PMR-modul?
- grapetonix
PMR-modul?
Finns det något företag som tillverkar moduler för PMR eller annat licensfritt radioband för relativt hög effekt. Jag ska sända data med mycket låg bitrate över stora distanser. Datamodulation och sånt kan jag stå för själv med en MCU, en analog, dum modul är okej. Skulle vilja att den har ungefär de här portarna:
Power on
Channel select (3-bitars port, 8 kanaler)
Analog signal in ("mic")
Analog signal out ("headphone")
Transmit on
Finns det eller får man slakta färdiga PMR-radios?
Power on
Channel select (3-bitars port, 8 kanaler)
Analog signal in ("mic")
Analog signal out ("headphone")
Transmit on
Finns det eller får man slakta färdiga PMR-radios?
Re: PMR-modul?
Och i din värld, vad är stora distanser uttryckt i meter alternativt ljusår? Och vad är mycket låg bitrate i bits/sek? (eller kanske bits/timme).
Många av de licensfria banden har ju rätt begränsade sändeffekter i sverige... (misstänker att du tänkter på 446MHz bandet?)
Många av de licensfria banden har ju rätt begränsade sändeffekter i sverige... (misstänker att du tänkter på 446MHz bandet?)
- grapetonix
PMR446 ja. Några kilometer över öppna ytor helt enkelt. 110 baud räcker gott. Tom 10 baud kan vara acceptabelt.
Ska du ha prylar med "relativt hög effekt", så krävs tillstånd. Finns inget licensfritt. Du får heller inte modifiera PMR446 till andra ändamål än de är avsedda för. Ajabaja!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
PMR är, precis som Pejlaren antyder, bara avsett för röstkommunikation.
När detta diskuterades i forumet för en tid ( >1 år) sedan så var det någon som föreslog en talsyntes i ena änden och en röst-till-text-omvandlare i andra.
När detta diskuterades i forumet för en tid ( >1 år) sedan så var det någon som föreslog en talsyntes i ena änden och en röst-till-text-omvandlare i andra.

GSM modul och GPRS eller 3G torde väl fungera?
Visst, datatrafiken kostar lite då, men det går tyvärr inte att få allt gratis. Och med så låga hastigheter lär det väl inte vara några stora mängder data? 16-20 spänn per MB brukar man väl få betala. Med dina föreslagna 10 baud (antar att du menar 10 bps?) så får du väl 3,6 kB i timmen, sänder du kontinuerligt blir det ungefär 32 MB på ett år, max en femhundring om året alltså.
Eller bli radioamatör och köra packet radio (men jag misstänker att sån där tillämpning inte är riktigt korrekt att använda sånt för).
Visst, datatrafiken kostar lite då, men det går tyvärr inte att få allt gratis. Och med så låga hastigheter lär det väl inte vara några stora mängder data? 16-20 spänn per MB brukar man väl få betala. Med dina föreslagna 10 baud (antar att du menar 10 bps?) så får du väl 3,6 kB i timmen, sänder du kontinuerligt blir det ungefär 32 MB på ett år, max en femhundring om året alltså.
Eller bli radioamatör och köra packet radio (men jag misstänker att sån där tillämpning inte är riktigt korrekt att använda sånt för).
Baud == bps i detta fallet väl, iaf om man mäter innan själva radiomoduleringen.
Fats det jag egentligen ville påpeka är att de fasta ksotnaderna på ett GSM/3G-abb är ganska stora för en sådan tillämpning jämfört med själva datakostnaden.
Fats det jag egentligen ville påpeka är att de fasta ksotnaderna på ett GSM/3G-abb är ganska stora för en sådan tillämpning jämfört med själva datakostnaden.
Du behöver inget abbonemang för detta, ett kontantkort utan fasta kostnader duger fint, sen kostar det ca 15kr/Mb så det blir ungefär lagom att fylla på med ett värdebevis á 250kr per 6 månader.
Nuförtiden kanske det finns kontantkort med data, men det får man inte köra på mitt kontantabb som ligger och skräpar..
sen blir det en del bök med påfyllning också, eller finns det nåt enklare sätt än att mata in långa nummer från samma abb nuförtiden ?
sen blir det en del bök med påfyllning också, eller finns det nåt enklare sätt än att mata in långa nummer från samma abb nuförtiden ?
Fungerar med datatrafik både på Telia, Tele2, Comviq och Telenors alla kontantkort som säljs i dag.
Påladdningen gör man på nätet direkt från sitt kontokort eller internetbank så slipper man krångla med långa nummer alls.
Påladdningen gör man på nätet direkt från sitt kontokort eller internetbank så slipper man krångla med långa nummer alls.
-
Skulle inte en vanlig comradio och dtmf kodare funka?
4 bit i taget och 10bps blir ju typ 2 toner/sek.
Det måste väll gå?
Men det är ju väldigt känsligt för störningar om någon annan snackar på det bandet kanske.
4 bit i taget och 10bps blir ju typ 2 toner/sek.
Det måste väll gå?
Men det är ju väldigt känsligt för störningar om någon annan snackar på det bandet kanske.
Men då bryter du ju mot PMR licensen, som var endast för röst. Det finns en uppsjö olika "pip" protokoll för att överföra data via radio...
kör du linux kan du ju prova fldigi, de stödjer en hel hög olika...
kör du linux kan du ju prova fldigi, de stödjer en hel hög olika...
I kommunikationssammanhang ska man akta sig för blanda ihop baud och bps. Buad är tecken per sekund, bps är bitar per sekund.
Ta exempelvis ASK, Amplitude-Shift Keying. Om du har ett protokoll med två amplitudnivåer kommer varje nivå (tecken) motsvara en etta eller nolla. Detta ger samma baud som bps. Om du har ett protokoll med fyra amplitudnivåer kommer varje nivå (tecken) motsvara två bitar, 00 ett tecken, 10 ett annat o.s.v. Varje nivå är alltså ett tecken. Detta ger en baudrate som är halva bps-takten. Med sexton nivåer (tecken) blir baudrate 1/4 av bps-takten.
Här syns en motsvarighet till ASK med 16 nivåer. Det är en variant av 16-QAM

Ett annat ord för tecken är symbol.
När vi använde oss av de gamla fina modemen sade vi baud när vi egentligen menade bps, vilket egentligen var helt galet.
Akademisk diskussion:
Om du har 1048576 (1Mb, bit inte byte!) nivåer kommer varje tecken (nivå) motsvara 20 bitar och följaktigen kan du då överföra 20 bitar med bara ett tecken. Om du då sänder med en hastighet av 1000 baud (tecken per sekund) kan du alltså överföra 20'000 bitar på en sekund. Lite skillnad på 20 och 20'000, så tänk gärna på vad du skriver.
grapetonix:
Så vad menar du med 100 baud? Det verkar som det blev lite förvirring i tråden om det. Vilken datahastighet du är ute efter i bps är mycket mer givande.
Ta exempelvis ASK, Amplitude-Shift Keying. Om du har ett protokoll med två amplitudnivåer kommer varje nivå (tecken) motsvara en etta eller nolla. Detta ger samma baud som bps. Om du har ett protokoll med fyra amplitudnivåer kommer varje nivå (tecken) motsvara två bitar, 00 ett tecken, 10 ett annat o.s.v. Varje nivå är alltså ett tecken. Detta ger en baudrate som är halva bps-takten. Med sexton nivåer (tecken) blir baudrate 1/4 av bps-takten.
Här syns en motsvarighet till ASK med 16 nivåer. Det är en variant av 16-QAM

Ett annat ord för tecken är symbol.
När vi använde oss av de gamla fina modemen sade vi baud när vi egentligen menade bps, vilket egentligen var helt galet.
Akademisk diskussion:
Om du har 1048576 (1Mb, bit inte byte!) nivåer kommer varje tecken (nivå) motsvara 20 bitar och följaktigen kan du då överföra 20 bitar med bara ett tecken. Om du då sänder med en hastighet av 1000 baud (tecken per sekund) kan du alltså överföra 20'000 bitar på en sekund. Lite skillnad på 20 och 20'000, så tänk gärna på vad du skriver.
grapetonix:
Så vad menar du med 100 baud? Det verkar som det blev lite förvirring i tråden om det. Vilken datahastighet du är ute efter i bps är mycket mer givande.
Detta blev rörigt, jag har alltid trott/ansett att baud == signalfändringar per sekund, är det det du syftar på ? det som rör till det är ju just tecken/symboler.Borgen skrev:I kommunikationssammanhang ska man akta sig för blanda ihop baud och bps. Buad är tecken per sekund, bps är bitar per sekund.
Efterssom min pappa jobbade på televerket data vid tillfället så fick man ABSOLUT inte göra det misstagetNär vi använde oss av de gamla fina modemen sade vi baud när vi egentligen menade bps, vilket egentligen var helt galet.

Jag har haft en gammal textterminal som hade en stor vippströmbrytare som kopplade om den mellan 110(?) och 300 baud

Vi har förstått varandraGlenn skrev:Detta blev rörigt, jag har alltid trott/ansett att baud == signalfändringar per sekund, är det det du syftar på ? det som rör till det är ju just tecken/symboler.Borgen skrev:I kommunikationssammanhang ska man akta sig för blanda ihop baud och bps. Buad är tecken per sekund, bps är bitar per sekund.

Inte så värst rörigt tycker jag. Förenklat kan man säga att för den som konstruerar sändaren/mottagaren (modulatorn/demodulatorn) är det intressant att veta vilken baudrate som ska hanteras, för de som skickar data till sändaren och/eller tar emot data av mottagaren är datahastigheten, bps, betydligt intressantare. Den här killen verkar enbart vara intresserad av att sända data till modulatorn (sändaren) och ta emot data från demodulatorn (mottagaren) så här är det datahastighten vi vill veta, alltså bps. Men att tro är inte att veta så det är bäst att fråga honom. Han kan tänkas ha gjort en tankevurpa.
Det där lät kul. Alltid kul med historiaGlenn skrev:Jag har haft en gammal textterminal som hade en stor vippströmbrytare som kopplade om den mellan 110(?) och 300 baud