Kylfunderingar
Kylfunderingar
Problemet att få värmen ur kretsen och till kylflänsen... En glimmerbricka adderar ca 1C/W, silikonduk är ngt bättre med 0,6. Bäst (förutom diamant) verkar Aluminiumoxid vara. Nu anges inte C/W för dessa, utan i stället konduktiviteten 15.06 W/mK vid 75°, för att räkna om till C/W gäller:
Rth = L / K x A
where :
Rth = Thermal Resistance (°C / watt)
L = Length or width (inch) or (mm)
A = Cross Sectional Area (inch2) or (mm2)
K = Material Thermal Conductivity (watt/inch°C or mm°C)
Då är frågan om vilken area man skall räkna? Det är väl metalldelen på en TO247 som gäller? 13,5x13,0? I så fall får jag för en 2,08mm bricka 0,78C/W? Med en 1mm bricka hälften?
edit:
Eller skall man köra med Kapton?
http://www.tarapath.com.au/assets/3142/siliconp.pdf
0,07K/W?
Rth = L / K x A
where :
Rth = Thermal Resistance (°C / watt)
L = Length or width (inch) or (mm)
A = Cross Sectional Area (inch2) or (mm2)
K = Material Thermal Conductivity (watt/inch°C or mm°C)
Då är frågan om vilken area man skall räkna? Det är väl metalldelen på en TO247 som gäller? 13,5x13,0? I så fall får jag för en 2,08mm bricka 0,78C/W? Med en 1mm bricka hälften?
edit:
Eller skall man köra med Kapton?
http://www.tarapath.com.au/assets/3142/siliconp.pdf
0,07K/W?
Re: Kylfunderingar
Hur många watt tänker du kyla bort och hur varmt får det bli? Börja i den änden. Det är lättast. Jag läser att glimmer har 0,4 grader/watt, kan läsas hos Fischer Elektronik.
Mja... Men elfas silikonduk och 75 grader på flänsen så reste fyta IRFP4410Z till de sälla jaktmarkerna
Jag kan räkna Rth, nu är jag bara ute efter att se om det finns ngt bättre än glimmer/silikon.
Den exakta Rth'n för glimmer varierar med tjockleken och arean, men de flesta verkar räkna med 1C/W shablonmässigt.
Den exakta Rth'n för glimmer varierar med tjockleken och arean, men de flesta verkar räkna med 1C/W shablonmässigt.
75 grader på kylflänsen, vad gör du då? Är det något du har konstruerat själv?
BTW: Jobbade med ett project där det gick 475 A i kretskort och cirka 90 A i TO220 mosfetar som var vattenkylda.... totalt lämnade agget 55000 A och matades med 500 A på trefasen. Kabelarea vara 10925 kvadratmillimeter eller 115 st 95 kvadratkablar....
BTW: Jobbade med ett project där det gick 475 A i kretskort och cirka 90 A i TO220 mosfetar som var vattenkylda.... totalt lämnade agget 55000 A och matades med 500 A på trefasen. Kabelarea vara 10925 kvadratmillimeter eller 115 st 95 kvadratkablar....
peranders, Måste varit ett speciellt kretskort. För med den strömmen lär banorna vara nästan lika breda som kretskortet.
Kan du beskriva hur kretskortet klarade av strömmen?
-
rikkitikkitavi
du har ett antal termiska resistanser
1 ) chip till hölje (databladet)
2) hölje till isolerbricka (minskas m termiskt fett)
3) isolerbrickan
4) isolerbricka till kylfläns
5) kylfläns
med silikonmellanlägg bakas 2-4 samman. med Al2O3 gör det inte det.
2) och 4) är väldigt beroende på hur tjockt lager man smetar på samt trycket. man monterar transistorn med. kolla i app notes från IRF , Motorola och andra tillverkare av diskreta app notes. tror det finns en i listan på hemsidan jag länkade till angående excelarket för beräkning av 5)
75C på flänsen, då måste det vara små effekter och en liten fläns, risken är stor att det blir för varmt annars.
du räknar nog rätt med arean om det är oisloerad kapsel, då leds > 90% av värmen genom metallbasen.
1 ) chip till hölje (databladet)
2) hölje till isolerbricka (minskas m termiskt fett)
3) isolerbrickan
4) isolerbricka till kylfläns
5) kylfläns
med silikonmellanlägg bakas 2-4 samman. med Al2O3 gör det inte det.
2) och 4) är väldigt beroende på hur tjockt lager man smetar på samt trycket. man monterar transistorn med. kolla i app notes från IRF , Motorola och andra tillverkare av diskreta app notes. tror det finns en i listan på hemsidan jag länkade till angående excelarket för beräkning av 5)
75C på flänsen, då måste det vara små effekter och en liten fläns, risken är stor att det blir för varmt annars.
du räknar nog rätt med arean om det är oisloerad kapsel, då leds > 90% av värmen genom metallbasen.
Om kylaren är målad (svart, eloxerad) så är ett tips att slipa bort färgen där ev. isolerbrickor ska sitta.
Putsa med stålull, tvätta med sprit och så applicera kylpasta direkt, ren aluminium blir det
oxid på inom några sekunder.
Jag läste det här i en bok av John D Lenk, Practical Guide to Electronic Amplifiers.
Putsa med stålull, tvätta med sprit och så applicera kylpasta direkt, ren aluminium blir det
Jag läste det här i en bok av John D Lenk, Practical Guide to Electronic Amplifiers.
Det finns keramisk kylpasta från Arctic Silver som inte ska vara ledande. Cheramique heter den. Vanligtvis används den till datorprocessorer.
Sen är frågan hur mycket man litar på den som isolerande lager. Det är trots allt en pasta.
Sen är frågan hur mycket man litar på den som isolerande lager. Det är trots allt en pasta.
Det där rådet är inget för proffs. Har aldrigt sett det IRL. Krävs detta så får man konstruera om helt enkelt.4kTRB skrev:Om kylaren är målad (svart, eloxerad) så är ett tips att slipa bort färgen där ev. isolerbrickor ska sitta.
4 lager 140 um tror jag att det var. Kortet blev ganska varmt men i den branschen var det inte för varmt och det är det som gäller.blueint skrev:peranders, Måste varit ett speciellt kretskort. För med den strömmen lär banorna vara nästan lika breda som kretskortet.
Tur att jag inte köpt den boken, kanske finns fler onödiga tips i den!peranders skrev: Det där rådet är inget för proffs. Har aldrigt sett det IRL. Krävs detta så får man konstruera om helt enkelt.
Det måste ha varit en gammal bok du har fått tag i. Nu för tiden strävar man att göra monteringen så enkel som möjligt med till exempel silikonduk och fjäderklämma.
- prototypen
Så kommer frågan "måste transistorerna vara isolerade från kylaren"
Jag har konstruerat om en hel del för att slippa isoleringen och montera transistorerna direkt mot kylaren. Använd om inte annat 4 kylare.
Har man 75 grader på kylaren och det inte fungerar så måste man nog ha en större kylare.........
Protte
Jag har konstruerat om en hel del för att slippa isoleringen och montera transistorerna direkt mot kylaren. Använd om inte annat 4 kylare.
Har man 75 grader på kylaren och det inte fungerar så måste man nog ha en större kylare.........
Protte
Isolera elektriskt är inte nödvändigt. Beror på om du vill ha spänningsfria kylare.
Beror på hur komponeneten är gjord och hur din koppling ser ut. Det kan bli
kortslutning om du inte isolerar.
Beror på hur komponeneten är gjord och hur din koppling ser ut. Det kan bli
kortslutning om du inte isolerar.
Databladet säger 230W och min undring är då under vilka omständigheter. I vilket fall som helst är 50 W i en TO220 ganska mycket.AndersG skrev:Mja... Men elfas silikonduk och 75 grader på flänsen så reste fyta IRFP4410Z till de sälla jaktmarkerna