Felsökning Coustic Amp 560(bilslutsteg)
Felsökning Coustic Amp 560(bilslutsteg)
Hej. Nu är det så att jag har börjat felsöka ett slutsteg.
Ena sidan är stendöd, inte ett liv. Så det är något i strömdelen. Inget är bränt. Men jag har inte hunnit kolla upp om Pwm(TL594) Fungerar som den ska.
Andra sidan startar, men det kommer inget ljud. Jag har mätt signalen in med ett oscilloskop. På ena sidan är det högre värde än den andra. Borde det inte vara samma? På ena sidan har jag 20mA peak till peak och andra 600mA peak till peak.
Några ideer om vad jag ska göra härnäst?
Tacksam för minsta idé.
Mvh Jeja2000
Ena sidan är stendöd, inte ett liv. Så det är något i strömdelen. Inget är bränt. Men jag har inte hunnit kolla upp om Pwm(TL594) Fungerar som den ska.
Andra sidan startar, men det kommer inget ljud. Jag har mätt signalen in med ett oscilloskop. På ena sidan är det högre värde än den andra. Borde det inte vara samma? På ena sidan har jag 20mA peak till peak och andra 600mA peak till peak.
Några ideer om vad jag ska göra härnäst?
Tacksam för minsta idé.
Mvh Jeja2000
Re: Felsökning Coustic Amp 560(bilslutsteg)
Det sitter 2st 2sc9014 kopplade som differential förstärkare.
På ena sidan får jag klippt signal på kollektorn. och bra signal på emittern. Dock så är det hög förstärkning på kollektorn över 30mV peak till peak.
Andra sidan har inte mycket förstärkning på differential förstärkarens kollektor. Syns bara lite rörelse på 5mV läget på oscilloskopet.
Strömdelen har varierande ström på den som inte fungerar.
På ena sidan får jag klippt signal på kollektorn. och bra signal på emittern. Dock så är det hög förstärkning på kollektorn över 30mV peak till peak.
Andra sidan har inte mycket förstärkning på differential förstärkarens kollektor. Syns bara lite rörelse på 5mV läget på oscilloskopet.
Strömdelen har varierande ström på den som inte fungerar.
Mät sluttrissorna, mycket vanligt med kortslutning i dem.
Löda bort allihop och prova om omvandlaren startar.
Löda bort allihop och prova om omvandlaren startar.
Norpan: Vilka sluttrissor menar du? Jag har mätt dem i ljuddelen till strömdelen som inte funkar och de verkar bra.
Omvandlaren tl594cn har spänning och skickar ut fyrkantsvåg på c1 och c2. Den delen har jag mätt på, men det är inte samma frekvens eller form som den andra fungerande strömdelen har?
Omvandlaren tl594cn har spänning och skickar ut fyrkantsvåg på c1 och c2. Den delen har jag mätt på, men det är inte samma frekvens eller form som den andra fungerande strömdelen har?
Vanligtvis är det audiodelen som ställer in tofflorna så därför brukar det vara lämpligt att lossa alla sluttrissorna där och se om det blir nån spänning från omvandlaren.
Men visst det kan ju vara omvandlaren åxå, men det blir konstigt om det är kortslutning i audiodelen eftersom överströmsskyddet eller underspänningsskyddet i 594:an stänger av 594:an så vågformen kan bli lite lustig.
Jag ska ha nåt schema på ett 380 steg här nånstans och det du har är ett dubbelt 380 om jag inte minns fel, och vansinnigt monteringsvänligt.
Har du kollat transistorerna i omvandlaren och dioderna efter den?
Skillnaden i frekvens kanske inte spelar nån roll, det beror ju på hur mycket det skiljer.
Vill minnas att det var runt 20kHz, det var ju nåt år sen man pillade i ett Cousticsteg.
Hur ser vågformen ut på utgångarna?
TIP141 och 146 i slutsteget och nån BUZ mosfet i omvandlaren om jag inte minns fel.
Men visst det kan ju vara omvandlaren åxå, men det blir konstigt om det är kortslutning i audiodelen eftersom överströmsskyddet eller underspänningsskyddet i 594:an stänger av 594:an så vågformen kan bli lite lustig.
Jag ska ha nåt schema på ett 380 steg här nånstans och det du har är ett dubbelt 380 om jag inte minns fel, och vansinnigt monteringsvänligt.
Har du kollat transistorerna i omvandlaren och dioderna efter den?
Skillnaden i frekvens kanske inte spelar nån roll, det beror ju på hur mycket det skiljer.
Vill minnas att det var runt 20kHz, det var ju nåt år sen man pillade i ett Cousticsteg.
Hur ser vågformen ut på utgångarna?
TIP141 och 146 i slutsteget och nån BUZ mosfet i omvandlaren om jag inte minns fel.
Tip 142 och 147 i utgångsdelen. Jag ska kolla utgångstrissorna igen och löda bort dem och kolla.
Det jag inte riktigt blir klok på i ljuddelen som strömdelen funkar är biaserings delen samt differentialförstärkaren. Om jag mäter på mpsa13 som sitter monterad med kollektorn mot tip147s bas och emittern till tip142s bas. Så har jag på den fungerande sidan -1.03v på mot 147an och 0,93v mot 142an. Men på den som inte fungerar bra har jag -1.86v mot 147an och 0.18v mot 142an.
Jag har funderat som bara den på hur man ska få det lika.
Det jag inte riktigt blir klok på i ljuddelen som strömdelen funkar är biaserings delen samt differentialförstärkaren. Om jag mäter på mpsa13 som sitter monterad med kollektorn mot tip147s bas och emittern till tip142s bas. Så har jag på den fungerande sidan -1.03v på mot 147an och 0,93v mot 142an. Men på den som inte fungerar bra har jag -1.86v mot 147an och 0.18v mot 142an.
Jag har funderat som bara den på hur man ska få det lika.
Kommer ju knappt ihåg hur det var med dessa apparater men du behöver ha reda på om det är omvandlaren eller slutsteget som är sönder eller kanske båda.
Är båda drivspänningarna till det trasiga slutsteget lika?
Det ska väl vara runt +-30-35V. Sitter en driva ellytkondensatorer nånstans i mitten på kortet, går att mäta över dem, eller på sluttrissorna.
Sitter det ett relä på utgången som inte drar?
Är det isåfall spänning på kontaktsidan som inte går till högtalaranslutningen, alltså ligger utspänningen från steget på 0V.
Har för mig att det satt ett relä för att rädda högtalarna om det skulle råka bli DC ut från slutsteget, vilket hände emellanåt.
Är båda drivspänningarna till det trasiga slutsteget lika?
Det ska väl vara runt +-30-35V. Sitter en driva ellytkondensatorer nånstans i mitten på kortet, går att mäta över dem, eller på sluttrissorna.
Sitter det ett relä på utgången som inte drar?
Är det isåfall spänning på kontaktsidan som inte går till högtalaranslutningen, alltså ligger utspänningen från steget på 0V.
Har för mig att det satt ett relä för att rädda högtalarna om det skulle råka bli DC ut från slutsteget, vilket hände emellanåt.
Det sitter ju dubbla omvandlare med +-45V men den ena omvandlaren funkar inte och jag har därför inte kunnat testa det slutsteget. Men den andra omvandlaren funkar. Men på ena kanalen låter det kasst. Jag antar det har med biaseringen av mpsa13 transistorn att göra. Jag tycker ju att det borde vara samma spänningar på båda sidor men det är det inte
Hade du nåt schema nånstans? Det är ju bara dubbelt av allt jämfört med coustic amp 380.
Hade du nåt schema nånstans? Det är ju bara dubbelt av allt jämfört med coustic amp 380.
Nu har jag hittat ett fel på ljuddelen. Kan det vara därför det blir distorsion?
Jag mätte på emitter motstånden och hade nästan 2V över dem och omkring 12Kohm. Det är ju 5W 0.47ohm. Så det kanske är anledningen att värdena på mpsa13 är konstiga.
Jag mätte på emitter motstånden och hade nästan 2V över dem och omkring 12Kohm. Det är ju 5W 0.47ohm. Så det kanske är anledningen att värdena på mpsa13 är konstiga.
Det lär ju inverka menligt på funktionen med mer eller mindre avbrott i emittermotstånden.
Har tyvärr inte hittat schemat, men det kommer när jag hittat det.
Har tyvärr inte hittat schemat, men det kommer när jag hittat det.
Nu har jag bytt emitter motstånden. Nu funkar det att spela utan missljud
Hittade även felet i strömdelen. En dålig lödning på en Kopparspole.
Hittade även felet i strömdelen. En dålig lödning på en Kopparspole.