

Beträffande fläta vs sug, bägge är oumbärliga.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu sa han weller. Det märka som Welleman plagierar på vissa prylar. ag har en welleman fast det står biltema på den. Jag tycker att den funkar bra. Men deras absolut billigaste är skit. Då är det bättre att sätta en sladdimmer på den du har.

Biltema har tydligen inte kvar den billiga varianten.
Innan du köper kjells billiga så kolla då att det inte är en lödpenna med dimmer. Jag tycker att den ser ut att vara väldigt lik den jag lämnade tillbaka. Om det är det så är den marginellt bättre än den du har. Kjells dyrare verkar vara ett vettigt val. Den är billigare än biltemas.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ska du hålla på med ytmonterat så vill du ha en så kort temperaturreglerad lödpenna som möjligt, alltså så det inte blir så långt mellan själva spetsen och handtaget så får du bättre kontroll på vad du gör.
Vad gäller avlödning så skulle jag aldrig kunna gå ifrån min avlödningspenna,
Bild
har man avlödat med en sån så är man fast, tyvärr är de hyfsat dyra.

Men annars så skadar det inte med både tennsug och fläta.
De är bra på olika saker.

Håller med TomasL om temperaturen, speciellt om det är blyfritt, om man bortser från att det blir mycket svartbränt fluss om man ligger så högt, jag brukar hålla mig runt 340 grader.
watti

Re: Ytmontering, Utrustning, Rekomendationer?

Inlägg av watti »

nu snackar vi 1 krets jag ska löda :) Nu kanske topicen blev lite fel visande, Menar att de jag har haft hitits har fungerar OK till hålmonterat osv, Men känner att de vore skönt att ha en skysst lödstation. Som är bättre en min 30w no name. Gärna med billiga spetsar, det är ett stort plus. Försökte löda en display med väldigt små ytor att löda på, de gick ju. Men var många svordomar som kom ut ur min mun.

Så jag är ute efter något "all around" kit som jag kommer klara mig för de mesta. Men vad jag förstått hitls så bör jag skaffa mig en Lödstation + några olika sorters spetsar, något att rengöra med. Samt prova på med fläta igen.

Men ni tror att biltema / kjell i prisklassen 500 någonstanns är okey? är de en bra updatering från lödpennan jag har nu?

Mycket tacksam för alla svar!

//Simon

Edit: Tur att de inte var en hel vetenskap de där med temperaturen i alla fall, En sak mindre att hålla reda på :)
Senast redigerad av watti 2 september 2009, 22:44:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och minst 50 W helst mer, har själv en Weller 80W (WSD80), dock inte helt billig.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:för att förtydliga, anledningen att jag skrev just weller är att dom har lättillgängliga billiga spetsar.. andra kvalitetsstationer har ofta spetsar som kostar 10-20ggr mer..
Jag har OKI Metcal PS-900 och är mycket nöjd så här långt, spetsar kostar runt en hundring + moms på ELFA. Spets och värmeelement är separata delar. Visst den kostar 2000+moms, fem gånger en Biltemastation men är ändå tillräckligt billig för att en privatperson skall ha råd.

http://se.farnell.com/oki-metcal/ps-900 ... =okips-900

Spetsar 95-110kr/st + moms, Farnell är ett par tior billigare per styck men det är grymt bra service att kunna cykla en kvart till Mölndal och köpa ny spets över disk.

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med Classes digitale. Funkar helt ok.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En 20 år gammal begagnad Weller är sannolikt bättre än de nya för
samma pris hos Kjell. Jag har en Weller WTC-någonting från 80-talet som
fungerar perfekt. Alltså den modellern med magnet-reglering som "tickar"...

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=97765454
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0360043253
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0403295825
watti

Inlägg av watti »

ah jo, litar mer på äldre saker faktist. Idag har allt blivit... plast. Väldigt tråkigt faktist. Får ta och kika runt lite efter en sådan.

//Simon
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vet inte om jag vill påstå att den jag köpte är direkt plastig. Där ingick desutom garanti så det är nog lugnt.
watti

Inlägg av watti »

är de den som kostar någonstanns vid 700-800? Ser identisk ut med den från biltema

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80772

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134361158

Kanske blir en sådan då :)
Skriv svar