Ipod classic 80gb, Batteri pinout? All hjälp jag kan få! :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
watti

Ipod classic 80gb, Batteri pinout? All hjälp jag kan få! :)

Inlägg av watti »

Hej, min kompis som precis skulle gå lumpen hade med sig sin ipod ut i skogen när han skulle gå in sina kängor. Iaf. Ipoden var sten död, så han lämnade den till mig. Försöker man koppla in den till usb porten så blinkar bara "Apple märket" vid närmare koll så såg batteriet lite sådär ut:

Tackar vet jag sånna här saker man spelar gitaur med.. snacka om jag vart fustrerad till slut

Bild

Här är batteriet, de ser lite uppsvullet?
I alla fall efter jag kopplat ur den så säger ipoden "Wait charging.... ...." och de är väl ett gott täcken?

Bild

Efter detta började jag pilla lite på batteriet och då lossnade sladden som satt fast limmad? kan ju ha vart de som var felet från början. eller man ser på de liiila kretskortet vart den har brustit.

För övrigt får jag ut 3,7 V från batteriet så de värkar ju inte helt dött. Kanske den där lilla kretsen på den som spökar?

Såg att de var ett dubbel limmat "plast kretskorts-sladd" så jag lyckades bränna bort limmet med lödpennan på max och löda dit 3 sladdar. Det är här problemet kommer, De är alltså 2 tocka. Varera sida om sladden, och en smal. Vad jag förstår så är den smala till för att kolla laddningen osv?

Sen sitter de ett jätte litet kretskort på batteriet.. Batteriet är inte större en 2 x4 cm kanske.

Bild

De som står på batteriet är Li-Ion Polymer 3.7V
Så jag tänke testa med någon annan strömkälla först innan man springer och köper ett batteri som kanske inte ens fungerar. + och minus bör ju vara de "tjocka" ledarna.. men den 3dje?

Hur skulle ni koppla detta, nu sitter de ju sladdar där på så de är ju bara att testa men? Lyckades få dit sladdar på alla 3 iaf.

Bild

Första gången jag löder sånna här kablar, och de var lite pilligt. Fast de gick, de trodde jag aldrig.

Alla bilder är hög uplösta bara att klicka på dem.

Väldigt tacksam för alla svar! Riktigt skysst kille som jag försöker laga den åt så ni gör en stor tjänst :). Föresten ska den bara användas i bil, så vore roligt att kunna laga den så den iaf fungerar på batteridrift.

Så alla ideer är välkommna.
xxargs

Re: Ipod classic 80gb, Batteri pinout? All hjälp jag kan få! :)

Inlägg av xxargs »

Batteriet ser inte uppsvullet ut i mina ögon - LiPol ser ut ungefär som en ihoprullad och hårt tillplattad rulle band (vilket det ganska precist är) som är instoppat i en vakumsugen aluminumpåse med lite skrynkel av undertrycket ungefär som vakumförpackad kaffe innan öppnande - verkar den uppblåst som en kudde så är det en annan sak... då förvaras batteriet i fotsättningen i en keramiskt kopp med fat överlagd tills du lyckas göra dig av med den på någon batteriåtervinning...

lilla kortet på batteriet är skyddskretsen för batteriet och den 3' -ledaren kan jag tänka mig går till en termistor på kortet för att att meddela laddelektroniken om batteriet är varm eller inte, då man inte vill ladda allt för varma LiPol-batterier.

mina gissningar...
watti

Inlägg av watti »

Okey tack. nu när jag stoppar in den i Usb så får jag 5v plus från 2 kablar, den jätte tunna och den tjocka. Alltså ena sidan av ipoden. Har testat att koppla in batteriet där + och minus. Försökt starta men inget händer.

själva kortet är för litet för att ens se vart banorna går, + de är på sprayat något.

För där de kommer ut 5v plus bör vara de 2 ledarna som strömmen går in igen va? Eller är de så att de 2 är ladd kablarna? Dame detta är svår, får ju iaf lite livs tecken i den, Vore kul att få den att starta. Men ja Apple.. Redan svårt att starta dem när de är hela. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

kolla vad det är för spänning på den smala kabeln när det är inkopplat - är det runt 2-3 volt så är nog termistor idén ganska rimlig - det kan också vara en styr utgång mot batterikretsen för att slå av och på batteriet, men det skulle i så fall vara ganska udda då batteriskyddskrets bara skall ägna sig åt att skydda batteriet och inget annat.
watti

Inlägg av watti »

ja precis, den tunna kabeln är de 4v ungefär denna är + också, medans den andra är minus (som är på samma kabel.) Så då borde den tjocka på baksidan vara + från batteriet?

edit: så här ser kabeln ut ungefär:

Bild
Skriv svar