PIC-oscillator vägrar starta
PIC-oscillator vägrar starta
Sitter med en PIC och försöker få upp hastigheten lite från den interna 8MHz klockan men lyckas inte. Provade först en 16MHz kristall men inget hände, bytte då till en annan identisk men inget hände. Provade en på 19.17MHz som inte heller gick igång. Provade sedan 6MHz, 3,58MHz och 7,37MHz som alla gick igång.
Nån som har nåt tips? Är det så att de med högre frekvens kräver nåt särskilt? Jag har provat både XT och HS-läget på PICen.
Nån som har nåt tips? Är det så att de med högre frekvens kräver nåt särskilt? Jag har provat både XT och HS-läget på PICen.
Re: PIC-oscillator vägrar starta
jag antar att du har kondingar mot jord från varje pinne på kristallen ?
Har man inte det så startar den aldrig med lite otur.. på 4Mhz brukar det funka ändå av nån anledning.
Har man inte det så startar den aldrig med lite otur.. på 4Mhz brukar det funka ändå av nån anledning.
Du har väl inte igång PLLen, har du kollat med ett skop om den svänger, det kan ju vara nått annat.
Kör du över 10MHz kristall måste PLLen vara avstängd (på de flesta PICar), vilken är det?
Kör du över 10MHz kristall måste PLLen vara avstängd (på de flesta PICar), vilken är det?
Ja jag har kondingar till jord. Det finns ingen PLL i den här modellen, en PIC16F886.
Glömde säga att jag provade en 20MHz-kristall också som inte heller rullade igång.
Glömde säga att jag provade en 20MHz-kristall också som inte heller rullade igång.
Först så borde det ha legat i "Mikroprocessorer", men det kan väl flyttas av något.
Sedan så bör det även vara ett litet kodexempel där det tydligt framgår hur din
CONFIG ser ut. *Du* säger att du har "testat med HS", men hur vet *vi* det ?
Du mörkar dessutom av någon anledning helt med vilken PIC det är.
Kristallkondingarna är redan nämnt av andra. Saknas de helt eller hur är det kopplat ?
EDIT: OK, det kom svar på en del frågor medans jag skrev. Jag lät i alla fall
frågotna stå kvar eftersom det visar på info som saknades från början. Nu
är det väl bara koden som saknas...
Sedan så bör det även vara ett litet kodexempel där det tydligt framgår hur din
Du mörkar dessutom av någon anledning helt med vilken PIC det är.
Kristallkondingarna är redan nämnt av andra. Saknas de helt eller hur är det kopplat ?
EDIT: OK, det kom svar på en del frågor medans jag skrev. Jag lät i alla fall
frågotna stå kvar eftersom det visar på info som saknades från början. Nu
är det väl bara koden som saknas...
Storlek på kondingarna, har du kollat om du behöver nått seriemotstånd, etc.
Jag trodde det framgick att jag hade koll när jag säger att jag har provat både och.sodjan skrev:Sedan så bör det även vara ett litet kodexempel där det tydligt framgår hur din
Mörkar!?sodjan skrev:Du mörkar dessutom av någon anledning helt med vilken PIC det är.

Hur som helst ser min config ut så här:
__CONFIG(HS & WDTDIS & PWRTDIS & MCLREN & UNPROTECT & BORDIS & IESODIS & FCMDIS & LVPDIS & DEBUGDIS & BORV40);
Och när jag testade XT så bytte jag ut "HS" i början mot "XT".

OSCCON har jag inte pillat på eftersom SCS-biten är rätt satt till 0 vid POR.
Jag tror jag hade 22pF kondingar från början men nu sitter det 33pF där och det gör ingen skillnad. Jag har inte provat nåt seriemotstånd, däremot ett parallellt med kristallen på 1Mohm enligt en pdf från Microchip men det hjälpte inte.
> Jag trodde det framgick att jag hade koll när jag säger att jag har provat både och.
För mig säger det bara vad du *tror* att du har gjort, inte vad du faktiskt *har* gjort.
> ...eftersom det känns som ett allmänt analogt oscillatorproblem.
Har du fel CONFIG så är det inget analogt problem. Och det finns inga större
problem med att få igång en vanlig kristall, jag har aldrig varit med om att den
inte har startat.
Skit samma, om du nu är helt säker på att du har gjort allt rätt, så är det
ju inte mycket att göra åt...
EDIT: En annan sak om är intressant kring just kristalloscillatorer är t.ex
byggsätt (labbplatta, experimentkort, kretskort o.s.v). Det var dock lite
oklart om du var intresserad av ytterligare frågor, så vi struntar det...
För mig säger det bara vad du *tror* att du har gjort, inte vad du faktiskt *har* gjort.
> ...eftersom det känns som ett allmänt analogt oscillatorproblem.
Har du fel CONFIG så är det inget analogt problem. Och det finns inga större
problem med att få igång en vanlig kristall, jag har aldrig varit med om att den
inte har startat.
Skit samma, om du nu är helt säker på att du har gjort allt rätt, så är det
ju inte mycket att göra åt...

EDIT: En annan sak om är intressant kring just kristalloscillatorer är t.ex
byggsätt (labbplatta, experimentkort, kretskort o.s.v). Det var dock lite
oklart om du var intresserad av ytterligare frågor, så vi struntar det...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Först så borde det ha legat i "Mikroprocessorer",
men det kan väl flyttas av något.
Flyttade tråden.
"Något"... Tack för den.
men det kan väl flyttas av något.
Flyttade tråden.
"Något"... Tack för den.

Om vi nu ska klyva hårstrån i sandlådan så kan man ju också tycka att om "nån har koll" så skulle det inte behövts ställas frågor alls från första början...steppen7 skrev:Jag trodde det framgick att jag hade koll när jag säger att jag har provat både och.
Jag håller med sodjan i det här fallet. Saken är iallafall den att vi (iallafall jag) känner inte dig, vet inte vad du kan eller "har koll på", inte heller vad du gjort, vad du gör och inte heller vad du inte gör. Att fråga X, utelämna att man gjort Y och sen förbluffas över att folk frågar om man gjort Y hör tyvärr till vardagen men gissningsleken tröttnar de flesta på efter ett tag. Det bästa är att aldrig anta eller utgå från något som inte finns (i detta fallet fanns ingen kod eller beskrivning att du faktiskt testat olika OSC-inställningar) och i den mån det går vara så utförlig som möjligt med både problembeskrivning _och_ bakgrunden till problemet: "Jag får inte X att funka till min FIZZBGIZZ. Jag har provat A och B. Någon rekommenderade C men det funkade bara till hälften, så jag fick överge den idén".
ESR har fler tips.
Jo visst kunde jag ha lämnat mer information från början, men om jag nu inte gjorde det, vilka skäl det än må vara av, så kan man ju fråga om saker så som vissa också gjorde. Dom fick svar snabbt och man kommer framåt i felsökningen. Jag har aldrig förbluffats över att jag får frågor tillbaka, det är ju världens mest naturliga, men jag tycker inte sodjans inlägg förde utvecklingen framåt. Jag har själv läst inlägg där det uppstår en massa frågetecken, då har jag antingen frågat det jag undrar eller inte skrivit nåt alls. Är man less på "dåliga frågor" gör man nog bäst i att inte svara alls, det finns alltid nån annan med bättre tålamod som kan ställa frågorna. Hur många trådar har man inte sett förstöras av sånt här tjafs?
Att jag har koll syftar jag på att jag har programmerat PIC:ar sedan -96. Att jag har koll på PIC:ar betyder dock inte att jag har världens koll på kristalloscillatorer, det var därför jag frågade, för man kan väl känna sig säker på att man har gjort en delmängd helt rätt och vara osäker över en annan eller? Jag är övertygad om att det är ett analogt problem men visst kan jag ha fel.
Jag vore tacksam om vi kunde lämna sandlådan nu.
*Jag har mätt med oscilloskop och ser bara en DC-nivå på de kristaller som inte snurrar. DC-nivån ändras beroende på val XT/HS.
*Kopplingen är på ett kretskort med jordplan. Ledarlängd ca 1cm till kristallen.
*Kondingarna är kopplade på klassiskt vis en från varje kristallanslutning till jord.
Att jag har koll syftar jag på att jag har programmerat PIC:ar sedan -96. Att jag har koll på PIC:ar betyder dock inte att jag har världens koll på kristalloscillatorer, det var därför jag frågade, för man kan väl känna sig säker på att man har gjort en delmängd helt rätt och vara osäker över en annan eller? Jag är övertygad om att det är ett analogt problem men visst kan jag ha fel.
Jag vore tacksam om vi kunde lämna sandlådan nu.
*Jag har mätt med oscilloskop och ser bara en DC-nivå på de kristaller som inte snurrar. DC-nivån ändras beroende på val XT/HS.
*Kopplingen är på ett kretskort med jordplan. Ledarlängd ca 1cm till kristallen.
*Kondingarna är kopplade på klassiskt vis en från varje kristallanslutning till jord.
-
Jag har aldrig sysslat med externa kristaller innan men i vilket fall: Har du provat med en annan PIC? dvs någon ersättare för att se så det inte är nåt lurt med den?
Vad har du gjort för att felsöka ?
Har du bytt processor (som danielr112 även föreslår) ?
Har du testat samma koppling på t.ex en labplatta ?
Har du kört något litet testprog som i princip bara sätter CONFIG rätt ?
Den kod du visade verkar inte vara ASM, är du säker på att de programmeringsverktyg
du använder (vad det nu är för något) inte stökar runt med CONFIG under programmeringen
utan att det faktiskt blir rätt CONFIG i processorn ?
Slutligen så kan ofta en eller ett par bilder på det hela ibland hjälpa ganska mycket i sådana
här fall. Oftast löser man ju problemet bara genom att bara *titta* på det ett tag...
Har du bytt processor (som danielr112 även föreslår) ?
Har du testat samma koppling på t.ex en labplatta ?
Har du kört något litet testprog som i princip bara sätter CONFIG rätt ?
Den kod du visade verkar inte vara ASM, är du säker på att de programmeringsverktyg
du använder (vad det nu är för något) inte stökar runt med CONFIG under programmeringen
utan att det faktiskt blir rätt CONFIG i processorn ?
Slutligen så kan ofta en eller ett par bilder på det hela ibland hjälpa ganska mycket i sådana
här fall. Oftast löser man ju problemet bara genom att bara *titta* på det ett tag...