Höja spänning några hundra volt från 5V

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EEPROMdanne

Höja spänning några hundra volt från 5V

Inlägg av EEPROMdanne »

Hej!

Behöver förslag på hur man bygger en krets som höjer spänningen från ca 3-5V till minst 150V, gärna 300V. Ska ladda en mindre kondensator med denna spänning. Så strömmen behöver inte vara speciellt hög.

Vet ni något sätt att göra detta på? Gärna med schema :)
Hur fungerar egentligen uppladdning av kondingen till blixten i en kamera? De kan ju drivas av ett 1,5V batteri.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Höja spänning några hundra volt från 5V

Inlägg av Swech »

Ett sätt är att mata din pryl med 12Vac istället.
Så sätter du en liten 230 - 12V trafo baklänges.. så har du 230v som du kan likrikta

Har gjort så med ett GM rör ,dessa går på ca 300V dc
Swech
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Glömde säga att bygget kommer drivas på ett litet batteri(kanske 9V) och måste vara ganska kompakt. Att göra om till AC och sen en traffo blir för stort och komplicerat, tyvärr.

Tack för svaret iaf :)
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

En elektrisk flugsmälla fixar det, men det kanske blir för stort?
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Ahh, såklart :) Storleken tror jag är okej, annars får man göra ett eget mönsterkort.
Hur reglerar jag spänningen på bästa sätt? Flugsmällorna kan ju ha en utspänning på upp till 1,5kV. Kan man begränsa med bara en resistor? Det var meningen att ladda en elektrolyt men det kan gå med den som sitter i från början(plast?).
xxargs

Inlägg av xxargs »

elektrisk flugsmällare har nog lite väl hög spänning om man önskar mellan 150 - 300 Volt...

elektronblixten till en engångskamera kanske - går på typ 3 Volt och allt du behöver finns i princip redan, även om kondingen kanske inte skall vara full så stor om det är människor och djur som skall 'utsättas' för spänningen

dock bör du ha separat batteri till blixtagget och kunna stänga av den när lämplig spänning är uppnådd eller inte behövs då denna typ av omvandlare drar en hel del ström.

Det du skall titta på när det gäller principen är sk. blockoscillator och mycket av designen hänger på trafon man använder.

Annars titta på maxim, linear technolgy och national semiconductor och deras switchkretsar - men skall du höja spänningen till så mycket som 2-300 volt så måste du mer eller mindre ha en liten trafo med typ 1:10 i omsättning även om du tänker använda flybackprisipen (ungefär som hur hur biltändspole fungerar) med trafon/induktansen som energilagrare då spänningen på drivsidan med transistor/FET annars blir lite väl högt och svårhanterligt.

skall det byggas energisnålt för lång driftid så är det inte ett trivialt problem...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag satte dit en resistor med större värde (det sitter en i serie med kondensatorn) och laddade upp en 1,5 uF kondensator med en flugsmälla
och jag tror jag kom upp i ungefär 250-300 VDC.

Så det går nog men riktigt hur man gör vet jag inte, man får nog testa sig fram.
xxargs

Inlägg av xxargs »

med valda värde på resistansen så kom läckströmmen genom kondingen och strömmen från omvadlaren i balans vid din önskade spänning - ett tag

om du låter det stå ett par dygn så kommer nog spänningen att ha ökat en del allt efter som elektrolytkondensatorn formerar sig och läcker allt mindre läckström...

alla oanvända elektrolyter eller som har stått urladdade under lång tid har en ökad läckström första tiden.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Skriv svar