Hur exakt är frekvensen på elnätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OnkelF

Hur exakt är frekvensen på elnätet?

Inlägg av OnkelF »

Hej.

Har gjort en klocka som använder frekvensen på elnätet för att gå rätt.
Har haft den igång i 42h nu och då går är den 30s efter min klocka på datorn.

Är det jag som har nåt kodfel eller är frekvensen inte exakt nog?
Har googlat och sökt här och man får lite olika bud. Nån säger att det är exakt men det verkar inte stämma om man läser på Svenska kraftnäts hemsida. Nån annan påstod att frekvensen kompenseras så det stämmer över dygnet.

Nån som vet?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hur exakt är frekvensen på elnätet?

Inlägg av grym »

det är hyggligt exakt, dom flesta klockradioapparterna har nätet som tidsbas, och det brukar slå en minut per månad eller så

blev lite sur då jag hadde tänkt 12v konventera en vanlig klockradio och även den nya hadde samma tidsbas , inte så lätt att bygga om då
GFEF

Inlägg av GFEF »

OnkelF
>Nån annan påstod att frekvensen kompenseras så det stämmer över dygnet.

Tro att 50+- 0.2 Hz är korttids nogranheten

Men genomsnittet frekvensen kompensera till störe nogranhet.
Men tidrymden ??? trode själv per dygn...
JanErik

Inlägg av JanErik »

Kan ju finnas en del störningar i elnätet som påverkar.

Hade detta nätfrekvens-synkroniserade digitalur bokmärkt:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... renuhr.htm
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här kan vara en orsak till att frekvensen varierar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elkraftsystem
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Kommer inte ihåg hur stor skillnad det var, men det var så jag hajjade till rejält när jag såg det på tv.
Tror det var How its made eller liknande, på discovery.
bearing

Inlägg av bearing »

I USA är frekvensen 59.97 Hz och inte 60 Hz, så där blir det ju stora fel om programmet räknar med 60Hz. Fast här ska ju frekvensen vara precis 50Hz.

Om felet beror på nättransienter/störningar kanske ett filter lagar felet.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Hittade nu att det accepteras ett fel på 0,1Hz i Sverige.
Hittar dock inget om det ska stämma över tid. Alla dokument beskriver fel över veckor så kanske är en vecka det ska stämma på.
Hade också för mig att klockradior hade frekvensen som bas så den borde ju gå använda
Norpan

Inlägg av Norpan »

Vill minnas att jag läst nånstans på detta forum att det ska vara 4320000 perioder på ett dygn.
Men det kan ju bero på hur känslig din ingång är för störningar, å andra sidan borde den forta sig då.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Om jag missar några perioder så stämmer det ju att min klocka går det långsamt.
Klockan har för övrigt tagit igen 5s nu
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tänkte mer att den räknar spikar om den är känslig för störningar, men det kan ju vara att processorn håller på med nåt annat och missar en och annan period.
Läser du med interrupt eller pollar du ingången?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Över tid kompenseras frekvensen. Så att använda den som klockreferens ska inte vara några problem.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Antalet perioder över tiden ska vara exakt. Minns inte om det är per dygn eller längere eller kortare period. Men jag tror inte att ditt problem ligger där. Problemet brukar ofta vara att störningar som får 50Hz detektorn att spåra hur tappa någon puls eller lägga till någon puls. Det ställs alltså stora krav på detektorn som ska utvinna 50Hz från nätet.

Kanske ska det tilläggas att många klockar idag t.ex i gamla VHS videospelare inte använder 50Hz utan har en egen tidbas t.ex. en x-tal. (det har lurat många). Numera i DVD-inspelare mfl används klocksynken i Text-TV för att ställa klockan rätt.

Kanske ska jag lägga till ett par ytterligare problem med att få rätt tid medans jag är igång...
Numera är inte tiden exakt från Text-TV eller Fröken Ur, -om man är ansluten till ett kabeltnät eller IP-telefon. Kabeloperatörerna i TV-näten bearbetar signalen innan den skickas ut i nätet. Likaså om man Internet telefon så blir Fröken Ur också fördröjd. Vilka krav PTS har satt på operatörerna vet jag inte.

Men å andra sidan kanske det inte gör att klockan går fel i DVD-inpelaren eller för TV-tittaren som bänkar på exakt tid framför TV:n och ska t.ex. se en film. Numera startar inget TV-program på utsatt tid. -Jo förresten, Rapport och Aktuellt diffar ibland bara någon sekund...men ofta är dei tid...(än så länge).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Att texttv kan vara fördröjd några sekunder är fullt förståeligt om det ska passera ett antal omvandlare i kabelnätet.
Fröken ur däremot kan knappast vara fördröjt mer än en tjugondels sekund, längre fördröjning och det hade blivit omöjligt att tala i telefon utan att bli irriterad.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Jo visst, Fröken Ur var mig ett dåligt exempel på att det inte längre är koppar ledningar mellan sändare och mottagare.

Bättre exempel är TV-klockan som visas i bild. Kolla in den via enmottagare för marknätet, kabelnätet m.m. och se skillanden. Verifiera mot Fröken Ur vilken TV-bild som visar rätt.

Text-TV klockan skulle i princip kabeloperatörena kunna regenera med rätt tid. Undrar om inte vissa redan gör det. Någon som vet?
Skriv svar