ESD-funderingar
ESD-funderingar
Jag har lite funderingar på golv. I våra lokaler idag så har vi en avdelning med esd-matta. Nu funderar vi på att byta lokaler. De nya lokalerna har asfaltgolv och ett blankt sten/klinkersgolv. Hur bra/dåliga är dessa golv om man ser till esd? Måste vi lägga in en esd-matta?
/Henrik
/Henrik
Re: ESD-funderingar
Om ni ska ha en kontrollerad och eventuellt kalibrerad ESD-miljö så krävs det nog en matta.
Asfalt är en mycket bra isolator som användes mycket till isolerande och fuktspärrande skikt i gamla kablar. Man göt ofta igen skarvar med det.
Klinker är keramik och oftast en bra isolator, dock starkt beroende av fukt.
Sten är knepigare. Vissa bergarter leder ström bra och andra inte alls.
Sedan är ett korrekt ESD-golv både skydd mot ESD och personskydd mot farliga läckströmmar.
Asfalt är en mycket bra isolator som användes mycket till isolerande och fuktspärrande skikt i gamla kablar. Man göt ofta igen skarvar med det.
Klinker är keramik och oftast en bra isolator, dock starkt beroende av fukt.
Sten är knepigare. Vissa bergarter leder ström bra och andra inte alls.
Sedan är ett korrekt ESD-golv både skydd mot ESD och personskydd mot farliga läckströmmar.
Om man vill snåla kan det räcka med att ha arbetsplatserna ESD-skyddade. Matta på arbetsbord, handledsband.
Tack för svaren.
Det blir nog så att vi snålar in och skyddar varje arbetsstation.
Sen så får vi skydda utvecklingsrummet lite mer, eventuellt med
matta om det inte är tillräckligt bra. Vi har inte och behöver inte
en kalibrerad esd-miljö som vår verksamhet ser ut idag.
/Henrik
Det blir nog så att vi snålar in och skyddar varje arbetsstation.
Sen så får vi skydda utvecklingsrummet lite mer, eventuellt med
matta om det inte är tillräckligt bra. Vi har inte och behöver inte
en kalibrerad esd-miljö som vår verksamhet ser ut idag.
/Henrik
Och eller en luft-fuktare på vintern, så blir det svårare att gnida upp några högre spänningar.
Behövs ingen luftfuktare, då det skapar andra problem, ofta.
Bonvaxet adsorberar vattenånga, och blir på det sättet elektriskt ledande.
Bonvaxet adsorberar vattenånga, och blir på det sättet elektriskt ledande.
Mitt förslag:
ESD-matta på bord, handledsrem inkopplat, alla kretskort utanför bänken i ESD-påsar.
Jag klarade ett antal år på det vis utan större problem fastän vissa av medarbetarna var ganska slarviga men dom är ju inte kvar efter vad jag vet.
ESD-matta på bord, handledsrem inkopplat, alla kretskort utanför bänken i ESD-påsar.
Jag klarade ett antal år på det vis utan större problem fastän vissa av medarbetarna var ganska slarviga men dom är ju inte kvar efter vad jag vet.
Vad trevligt att det här ämnet kom upp, pratade just med en kund som har problem med blåskärmar på sin nya delldator, på suppporten föreslog dom att han skulle plocka ur några av dom 6 ramstickorna och se om problemet försvann. Detta var han lite tveksam till eftersom han inte är så händig, han nämnde detta för mig och jag förklarade vikten av esd-skydd, det hade han givetvis ingen aning om.
Han ringde Dell igen och en ny person intygade att det var helt riskfritt att hantera ramminnena med fingrarna, och något esd-armband eller annat behövs ej...
Han ringde Dell igen och en ny person intygade att det var helt riskfritt att hantera ramminnena med fingrarna, och något esd-armband eller annat behövs ej...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Skrämmande...
(Jag brukar lägga underarmarna mot chassikanten när jag har fingrarna i datorn.)

(Jag brukar lägga underarmarna mot chassikanten när jag har fingrarna i datorn.)
Olackat trägolv (oljat eller lutat) är hyfsat som ESD-skydd. Man måste dock lägga ett mönster av koppartejp som är skyddsjordat under på samma sätt som riktigt ESD-golv.
Fattar inte att något jag gjort fungerar när man inte ESD säkrat nåt alls 
(Antar att det är liiite annat när man kör lite proffsigare)

(Antar att det är liiite annat när man kör lite proffsigare)
Mycket av EDS-problemen kommer av att folk inte vet hur de ska bete sig om det saknas ordentligt skydd! Man kan klara sig väldigt bra om man vet om vad problemen kan vara, ett exempel är kretskort som ska sändas till utbyte och kunden har ingen ESD-påse, då tar de lite frigolit osv så att det inte krossas rent mekanisk.
Är det så fungerar tidningspapper riktigt bra att slå in kortet i, papper kan inte laddas statisk.
Kul i övrigt att Eagel sitter med mitt gamla jobb.
Är det så fungerar tidningspapper riktigt bra att slå in kortet i, papper kan inte laddas statisk.
Kul i övrigt att Eagel sitter med mitt gamla jobb.
Visst är det jag som har ditt gamla jobb. Vi får se hur det blir med flytt osv. Just nu har vi en bra EPA och så vill jag fortsätta att ha det.
Sunt förnuft med elektronik kommer man långt med, men vissa personer har svårt att förstå det som de inte ser.
Icecaps exempel med frigolit är ju en klassiker.
Det vore kul att veta hur många av de skumma felen som man har varit med om genom åren som kan kopplas till esd.
Sunt förnuft med elektronik kommer man långt med, men vissa personer har svårt att förstå det som de inte ser.
Icecaps exempel med frigolit är ju en klassiker.
Det vore kul att veta hur många av de skumma felen som man har varit med om genom åren som kan kopplas till esd.