Jordplan eller inte?
Jordplan eller inte?
När behöver man egentligen använda jordplan?
Enbart när man kör högfrekventa signaler? (Och vad är då definitionen på högfrekvent?)
Enbart när man kör högfrekventa signaler? (Och vad är då definitionen på högfrekvent?)
Re: Jordplan eller inte?
Alltid! - utan jordplan så fungerar kopplingen som antenn och plockar ned en massa skit utifrån (tex rysk radio som man kan höra i ljudanläggningar) även om din krets som sådan inte arbetar med höga frekvenser.
Dessutom ingår jordplan som en nödvändig komponent för att minska EMI etc. för switchad utrustning - även om switchtakten är kanske bara 20 kHz så är dess övertoner vid själva omslaget ge väldigt mycket högre frekvenser. Samma när du använde digitala kretsar där omslagen mellan nivåerna är väldigt snabb även om takten är låg.
man kan säga så här vilken antenn strålar bäst? - Den den ligger tätt längs efter markytan eller om den är placerad vertikalt [1] - den synsättet gäller även inom elektronik och till synes i små skalor om det skall vara störningsbenäget/känsligt eller inte. och kom ihåg att även sladdarna som ansluter är med i spelet och det är därför man har ingångsfiltrering på olika nivåer för att den delen skall isoleras bort från kretskortet interna arbete.
[1] den liggande antennen strålar och tar emot mycket, mycket mindre signal då dess fält är hårt kopplad mot marken/jordplan och tar sig inte bort, eller utifrånkommande fält tar sig inte mellan antenn och marken så lätt - och det är så man vill ha på kretskort för att inte sprida eller ta emot oönskade störningar. ett kort utan jordplan är samma sak som en stående antenn hur man än vrider och vänder och strålar/tar emot mycket störningar
Tomrum /blueint
Dessutom ingår jordplan som en nödvändig komponent för att minska EMI etc. för switchad utrustning - även om switchtakten är kanske bara 20 kHz så är dess övertoner vid själva omslaget ge väldigt mycket högre frekvenser. Samma när du använde digitala kretsar där omslagen mellan nivåerna är väldigt snabb även om takten är låg.
man kan säga så här vilken antenn strålar bäst? - Den den ligger tätt längs efter markytan eller om den är placerad vertikalt [1] - den synsättet gäller även inom elektronik och till synes i små skalor om det skall vara störningsbenäget/känsligt eller inte. och kom ihåg att även sladdarna som ansluter är med i spelet och det är därför man har ingångsfiltrering på olika nivåer för att den delen skall isoleras bort från kretskortet interna arbete.
[1] den liggande antennen strålar och tar emot mycket, mycket mindre signal då dess fält är hårt kopplad mot marken/jordplan och tar sig inte bort, eller utifrånkommande fält tar sig inte mellan antenn och marken så lätt - och det är så man vill ha på kretskort för att inte sprida eller ta emot oönskade störningar. ett kort utan jordplan är samma sak som en stående antenn hur man än vrider och vänder och strålar/tar emot mycket störningar
Tomrum /blueint
- prototypen
Håller med xxargs till fullo, som taget ur en EMC kurs.
Alltid jordplan om man tillför elenergi till kortet.
Protte
Alltid jordplan om man tillför elenergi till kortet.
Protte
Det är rätt vanligt att man tillför elenergi till kortet kan jag tro 
- prototypen
Det är vanligt men jag håller just nu på med 8 kort som bara är fördelning av kablage till olika ställen och där tillförs ingen energi och inget jordplan heller.
Jag var tvungen att lägga till det med energin annars hade väl någon kommenterat att om man inte tillför och behandlar signalen på någe vis så behövs inget JP.
Protte
Jag var tvungen att lägga till det med energin annars hade väl någon kommenterat att om man inte tillför och behandlar signalen på någe vis så behövs inget JP.
Protte
om inte annat så tillför uppfångade störningar energi - det tror jag dom flesta som har pysslat med linje och mic-ingångar redan noterat...
-
sugarman64
Om man gör ett dubbelsidigt kort för hålmonterade komponeneter. Ska man då försöka ha ett jordplan på ovansidan som är så heltäckande som möjligt?
- prototypen
Japp, en och annan kortare ledare som bryter JP är inte hela världen. en lång tvärs över kortet förstör ju ganska mycket.
Protte
Protte
-
sugarman64
Vill bara ha bekräftat att jag fattat rätt. Jordplanet på OVANSIDAN kommer då att vara så heltäckande som möjligt med undantag för "hål" där komponenter som inte ska "jordas" passerar till undersidan, samt ev. några kortare banor som inte går att fixa på undersidan.
Ska man på ett sådant kort spara så mycket kopppar som möjligt även på undersidan och i så fall jorda även denna? Eller etsar men bort allt utom ledningsbanorna?
Ska man på ett sådant kort spara så mycket kopppar som möjligt även på undersidan och i så fall jorda även denna? Eller etsar men bort allt utom ledningsbanorna?
Jag har varit med om gammla datorhögtalare som gått in rysk radio.
Men varför just rysk radio?
Spara på etsvätskan duSka man på ett sådant kort spara så mycket kopppar som möjligt även på undersidan och i så fall jorda även denna? Eller etsar men bort allt utom ledningsbanorna?
Låt trådarna på ovansidan och undersidan gå 90 grader mot varandra så mycket som möjligt
Minimera "loop" arean, genom att dra returen (ofta jord) på en ledare så nära ledaren som möjligt
Lämna inte oanslutna öar

Den långa ledaren är en klocksignal, visserligen bara 20kHz, men ändå
För att de har starka AM-sändare.maDa skrev:Jag har varit med om gammla datorhögtalare som gått in rysk radio.
Det är det som är så trevligt med korrekt utfört jordplan: detta uppfylls automatiskt.AndersG skrev:Minimera "loop" arean, genom att dra returen (ofta jord) på en ledare så nära ledaren som möjligt
Tro det eller ej men jag fick in sveriges radio P4 på ett rörsteg en gång, det avhjälptes med en ny skärmgallerkonging på ingångssteget.
Hade steget på med jag tror musiken pausad, plötsligt hördes vinjetten till samt rösten som säger "sveriges radio P4" Blev väldans förvånad då jag inte hade nån radio inkopplad vid det tillfället.
Hade steget på med jag tror musiken pausad, plötsligt hördes vinjetten till samt rösten som säger "sveriges radio P4" Blev väldans förvånad då jag inte hade nån radio inkopplad vid det tillfället.
-
limpan4all
Inte för att komma med kritik men AndersG´s layout kan förbättras på minst 5 ställen (flytta ledare) för att få jordplanet större och bättre. Dessutom bör man lägga alla ben som skall kopplas till jordplanet som "heat-relif pads" annars så kan dom bli mycket svårlödda manuellt (om det skall våglödas så spelar det ingen roll).
Om vi ska vara riktigt ordentliga så funderar vi över vad ett plan är.
Ett jordplan ska vara så intakt som möjligt. Alltså bara vior som går ner direkt till
ett jordplan med 0 ohm i impedans.
Så att lägga jordplan på samma lager som sina komponenter är inte så värst bra, visst bättre än inget.
Men man bör lägga ett jordplan på andra sidan, så man enkelt bara genom en via kan jorda ner sig.
Jordplan ska aldrig hackas upp, utan det gör man bara i värsta nödfall.
Ett jordplan ska vara så intakt som möjligt. Alltså bara vior som går ner direkt till
ett jordplan med 0 ohm i impedans.
Så att lägga jordplan på samma lager som sina komponenter är inte så värst bra, visst bättre än inget.
Men man bör lägga ett jordplan på andra sidan, så man enkelt bara genom en via kan jorda ner sig.
Jordplan ska aldrig hackas upp, utan det gör man bara i värsta nödfall.