power led strobe

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
kifkroker

power led strobe

Inlägg av kifkroker »

Jag överväger att göra ett budget "stroboskop" mha lite kraftigare leds, men har ingen tidigare erfarenhet av sådana. Det ställs lite krav på effektivitet eftersom det handlar om batteridrift (24v bly tillgängligt). För att göra detta konkretare slänger jag bara ut ett förslag här: 4st cree Q5 och sedan 2st drivkretsar (rätt ord?) i serie som klarar 12v. Q5 som jag har förstått det ger mer ljus per mA än de som heter P4. Så till lite frågor:

1. Finns det några direkta effektivitetsvinster på att byta ut någon komponent? Vidare är jag inte helt på det klara med hur sådana drivkretsar fungerar, hur påverkas effektivitet av antal leds? Kan det vara bättre att anväda fyra drivkretsar som tål max 8,4v istället (som verkar vanliga)

2. hur ser ljusbilden ut på sådana här? Jag skulle vilja ha så stor spridning så möjligt, och inte någon centrerad kon

3. hur mycket kan man tänkas behöva kyla? och är stjärnan någon pol / kan jag montera alla på samma bit aluminium? Skulle en slät aluminiumplatta, säg 100x100x4mm, fungera? Dessa är alltså inte tänkta att köras konstant

4. kan man tänkas få lite ljudstyrning på drivkretsen? Eftersom den har lite lägen (high/low/strobe) så kanske det finns en pinne någonstans som man kan reglera mha en ljudsignal. Tankar?

5. vad skulle ljusnivån som man åstadkommer kunna jämföras med?

Tack på förhand för eventuella råd, tips och klargöranden av missuppfattningar!

(alla tycker väl om bilder)
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: power led strobe

Inlägg av Meduza »

2.) Cree XR-E som lysdioden heter har en spridning på ungefär 90 grader till 50% styrka.

5.) Ingenting i närheten av fotoblixtar eller stroboskop, ungefär som att du blinkar med en 50w halogenspot... vilket visserligen kan upplevas som rätt starkt men ingenting i stil med riktiga stroboskop som ger miljontals lumen, visserligen bara med en effektivitet av 5lm/w, men det är en rejäl energipuls som går igenom dom i blixtögonblicket.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tyvärr kan du inte ens jämföra detta med något alls. Det minsta stroboskopet jag sett för 150 kr på 20 watt kommer ge mer ljus än dessa du tänkte bygga precis som meduza säger.
Skulle faktsikt föreslå att du köper ett sånt stroboskop, och en växelriktare. Kommer bli ungefär samma pris totalt och det funkar fint med mer ljus.
De där 20 watts stroboskopen klarar väl ett rum i storlek på 5-10 kvm. Bra effekt.
Min uppfattning och erfarenhet iaf. Sen kan andra tycka anoorlunda iofs.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Tack för svar hittils. Den effekten som uppnås här gånger 4 eller gånger 6 som drivarna klarar av anser jag fullt tillräcklig för min tillämpning. Vidare förstår jag det som att det går att köra mycket högre strömmar genom led:arna än specificerat i korta pulser för mer ljus utan större skada. Jag ser det även som ett intressant tillfälle att introducera mig till dessa prylar och gör hellre ett litet projekt utav det.

ett litet "vanligt" stroboskop har jag redan =)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du kommer dock inte uppleva effekten gånger 4 då ögat kräver en tiodubbling i ljusstyrka för att du ska få en dubbel upplevd ljusstyrka, du kommer alltså få mindre än dubbla upplevda effekten.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

intressant påstående, och ämnesområde faktiskt, men jag hittar inget stöd för det du skriver. Har du en källa på tiodubblingen? Enligt Stevens power law som dikterar sambandet mellan olika upplevda och uppmätta stimuli får jag sambandet till att "upplevd ljusstyrka = sqrt(ljusstyrka)" när det gäller "brief flash", som vi kan anta att detta gäller (värt att notera är sambandet är 1:1 på "Point source briefly flashed"). Detta skulle väl betyda att för en fördubblad upplevelse så behöver man fyrdubbla den faktiska ljusstyrkan.

alltså,

1 led = 1 x upplevd
4 led = 2 x upplevd
16 led = 4 x upplevd
64 led = 8 x upplevd
etc...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag byggde ju delvis ett Power-LED stroboskop, med tanke på min RGB-strålkastare. Och jag tyckte den funkar rätt okej, men det är ju inget Xenon-rör såklart.

Mitt förslag är att skippa drivers, för de blir nog svåra att hantera som stroboskop. Skaffa istället någon stepdown-krets till 5V, och kör med ett mindre motstånd för varje LED (de tål pulsas lite hårdare) ELLER kör på 12V med 3st LED parallelt. Använd därefter en microprocessor av något slag, mitt förslag är en Ardunio-bräda, så får du möjlighet att styra grejen via USB med sen, även bygga ut funktionalitet sen.

Men ingen sa det här blev billigare än ett riktigt stroboskop.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det som "dödar" lysdioder är så gott som alltid temperaturen och den är beroende på medeleffekten och kylningen.

I många andra lysdiodapplikationer så jobbar man med multiplexad drivning, då kan man vanligen mata på ca 6ggr mera ström om man ser till att hålla RMS strömmen/effekten inom specade data.

I en strob så kan det ju vara så att man vill ligga på max 1/10 PWM och oftast ännu kortare tilltider. Då sjunker RMS strömmen och även effekten. Jag har inte sett några data på powerledar hur dom beter sig i denna typ av driftfall men man kan rimligen anta att samma mekanismer gäller även med dessa.

Så sammanfattningsvis så prova gärna (och lämna feedback) med 6 till 10 ggr strömmen men med mycket korta ljuspulser och låt den maximalt lysa 1/12 resp 1/20 i till/fråntid. Begränsa tilltiden till maximalt 10ms helst skulle tilltiden ligga på max 5ms.

Tyvärr vet jag inget om vart Vf hamnar på men skulle gissa någonstans runt 5V vid Ipeek=5A.
Jag har utgått från databladen på SSC P4 3W, S42180 Natural White
Skriv svar