Byta ut hörlurssladd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
slebbo

Byta ut hörlurssladd

Inlägg av slebbo »

Hej!

Jag har en fråga som jag har gått och grubblat på ett tag, är det jättesvårt att byta ut sladdar till en hörlur?
Det är nämligen så att jag förbrukar 3-4 hörlurar om året pga slitage på kablarna, membranet är fortfarande helt fungerande men det funkar inte att fortsätta att använda dom när kablarna börjar glappa.

Det känns så onödigt att varje gång behöva köpa nya lurar bara för att sladden slits ut, det är väl den billigaste delen dessutom(?).

Jag äger ett par denon ah-p372:
Bild

Dessa fungerar utmärkt förutom att de glappar, borde det inte på något sätt gå att byta ut sladden genom att löda bort den som finns där nu och löda dit en ny?

Isåfall, vart hittar man sladdar som är lämpliga för hörlurar + 3,5 mm kontakt?
Är det något man borde tänka på när man pysslar med sånt här?

Jag skulle bli galet glad om någon kunde hjälpa mig med det här!
GFEF

Re: Byta ut hörlurssladd

Inlägg av GFEF »

http://www.google.com/search?sv&q=Fixin ... ceid=utf-8

Är INTE enkelt att löda på......
Är många tunna learer isolerad från varandra.
För hög mekanisk hålbarhet och stor böjbarhet.
Modell litztråd.
joharohl

Inlägg av joharohl »

vart glappar det? Om det är i 3.5mm kontakten så är det busenkelt att byta om man vet hur en lödkolv fungerar. Har aldrig bytt sladd vid själva hörluren men jag misstänker att det är bra mycket krångligare att få ihop det på ett snyggt sätt när man väl pillat isär det. 3.5mm kontakt kan köpas nästan vart som helst, CO t.ex. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=22474653
Nerre

Inlägg av Nerre »

De som säljer hörlurar konstruerar dem ju inte för att det skall vara lätt att byta. Troligen är själva lurarna ihoplimmade eller svetsade.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"är det jättesvårt att byta ut sladdar till en hörlur?"

Det är lite relativt. Jag har lätt för det, eftersom jag har gjort det så många gånger.
Är man inte van att löda den typen av trådar så kan man istället förstöra mer om man inte tar det tillräckligt försiktigt eller har fel teknik.

Hur som helst så är sladden i många lurar inte speciellt bra.
På tok för tunn och dåligt (ofta obefintligt) skyddad mot drag/böjningar.
Studiolurar har i princip aldrig de problemen. På en del modeller sitter det tillochmed ett minitelejack i själva lurarna. :)

Jag brukar byta till en aning tjockare sladdar på "vanliga" lurar.
Då håller de längre och får dessutom bättre ljud. Den ökade vikten är inget som man märker.

Lurar är precis som skor: Man bör titta noga och prova. Men lockas inte av de billigaste modellerna.
Det första jag väljer bort är modellerna med plastbygel och tvivelaktigt mjuk/tunn sladd.

edit:
Nerre: Det finns lurar där varenda liten del är enkelt utbytbar.
En modell tillverkades för över 40 år sedan och det finns fortfarande delar till dem. :)

edit 2:
Kika på 55-804-85 (och kanske främst på de andra av samma modell, men med fler ledare) på Elfa.
De är väldigt mjuka. Har dock inte provat hur de fungerar till ljud.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag lödde ihop en sådan litz tråd förut, men har problem med brus? :humm:
Skriv svar