Det har jag förmodligen om du säger det. Jag tog för givet att fältfrekvensen för NTSC är samma, och har även läst sådana påståenden på nätet.
Ursäkta felet.
Hur exakt är frekvensen på elnätet?
Re: Hur exakt är frekvensen på elnätet?
Nerre: Jag har kod som gör att den väntar en "sväng" efter varje genomgång med att vänta på nästa men skulle så klart kunna kolla om det är rimlig tid mellan två genomgångar. Fast mitt problem är att den går för långsamt.
Barry_Lyndon: Jag har NTP aktiverat men ska nog göra ett test mot text-tvn istället. Den ska ju gå rätt.
Swech: Har faktiskt ingen ledig timer just nu. Timer0 är till schemaläggaren, Timer1 till används för att ställa om saker efter viss tid men skulle kanske gå att ta bort. Timer2 är till pwm.
4kTRB: Lite ballt. Får ta det till version 2.0 =)
Barry_Lyndon: Jag har NTP aktiverat men ska nog göra ett test mot text-tvn istället. Den ska ju gå rätt.
Swech: Har faktiskt ingen ledig timer just nu. Timer0 är till schemaläggaren, Timer1 till används för att ställa om saker efter viss tid men skulle kanske gå att ta bort. Timer2 är till pwm.
4kTRB: Lite ballt. Får ta det till version 2.0 =)
Så här står det på wikipedia i alla fall, det verkar som att frekvensen sänktes en gnutta när färg lades till:
http://en.wikipedia.org/wiki/NTSCThe NTSC field refresh frequency in the black-and-white system originally exactly matched the nominal 60 Hz frequency of alternating current power used in the United States. Matching the field refresh rate to the power source avoided intermodulation (also called beating) which produces rolling bars on the screen. When color was later added to the system, the refresh frequency was shifted slightly downward to 59.94 Hz to eliminate stationary dot patterns in the color carrier, as explained below in "Color encoding". Synchronization of the refresh rate to the power incidentally helped kinescope cameras record early live television broadcasts, as it was very simple to synchronize a film camera to capture one frame of video on each film frame by using the alternating current frequency as a shutter trigger.[citation needed] By the time the frame rate changed to 29.97 Hz for color, it was nearly as easy to trigger the camera shutter from the video signal itself.
- jadler
- EF Sponsor
- Kontakt:
Personligen skulle jag lita betydligt mer på korrekt inställd NTP än på text-TV, ärligt talat.OnkelF skrev:Barry_Lyndon: Jag har NTP aktiverat men ska nog göra ett test mot text-tvn istället. Den ska ju gå rätt.
Jag kör Linux (Ubuntu 9.04 för tillfället) och har ntpd som jobbar hela tiden och synkar datorns klocka mot ett gäng datorer på nätet, bl.a. ett par av SP:s burkar. Gissar att det lokala felet handlar om millisekunder eller mindre.
Har du behov av stor noggrannhet vad gäller tid skulle jag annars rekommendera en GPS-mottagare, det är bättre än NTP. Kjell & Co tar 399 för en Globalsat BR-355, med en halv PS/2-förlängningskabel (mus eller tangentbord) och två inverterare pratar den fint med din MCU eller vad du nu vill. Bättre noggrannhet är nog svårt att få.