Ladda SLA med solpanel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kifkroker

Ladda SLA med solpanel

Inlägg av kifkroker »

Jag har 2 st biltema 12v 12Ah blyaccar i serie som jag tänkte ladda mha solpaneler. Jag tycker jag ser många bud på vad det skall vara för spänning och ström som gäller. Jag planerar nu att köpa 4 st 7,5v 250mA paneler och koppla på via en schottkydiod. Min kalkyl säger att laddströmen då blir C/48. Finns det risk för att jag laddar för mycket om jag låter det stå? Finns det risk för att jag inte laddar alls? Finns det risk för att allt exploderar, jag dör, mina barn växer upp utan en fadersgestalt och börjar bruka narkotika?

Databladet för batterierna lyder:
Laddningsspänning vid cyklisk laddning............14,4–15,0 V
Max. laddström ............................................................3,6 A
Flytande laddningsspänning vid
underhållsladdning. ........................................13,50–13,80 V
Ingen begränsning av laddströmmen.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Ladda SLA med solpanel

Inlägg av Icecap »

Solpaneler ger oftast högre spänning ut!

Att den kan ge 7,5V @ 250mA betyder att spänningen är högre med lägre belastning på!! (Erfarenhet!)

Mitt 12V panel ger 17-18V i tomgång, jag ska bygga en begränsning till det och använda det till att ladda ett batteri som jag i sin tur har ett cigg-uttag på, då kan jag ladda mobilen med sol och det tycker jag är kul.

Du bör alltså ha en spänningsbegränsare så att spänningen över ackumulatorerna inte överstiger 14,8V.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

och i vilket fall skulle belastnignen vara lägre och därmed spänningen högre? Vid fulla batterier? Jag har läst flera rekommendationer om att "12V paneler" skall vara 36 celler, med en halv volt per cell blir ju detta 18V vilket kanske skulle förklara din panels spänning? Jag blir inte klok på dessa paneler, det är för mycket magi inblandat :humm:
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Solpaneler ska ses som strömgeneratorer och därmed har tomgångsspänningen ingen praktisk betydelse (så länge den är tillräckligt hög). Det är därför det normalt funkar utmärkt att ladda batterier med endast en seriediod emellan. Detta under förutsätting att batteriets kapacitet är tillräckligt stor jämfört med panelens maxström.

I senaste Elektor (eller näst senaste) fanns en bra krets som kopplar bort solpanelen när batteriets polspänning börjar bli för hög och som kopplar bort lasten om polspänningen blir för låg. Jag kommer att bygga en variant av denna. (Tänker byta reläerna mot MOSFET och några andra modifieringar dock.) Artikeln beskriver solpaneler rätt bra i alla fall.
Skriv svar