Hej allesammans! Jag undrar om det finns något sätt att på en trefas generator belasta med en enfas-last utan att snebelasta generatorn?
Förklaring: om jag har en trefas-generator på låt säga 30kW så kan jag inte belasta en fas med exempelvis en 18kW-last ,och jag vill inte använda en transformator eftersom jag jagar vikt också, min fundering utan att ha kunskapen var om det skulle gå att förskjuta två faser så att det går att lägga ihop alla tre faserna...
Om man inte frågar får man inte veta...
Mvh Björn
Trefas till enfas ??
Re: Trefas till enfas ??
Nej det går inte. Möjligtvis skulle man kunna pilla med spännings regleringen och köra tvåfas i stället för enfas. Men frågan är om det finns särskilt mycket att vinna på det. Man brukar kunna belasta en fas mer än 1/3 av max effekten. Men det brukar stå.
Det hjälper inte att köra tvåfas, begränsningen är hur mycket ström lindningen tål.
Möjligtvis om det gåt att D-koppla generatorn, då blir det, om det nu var en 400V från början, 3~230V ut med samma effekt, alltså 1,73 ggr strömmen.
Problemet är att det inte blir nån nolla och därmed ingen jord och ingen 400V.
Det finns speciallindade generatorer med grövre tråd till en fas, men jag vet inte om de går så långt upp i effekt, jag har bara sett det på mindre generatorer.
Men 18kW enfas, det blir ganska mycket ström.
Möjligtvis om det gåt att D-koppla generatorn, då blir det, om det nu var en 400V från början, 3~230V ut med samma effekt, alltså 1,73 ggr strömmen.
Problemet är att det inte blir nån nolla och därmed ingen jord och ingen 400V.
Det finns speciallindade generatorer med grövre tråd till en fas, men jag vet inte om de går så långt upp i effekt, jag har bara sett det på mindre generatorer.
Men 18kW enfas, det blir ganska mycket ström.
Om nu inte magnetiska problem uppstår av snedbelastning/fasförskjutning gäller:
Bäst är att /\_ (har detta något namn?) - koppla: 44A 230V per lindning (30.4kVA totalt) ger 460V 44A ut = 20.2kVA. Dvs, börja med deltakoppling, koppla ur en lindning och återanslut den med omvänd polaritet fast bara ena sidan. Ändpunkterna blir utspänning. Kopplingen ser ut så här ungefär: /\_
Y-koppling är annars bäst och last mellan två faser. Om du inte får överskrida märkströmmen i någon lindning vinner Y-koppling med 1/sqrt(3) av märkeffekt max. 44A / 230V per lindning ger 44A / 400V ut, 18kVA.
I D-koppling blir det halva märkeffekten max: 44A genom lindningen direkt mellan faserna ger hälften av det genom de två andra (dubbla serieimpedansen), dvs 230V / 66A ut, 15kVA.
Beroende på konstruktion går det kanske att överbelasta lite på en/två lindningar bara de andra har lägre belastning beroende på var flaskhalsen för värmen är. C:a 22kVA i Y eller 21kVA i D om endast total värmeutveckling i statorn spelar roll och jag räknat rätt.
[edit]
Felberäkning rättad.
Bäst är att /\_ (har detta något namn?) - koppla: 44A 230V per lindning (30.4kVA totalt) ger 460V 44A ut = 20.2kVA. Dvs, börja med deltakoppling, koppla ur en lindning och återanslut den med omvänd polaritet fast bara ena sidan. Ändpunkterna blir utspänning. Kopplingen ser ut så här ungefär: /\_
Y-koppling är annars bäst och last mellan två faser. Om du inte får överskrida märkströmmen i någon lindning vinner Y-koppling med 1/sqrt(3) av märkeffekt max. 44A / 230V per lindning ger 44A / 400V ut, 18kVA.
I D-koppling blir det halva märkeffekten max: 44A genom lindningen direkt mellan faserna ger hälften av det genom de två andra (dubbla serieimpedansen), dvs 230V / 66A ut, 15kVA.
Beroende på konstruktion går det kanske att överbelasta lite på en/två lindningar bara de andra har lägre belastning beroende på var flaskhalsen för värmen är. C:a 22kVA i Y eller 21kVA i D om endast total värmeutveckling i statorn spelar roll och jag räknat rätt.
[edit]
Felberäkning rättad.
Senast redigerad av kimmen 4 september 2009, 13:38:32, redigerad totalt 1 gång.
Nä, öppen delta + lindningen som blev kvar kopplad så att spänningen adderas i stället för att de tar ut varandra. Utspänning = 2 * spänningen för en lindning.
Jag räknade visst fel i förra posten
20kVA blir det i det fallet, dvs 2/3 av trefaseffekten.
Jag räknade visst fel i förra posten
20kVA blir det i det fallet, dvs 2/3 av trefaseffekten.