"laserplane 350" Laserdiod?
-
"laserplane 350" Laserdiod?
Jag fick en planlaser som inte funkade som den skulle. Men jag tänkte att kanske laserdioden går att återanvända. Nu vet jag varken vad det är för effekt på den eller hur den skall drivas. Det är 3 tåtar till den. svart,röd,vit.
Jag vet inte heller vilken våglängd det är på den.
Jag skall försöka hitta ngt om den på nätet. Men jag vet ej om jag hittar hur den skall drivas.
Tar gärna emot hjälp med detta. Nu skall jag ut o googla.....
Jag vet inte heller vilken våglängd det är på den.
Jag skall försöka hitta ngt om den på nätet. Men jag vet ej om jag hittar hur den skall drivas.
Tar gärna emot hjälp med detta. Nu skall jag ut o googla.....
-
Re: "laserplane 350" Laserdiod?
Satt i gårkväll och försökte hitta något matnyttigt om denna laser, men hittade inget.
Det är svårt att mäta på kretskortet då de har lackat det med en tjock klarlack. Sen är vissa grejor helt omärkta, så det gör ju det hela ännu krångligare.
Det var lite annat i lasern som var av intresse. En dc motor , och en svarvad kopp med en lins i. Går att använda som förstoringsglas. Borra man ett hål i aluminiumkoppen och sätter in en lysdiod där så blir det ännu bättre, för avståndet från lins till höjden på koppen är fokallängden. Och det är riktigt bra förstoring, så lite ljus gör saken ännu bättre.
Där fanns oxå en läsgaffel, och en kvicksilverbrytare.
Jag fick mottagaren oxå. Jag gissar att den är hel. Skall testa den med en annan laser. Funka den så kan man ju få en 100lapp för den kanske eller 2.
Men fortfarande är laserdioden ett frågetecken. Hittar man inte ngt på nätet så får man väl försöka att hitta en servicetekniker som vet vad det är. Gissar att om det är en IRlaser så
är strålen osynlig, och då är det ju inte jättekul . ungufär lika kul som för en blind att titta på en stumfilm.
Det är svårt att mäta på kretskortet då de har lackat det med en tjock klarlack. Sen är vissa grejor helt omärkta, så det gör ju det hela ännu krångligare.
Det var lite annat i lasern som var av intresse. En dc motor , och en svarvad kopp med en lins i. Går att använda som förstoringsglas. Borra man ett hål i aluminiumkoppen och sätter in en lysdiod där så blir det ännu bättre, för avståndet från lins till höjden på koppen är fokallängden. Och det är riktigt bra förstoring, så lite ljus gör saken ännu bättre.
Där fanns oxå en läsgaffel, och en kvicksilverbrytare.
Jag fick mottagaren oxå. Jag gissar att den är hel. Skall testa den med en annan laser. Funka den så kan man ju få en 100lapp för den kanske eller 2.
Men fortfarande är laserdioden ett frågetecken. Hittar man inte ngt på nätet så får man väl försöka att hitta en servicetekniker som vet vad det är. Gissar att om det är en IRlaser så
är strålen osynlig, och då är det ju inte jättekul . ungufär lika kul som för en blind att titta på en stumfilm.
Troligtvis är lasern inte speciellt stark. Kan du se vad själva dioden har för kapsel?
Detta är väl den vanligaste modellen:

Detta är väl den vanligaste modellen:

-
Framsidan ser lika dan ut. Men som jag kan se det så finns det bara ett uttag på den större delen. Den är inpressad i ett aluminiumchassi som är hopskruvat och limmat i gängorna så jag kan bara skymta hur den ser ut i bak-kant igenom hålet där kablarna kommer ut.
-
jag hittade en gammal sony cd-rom. Den har några år på nacken så jag gissar att det inte är ngn brännare. laserdioden har jag plockat ut. , tre ben liksom den andra. använder man ir till cd-rom, eller är det altid en synlig laser?
Vanliga CD-läsare är det normalt IR i men man kan ändå se strålen dock väldigt svagt, de är inte speciellt starka heller. En brännare är det synligt och IR i men den synliga är extremt intensiv och farlig då den är direkt brännande.
-
Alltså ingen rolig diod att labba med. Det skall ju synas. På mitt gamla jobb körde jag en 8kW co2. Det märktes när man startade upp den. Kunde svetsa ihop 2 st 1,5mm plåtar med en hastighet av 8 meter per minut,
Som sagt, jag får leta upp någon diod som man kan leka med.
den skall synas. Gärna skarpt.
--------------------
Citera inte det föregående inlägget.
Jag tog bort det.
//Jimmy
--------------------
Som sagt, jag får leta upp någon diod som man kan leka med.
den skall synas. Gärna skarpt.
--------------------
Citera inte det föregående inlägget.
Jag tog bort det.
//Jimmy
--------------------
Onödig citering och dessutom emot reglerna.
Hoppa in på Dealextreme så finns där massvis av synbara lasermoduler för en skitsumma inkl frakt så slipper du leta mer och dessutom är laserdioden redan kopplad som den skall och med linser och drivning så det är bara att koppla in spänning till den. Om du vill ha en väldigt lätt synbar laser så skall du gå efter en grön men dessa är mycket dyrare.
Hoppa in på Dealextreme så finns där massvis av synbara lasermoduler för en skitsumma inkl frakt så slipper du leta mer och dessutom är laserdioden redan kopplad som den skall och med linser och drivning så det är bara att koppla in spänning till den. Om du vill ha en väldigt lätt synbar laser så skall du gå efter en grön men dessa är mycket dyrare.
-
har aldrig handlat med paypal , eller över huvet taget aldrig utomlands.
sen var det grejor på deras sida som var lite väl billiga, så man blir misstänksam. Har du handlat hos dem? eller någon annan som handlat hos dem?
sen var det grejor på deras sida som var lite väl billiga, så man blir misstänksam. Har du handlat hos dem? eller någon annan som handlat hos dem?
Dealextreme är det många här på forumet som har handlat hos, inklusive jag själv.
Riktigt trevligt med den fria frakten och bra support , fast man bör känna till risken att leveranstiderna kan variera endel så om man har väldigt bråttom är det kanske inte rätt ställe .
Riktigt trevligt med den fria frakten och bra support , fast man bör känna till risken att leveranstiderna kan variera endel så om man har väldigt bråttom är det kanske inte rätt ställe .
Har en del billiga 5mW röda lasrar från dem och de fungerar helt ok och fungerar fortfarande efter några år. Har köpt mycket från dem under ett antal års tid och de sköter sig mycket bra. Överlag är Dealextreme väldigt bra och väldigt kundvänliga men kvalitén kan halta lite på vissa grejer men ren elektronik tycker jag håller bra klass även om småfel ibland kan göra att det inte fungerar som tex en kallödd kabel så ingen ström kommer fram tex men sådant är förstås väldigt lätt att fixa själv. Hölje och sådana grejer på vissa saker kan det vara lite si och så med ibland medan vissa grejer är rena CNC tillverkade grejer men som ändå säljs för en skitsumma.
Leveranstid som jag varit med om är allt mellan 5 - 10 dagar, normalt 7 - 8 dagar men som sagt det skiljer sig visst en hel del för vissa här har jag läst.
Leveranstid som jag varit med om är allt mellan 5 - 10 dagar, normalt 7 - 8 dagar men som sagt det skiljer sig visst en hel del för vissa här har jag läst.
-
Nu har jag reg mitt paypal-konto. Funderar på en 200mW laser. Blir nog ngt annat oxå när jag ändå beställer. Något man bör tänka på första ggn man handlar utomlands med paypal?
Du måste förstås ha pengar på ditt konto som Paypal är knutet till med utöver detta uppenbara så nej inte direkt som så med Paypal vad jag kan komma på. Första gången man använder det är ingen skillnad mot hundrade gången men som alltid med utlandsköp på nätet så läs exakt vad som gäller så tex att inga summor tillkommer som du inte var medveten om och dylikt eller att de inte skickar utmomlands vilket inte alla gör som tex på Ebay. Men med DX så är det bara att betala och vara glad för de sköter sig som de skall och du får grejen/grejerna inom 1 - 2 veckor.