Jag har lite planer på att köra Mach 3 mot min isel-maskin.
Maskinen är en flatbäddsenhet köpt på solectro med deras styrsystem P4.
Någon som använder Mach 3 idag och som vet säkert om det funkar mot min cnc?
Är det knepigt att få det att fungera?
Kör idag det program som följer med (Galaad) men jag tycker inte det är så bra!
Tacksam för svar.
Mach 3
Re: Mach 3
Om drivstegen för motorerna har ingångar för steg och riktning så kan du köra den med Mach3.
Om jag inte har fel så kör Galaad med någon form av extern "intelligent" styrbox och seriell kommunikation med PCn (?) vilket betyder att det fordras minst lite ombyggnad. Men, som sagt, om drivstegen har ingång för steg och riktning så går det.
/Henrik.
Om jag inte har fel så kör Galaad med någon form av extern "intelligent" styrbox och seriell kommunikation med PCn (?) vilket betyder att det fordras minst lite ombyggnad. Men, som sagt, om drivstegen har ingång för steg och riktning så går det.
/Henrik.
Jag är tyvärr inte så insatt att jag vet hur det fungerar.
Ingången på styrningen är en com-port och jag kör den mot min dator via
expresscard med com-port. (d-sub)
Det går även att köra via usb med usb-com-port adapter. (motsvarande som finns på kjell & co)
Slutsatsen är alltså att jag inte kan köra min maskin direkt men samma uppsättning bara genom att byta ut galaad utan jag måste isåfall mecka i hårdvaran också?
Ingången på styrningen är en com-port och jag kör den mot min dator via
expresscard med com-port. (d-sub)
Det går även att köra via usb med usb-com-port adapter. (motsvarande som finns på kjell & co)
Slutsatsen är alltså att jag inte kan köra min maskin direkt men samma uppsättning bara genom att byta ut galaad utan jag måste isåfall mecka i hårdvaran också?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Datorn bör ha paralell port och du måste 'skruva' lite med den hårdvaran du har. Förutsätter då att drivstegen tar Steg/Riktning (S/R). Har du en laptop utan PPort så behövs dessutom en extern pulsgenerator som sedan styr drivstegen med S/R.
Skit också.
Inget man meckar ihop på en fika-rast alltså.
Jag är inte riktigt sugen på att mecka med styrsystemet.
Varför kan man inte göra detta med mjukvara, jag har ju en fungerande styrning idag så det borde väl gå eller?
Inget man meckar ihop på en fika-rast alltså.
Jag är inte riktigt sugen på att mecka med styrsystemet.
Varför kan man inte göra detta med mjukvara, jag har ju en fungerande styrning idag så det borde väl gå eller?
Därför att Mach3 och Galaad mjukvaran inte pratar samma språk.
Galaad skickar "högnivå-kommandon" i något eget språk till styrboxen. Styrboxen tolkar dessa kommandon och omvandlar till styrsignaler för motorernas drivsteg. Mach3 kan inget språk alls det skickar styrsignaler direkt till motorernas drivsteg i form av steg- och rikningspulser.
Mach3 har en öppen "plugin-in struktur" så det är möjligt att skriva plugins för externa enheter, Galil, Smoothstepper, dspMC/IP m.fl. MEN dels så är väl Galaads "språk" hemligt, dvs det finns ingen 'ordbok' till det, dels så körs det över RS232 vilket har visat sig vara för långsamt med Mach3 (Galil har något RS232 kort som inte varit nån hit med Mach3), sen behöver man veta vad man gör - och i det här fallet så gör du inte det
Som sagt, om motorernas drivsteg "tar" steg- och riktning så går den definitvt att bygga om för att köra med Mach3. Hur komplicerat det är beror på allt runt om kring, typ gränslagen, referens-switchar, spindelstyrning osv osv.
Om du nu har en fungerande styrning varför vill du byta?
Galaad skickar "högnivå-kommandon" i något eget språk till styrboxen. Styrboxen tolkar dessa kommandon och omvandlar till styrsignaler för motorernas drivsteg. Mach3 kan inget språk alls det skickar styrsignaler direkt till motorernas drivsteg i form av steg- och rikningspulser.
Mach3 har en öppen "plugin-in struktur" så det är möjligt att skriva plugins för externa enheter, Galil, Smoothstepper, dspMC/IP m.fl. MEN dels så är väl Galaads "språk" hemligt, dvs det finns ingen 'ordbok' till det, dels så körs det över RS232 vilket har visat sig vara för långsamt med Mach3 (Galil har något RS232 kort som inte varit nån hit med Mach3), sen behöver man veta vad man gör - och i det här fallet så gör du inte det
Som sagt, om motorernas drivsteg "tar" steg- och riktning så går den definitvt att bygga om för att köra med Mach3. Hur komplicerat det är beror på allt runt om kring, typ gränslagen, referens-switchar, spindelstyrning osv osv.
Om du nu har en fungerande styrning varför vill du byta?
Jag har kört en Isel-maskin med Galaad i flera år. När jag började med egna fräsar så skickade jag mail till Galaad å frågade om dom inte kunde göra så programmet funkar även till parallellporten och Step/Dir. Synd på ett sånt fint program, men jag fick inte ens svar.
Jag tyckte, och tycker fortfarande att det var bättre än Mach1/2/3.
Jag tyckte, och tycker fortfarande att det var bättre än Mach1/2/3.