Byta ut glödlampor? Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
whynot

Byta ut glödlampor? Hur?

Inlägg av whynot »

Hur gör man med alla myslampor och fönsterlampor t.ex som är på 15W med E14 och E27 sockel om man ska byta till LED. Lampskärmar passar inte och dom är för stora ska man behöva ett eget 12V nät i huset och egna speciallampor? Vill ju inte ha en adapter till varje lampa.
xxargs

Re: Byta ut glödlampor? Hur?

Inlägg av xxargs »

traditionella glödlampor har den förmågan att det kan tillverkas enkelt till den faktiskt matade spänningen och strömbegränsar sig själv med kraftig positiv temperaturkofficient. Vita LED-lampor vill ha ca 3 Volt per LED och har diodkaraktär när det gäller ström kontra spänning och svag negativ temperaturkofficient vilket kräver reglerad ström och då inolverar det en form av strömbegränsande regulator för varenda slinga med 1 till många LED i serie beroende på vilken spänning man har tillgänglig.

Detta gäller även vid tex. 12 Volt centralmatning där man måste ha en konstantströmregulator eller motstånd (motstånd om 12 Volt är stabil i spänningen - dvs. ej kopplad parallellt 12-volts batteri då batteri kan variera mellan 10 - 15 Volt) i serie med upp till max 3 Vita led i serie. Är inte regulatorn av switchad typ så tappar man minst 20 - 35% effektförlust i regleringen av den totala belysningseffekten.

komplexiteten ökar markant med övergång från glödlampor till halvledarbaserat med en viss bestämd spänning över själva lyselementet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag funderar på att dra ett 24V nät i hela huset just till sånt, dock har jag inte hittat lämpliga kabellistor (á la fotlist) än. Jag skulle då kombinera detta med en regulator vid "varje fönster" (kan ju vara 2 lampor i samma fönster = 1 regulator) som kunde fjärrstyras via en liten centraldator, den skulle sedan ha en RTC i och räkna på soluppgång/nedgång och styra efter det.

Jag skulle även gärna kunde styra så att jag fick ljus när jag gick till sängs, det skulle ju vara enkelt att trigga en timerfunktion som slår på där man går i en viss tid.

Jag har även bytt ut alla "vinterlampor" då det inte går att få ihop det med lågenergilampor, jag ska se om jag kan skaffa ny julfönsterdekoration som kan fyllas på med varmvita LED, jag funderar på att skaffa en solid hög med 5mm varmvita med skapligt intensitet och sedan använda dom lite allmänt till belysning.

24V systemet ska ha ett par ackumulatorer och till dom kopplar jag det solpanel jag har samt en laddare, då blir det billigast möjligt i drift.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

whynot skrev:Hur gör man med alla myslampor och fönsterlampor t.ex som är på 15W med E14 och E27 sockel om man ska byta till LED. Lampskärmar passar inte och dom är för stora ska man behöva ett eget 12V nät i huset och egna speciallampor? Vill ju inte ha en adapter till varje lampa.
Det där men alla lampskärmar som inte längre passar är en intressant fråga. :humm:
Skriv svar