Håller på att bli fullständigt vansinnig, flyttar snart ut till en koja i skogen. Jag har störningar (från mobiler) i stereoutrustning: stereo, subba, allt med en förstärkare i. Hade lite problem (oftast subben) när jag flyttade till nuvarande lägenhet för 4-5 år sedan men nu är det helt hopplöst, har tom störningar i hörlurar numera (tv --> försteg --> hörlurar, inget annat inkopplat).
Störningarna är som sag från mobiler vad jag kommit fram till och låter ungefär såhär (om någon nu fattar vad jag menar): dddddd diiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ddddddd diiiiiiiiiiiiiiiiiiiii. På något sätt måste störningarna "färdas" genom, det fullständigt kassa, elsystemet i huset för även när de enda två närmaste grannarna inte är hemma så kan jag höra störningar ibland.
Har funderat på nätfilter och även provat ett hemmabygge utan lycka men något måste man väl kunna göra. Att skärma av förstärkare fungerar inte. Det finns bara ett jordat uttag i lägenheten och det är i köket.
Någon som har liknande problem eller en lösning? Annars får Clark Olofsson sällskap snart.
Störningar i stereoutrustning
-
MammaMumin
Re: Störningar i stereoutrustning
Jag gissar på att ditt försteg eller någon annan apparat i kedjan saknar RF-filter, dvs ett lågpass filter med en brytfrekven runt 100 kHz eller mer. Du kan alltid prova med en liten kondning sluten mellan signal och skärm på någon obalanserad signalkabel.
-
MammaMumin
Med dom feta störningarna skulle jag vara mer orolig för din hälsa än störningarna på steron.
Vad jag förstår kör du alla inkopplade apparater utan jord?
Det borde hindra ev jordslingor.
Om du flyttar anläggningen i rummet, blir det nån skillnad?
Det kan ju hända att du har en länk-sendare på andra sidan väggen om det är en yttervägg.
Funkar mobilen bra?
c-man
Vad jag förstår kör du alla inkopplade apparater utan jord?
Det borde hindra ev jordslingor.
Om du flyttar anläggningen i rummet, blir det nån skillnad?
Det kan ju hända att du har en länk-sendare på andra sidan väggen om det är en yttervägg.
Funkar mobilen bra?
c-man
-
MammaMumin
Utan jord, ja. Ingen skillnad var i lägenheten (etta med kök) anläggningen är. Provade ett par aktiva datorhögtalare överallt och i alla uttag, även det jordade uttaget i köket, men störningar blir det. Har en granne åt ett håll, trappen åt ett, gården åt ett och ingången till trappen åt ett håll. Bor på bottenvåningen. Länk-sändare?
Hur mobilen funkar beror på om jag använder handsfree eller inte! Utan: bra mottagning och minimala störningar i mobilen. Med: störningar i mobilen och "hack" i ljudet lite då och då. Har provat olika mobiler, samma med alla. Kan inte vara närmare än 1,5-2m från datorhögtalarna (aktiva) när jag ringer och 4-5m till stereo/sub.
Jag kan sitta och lyssna på musik när det plötsligt kan börja störa och hålla på i allt från ett par minuter till 15-20 minuter. På natten, med lurar, kan det störa upp till en timme i sträck. Ibland lite och ibland så pass att jag hellre stänger av. Måste vara någon sorts Bermudatriangel här. Aldrig varit med om något liknande.
Hur mobilen funkar beror på om jag använder handsfree eller inte! Utan: bra mottagning och minimala störningar i mobilen. Med: störningar i mobilen och "hack" i ljudet lite då och då. Har provat olika mobiler, samma med alla. Kan inte vara närmare än 1,5-2m från datorhögtalarna (aktiva) när jag ringer och 4-5m till stereo/sub.
Jag kan sitta och lyssna på musik när det plötsligt kan börja störa och hålla på i allt från ett par minuter till 15-20 minuter. På natten, med lurar, kan det störa upp till en timme i sträck. Ibland lite och ibland så pass att jag hellre stänger av. Måste vara någon sorts Bermudatriangel här. Aldrig varit med om något liknande.
Just nu slog blixten ner här utanför och jag hörde ingen störning på musikanläggningen.
Du måste ha kraftiga störningar.
Fast det klart det var ingen direkt träff!
Du måste ha kraftiga störningar.
Fast det klart det var ingen direkt träff!