Att bygga en amatörradiostation
Re: Att bygga en amatörradiostation
För er som bor i området runt Umeå så kommer de hålla en amatörradiokurs i höst.
Start: Prel. sept -2009
Tid: Tisdagar 19-21
Längd: ca 10 tillfällen.
Plats: FURA:s lokal Aktrisgr. 31, Umedalen.
Pris: 500:- inkl. kurslitteratur samt medlemskap i FURA. Certifikatavgift 390:-
efter godkänt prov.
Anmälan och frågor till: SM2EKA Rune
070-6406329
Mer information finns på http://www.fura.se
Start: Prel. sept -2009
Tid: Tisdagar 19-21
Längd: ca 10 tillfällen.
Plats: FURA:s lokal Aktrisgr. 31, Umedalen.
Pris: 500:- inkl. kurslitteratur samt medlemskap i FURA. Certifikatavgift 390:-
efter godkänt prov.
Anmälan och frågor till: SM2EKA Rune
070-6406329
Mer information finns på http://www.fura.se
Ja om sm2wmv önskar så flyttar jag gärna all diskussion om klättring till en ny tråd, men det är helt upp till honom.
Edit:
Diskussionen om fallskydd och säkerhet fortsätter i Denna tråd
Edit:
Diskussionen om fallskydd och säkerhet fortsätter i Denna tråd
Mja, det kanske inte vore en sådan dum ide faktiskt med tanke på att diskussionen inte verkar dö av utan har nu fortskridit ett par sidor. Så du kan gärna flytta det som handlar om fallskydd osv.
Hursomhaver, imorgon drar jag till träsket igen och blir arbetandes där förhoppningsvis hela nästa vecka och helgen efter. Jag kommer försöka fixa skorsten (glidgjuta), dra upp kabel i masten (7/8"), avverka lite skog, bränna rishögar, fixa fäste för stackboxen till 10m stacken, skruva ihop antenner, köra radio och dricka pilsner. Det blir väl lite annat pyssel också. Jag ska försöka gjuta en liten klump bredvid masten för att hålla en stolpe som ska avlasta kablarna. Sedan ska jag väl även försöka fylla igen runt fundamentet och greja med 100 andra saker.
SM2LIY ska komma och hjälpa mig lite till veckan sedan har jag förhoppnignsvis hjälp av SM2XJP och damen tänkte klyva ved. Ja just, jag måste även bygga ett till vedkast inne i ladugården.
SM3JLA: Jag ska mäta längden, du får påminna mig
Edit: Måste förtydliga lite, det är alltså längden på kedjan till masten jag ska mäta...inget annat
Hursomhaver, imorgon drar jag till träsket igen och blir arbetandes där förhoppningsvis hela nästa vecka och helgen efter. Jag kommer försöka fixa skorsten (glidgjuta), dra upp kabel i masten (7/8"), avverka lite skog, bränna rishögar, fixa fäste för stackboxen till 10m stacken, skruva ihop antenner, köra radio och dricka pilsner. Det blir väl lite annat pyssel också. Jag ska försöka gjuta en liten klump bredvid masten för att hålla en stolpe som ska avlasta kablarna. Sedan ska jag väl även försöka fylla igen runt fundamentet och greja med 100 andra saker.
SM2LIY ska komma och hjälpa mig lite till veckan sedan har jag förhoppnignsvis hjälp av SM2XJP och damen tänkte klyva ved. Ja just, jag måste även bygga ett till vedkast inne i ladugården.
SM3JLA: Jag ska mäta längden, du får påminna mig
Edit: Måste förtydliga lite, det är alltså längden på kedjan till masten jag ska mäta...inget annat
-
Igårkväll kom SM2LIY och hälsade på och han har varit flitig idag. Imorse gick vi ut och fixade ordning bävern (mottagarantenn) mot 300 grader. Vi tog och förlängde den till ungefär 550m lång och satte terminering i bortre änden så att vi får F/B på den. Den gick ifrån att ha S3 i QRM till att ha S0, dvs bruset ger inte ens utslag på radion. Det är förmodligen för att man får bort lite störningar från huset plus att störningarna som kommer från Burträsk försvinner.
Efter det traskade Pelle (SM2LIY) även ut i skogen och satte upp 2st bävrar till. En mot 120 grader som blir 320m lång (ungefär 200m just nu) och en bäver mot 180 grader som blev ungefär 200m lång. Det ska även dras ut en som är 1km lång mot västkusten av Nordamerika och även 1km lång rakt norrut. Mot Japan blir den ungefär 500m lång och även 500m mot östra Australien.
Några av dessa kommer dock gå norr om vägen vilket gör att vi måste dra över 4st RG-58 över vägen men det blir framöver eftersom jag väntar in en 500m rulle kabel.
Jag har monterat ihop en bom till den översta 6el yagin för 20m och svetsat bomstaget som hade gått sönder. Jag återkommer med bilder lite senare.
Efter det traskade Pelle (SM2LIY) även ut i skogen och satte upp 2st bävrar till. En mot 120 grader som blir 320m lång (ungefär 200m just nu) och en bäver mot 180 grader som blev ungefär 200m lång. Det ska även dras ut en som är 1km lång mot västkusten av Nordamerika och även 1km lång rakt norrut. Mot Japan blir den ungefär 500m lång och även 500m mot östra Australien.
Några av dessa kommer dock gå norr om vägen vilket gör att vi måste dra över 4st RG-58 över vägen men det blir framöver eftersom jag väntar in en 500m rulle kabel.
Jag har monterat ihop en bom till den översta 6el yagin för 20m och svetsat bomstaget som hade gått sönder. Jag återkommer med bilder lite senare.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
>Den gick ifrån att ha S3 i QRM till att ha S0
Jag är inte alls avundsjuk
Jag är inte alls avundsjuk

Ja, då kommer bilderna från idag.

Hjälpmedel för att få upp DL-1000 kabeln över grenar osv

Redskapet från en annan vinkel. Består av lite aluminiumrör (något gammalt element) och en gren från ett träd i form av en klyka.

Flickvännen har varit flitig och kluvit en massa ved!

Och jag bygger ett till vedkast

Jag byggde ihop en hållare till DL-1000 rullarna

Oj så vackert, vilket konstverk!

SM2LIY som hjälper mig flitigt

Stagankaret har inte kommit upp än

Isolator som håller en bit av bävern

Skarven för 6el 20m beamens bom

75mm rör. Plattan är fästet som klamrar antennen i masten (2st sådana totalt per antenn).

Bommen från en annan vinkel

75mm rör, 3mm gods.

Bommen ihopskruvat med SM2LIY som referens. Jag har monterat dit bomstagen men glömde ta bild på det innan det blev mörkt.

Uj så långt, 18.5m

Så sant, så sant

Bomstaget som var trasigt på en sida

Börjar svetsa dit klamren igen

Hål...

Mindre hål...

Inget hål

Hjälpmedel för att få upp DL-1000 kabeln över grenar osv

Redskapet från en annan vinkel. Består av lite aluminiumrör (något gammalt element) och en gren från ett träd i form av en klyka.

Flickvännen har varit flitig och kluvit en massa ved!

Och jag bygger ett till vedkast

Jag byggde ihop en hållare till DL-1000 rullarna

Oj så vackert, vilket konstverk!

SM2LIY som hjälper mig flitigt

Stagankaret har inte kommit upp än

Isolator som håller en bit av bävern

Skarven för 6el 20m beamens bom

75mm rör. Plattan är fästet som klamrar antennen i masten (2st sådana totalt per antenn).

Bommen från en annan vinkel

75mm rör, 3mm gods.

Bommen ihopskruvat med SM2LIY som referens. Jag har monterat dit bomstagen men glömde ta bild på det innan det blev mörkt.

Uj så långt, 18.5m

Så sant, så sant

Bomstaget som var trasigt på en sida

Börjar svetsa dit klamren igen

Hål...

Mindre hål...

Inget hål

tjika på denna kan den vara bra tro ??
http://www.bortskankes.se/view.asp?id=3848
http://www.bortskankes.se/view.asp?id=3848
Jadu, med den lilla informationen så är det omöjligt att veta.
Ja, då var det klart med bäverdragningen, totalt nästan 4km DL-1000. Nu återstår bara att dra koaxer och fixa baluner till antennerna. Detta är nu lyssningsantennerna:
Beverage, 580m (1900 feet) long towards West Coast US (330 degrees)
Beverage, 550m (1800 feet) long towards East Coast US (300 degrees)
Beverage, 320m (1050 feet) long towards South America (260 degrees)
Beverage, 220m (720 feet) long towards EU/Africa (180 degrees)
Beverage, 320m (1050 feet) long towards South East (120 degrees)
Beverage, 450m (1480 feet) long towards Australia (80 degrees)
Beverage, 700m (2300 feet) long towards Japan (45 degrees)
Beverage, 800m (2620 feet) long towards North (5 degrees)
Och här är några bilder från våra skogspromenader...det blev ett x antal km gående

Detta behövs för att dra tråd i skogen!

Lite aluminiumrör för jordningen och 450-500ohm resistors mellan jordningen och bävern.

Pelle lägger ordning tråden på ett ställe

Pelle ser glad ut

Kabelskalning

Kossor...som var väldigt sugna på att vi skulle ge dem något

På väg hem igen...
Nu imorgon tänkte jag fortsätta med byggandet av yagis...ska även förbereda för att glidgjuta skorsten i helgen.
Beverage, 580m (1900 feet) long towards West Coast US (330 degrees)
Beverage, 550m (1800 feet) long towards East Coast US (300 degrees)
Beverage, 320m (1050 feet) long towards South America (260 degrees)
Beverage, 220m (720 feet) long towards EU/Africa (180 degrees)
Beverage, 320m (1050 feet) long towards South East (120 degrees)
Beverage, 450m (1480 feet) long towards Australia (80 degrees)
Beverage, 700m (2300 feet) long towards Japan (45 degrees)
Beverage, 800m (2620 feet) long towards North (5 degrees)
Och här är några bilder från våra skogspromenader...det blev ett x antal km gående

Detta behövs för att dra tråd i skogen!

Lite aluminiumrör för jordningen och 450-500ohm resistors mellan jordningen och bävern.

Pelle lägger ordning tråden på ett ställe

Pelle ser glad ut

Kabelskalning

Kossor...som var väldigt sugna på att vi skulle ge dem något

På väg hem igen...
Nu imorgon tänkte jag fortsätta med byggandet av yagis...ska även förbereda för att glidgjuta skorsten i helgen.
Ojoj, inte dåligt med bävrar. Jag är nog mer avundsjuk på dem än dina master. Fast då har ju jag ett udda intresse i mellanvågen...
Hehe, SM2LIY är också en mellanvågsfantast och har surrat om att dra ut några bävrar mer för mellanvåg sedan som är > 1km.
-

Btw är vanliga master Skyddsobejekt dvs man får ej fotografera de?
En bevererage-antenn är i princip en "tråd i trädet". Så värst löst ska den väl inte vara. Jag brukar spänna så gott det går. Det ska ju inte vara något häng. Sedan tillkommer jordning och en impendanstransformator i början och jordning+motstånd för att få den riktningskänslig i slutet. Googla så hittar du mer info.
Varför skulle en privat mast vara skyddsobjekt? Det är militära områden och andra statsviktiga grejer (hamnar, flytplatser m.m.) som kan vara det.
Varför skulle en privat mast vara skyddsobjekt? Det är militära områden och andra statsviktiga grejer (hamnar, flytplatser m.m.) som kan vara det.