Jag har klantat mig igen
Jag köpte två A-metrar och en V-meter som jag tänkte använda istället för de gamla analoga. Volt metern kan mäta sin egen "drivspänning" men för A-metrarna krävs det en isolerad DC-DC omvandlare. När jag provade instrumenten i "labbet" ett och ett fungerade allt till belåtenhet. Efter en del snickerier för att göra en snygg montering rev jag bort de gamla analoga och satte dit de nya. Jag bytte de gamla 60mV shuntarna som sitter i +ledningen mot de nya 75 på mV och kopplade in alla tre instrumenten.
Innan jag ens hann reagera så hade båda DC-DComvandlarna brunnit upp så då fungerade ju inte A-metrarna förståss. Jag kan inte se att jag kopplat annorlunda nu än när jag på bänken körde instrumenten separat. Skillnaden är att nu ligger det två omvandlare parallellt. Finns det nån annan förklaring än att jag trots allt kopplat fel?
Efter nya undersökningar på nätet ser jag att de nya A-metrarna jag beställt med inbyggd "isolator" måste kopplas in på minussidan, spelar det nån roll? Shunten måste ligga mellan last och batteriminus menar jag. Det står det inget om på de "gamla" Det förklarar ju heller inte varför mina DC omvandlare brann.
Jag beställde nya eftersom en omvandlare kostar 10 dollar och ett komplett instrument med inbyggd sådan kostar knappt det dubbla och då slipper man ju en del lödande och lösa komponenter som ska byggas in på nåt sätt.