MOSFET - solidstate relä

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Anonym2

MOSFET - solidstate relä

Inlägg av Anonym2 »

Hej!

Jag håller på att fixa en batteriladdare till diverse batteripack som jag har till mitt modellflygande. Istället för att ha ett helt gäng med "dumma" laddare tänkte jag ha en laddare som klarar av att ladda ur batterierna och sen ladda upp dom, med temp/tid övervakning.

För detta behöver jag ha någon form av relä, för att slå på/av last/laddning.

Är en Mosfet lämplig för detta? jag skulle gärna vilja hitta en mosfet som vid 5v(utsignal från atmega) släpper genom fullt. Strömmarna kommer ligga på max 2A. Spänningen på till last/laddare kommer ligga på är inte så hiskeliga, 9,6v batteripack som mest.

Är det någon som kan skicka mig i rätt riktning och kanske rekomendera en mosfet?

//Alexander
Användarvisningsbild
Icecap

Re: MOSFET - solidstate relä

Inlägg av Icecap »

BUZ73 t.ex. (71-001-75)
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Tack för tipsen!

En fundering.... för att kunna ladda olika batteripaket med olika antal mAh i, skulle jag vilja kunna välja laddström. Är det så enkelt att man kan använda en strömregulator som är satt på 1A, och i dom fall man vill ladda med 500mA, så kör man bara PWM på signalen, 50% dutycykle? vilka tider skulle isåfall vara rimliga?

//Alexander
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Du kan ha en koppling som den här för var och ett av dina batteripaket.
Alltså leda bort så mycket ström du önskar genom att variera R1.
Resten går igenom batteriet. Över batteriet kan du ansluta en mätanordning
och när batteriet är fullladdat så stänger du av strömkällan.
R1 kan vara digitalt styrd. Och om du tex har ett 2:a paket som ska laddas
med säg 300mA så kan du ansluta en likadan koppling på emittern på Q1
och splitta strömmen på nytt. Då unyttjar du 1A källan bättre.
Du måste naturligtvis se till att spänningen räcker till. Sedan får du
fixa till avstängningen för rep. paket på något smart sätt.
Nu tror jag att jag själv ska utnytja det här till en inbyggd laddare till
min portabla förförstärkare för den laddare som sitter i nu fungerar dåligt.
Bra idé med för stor konstant ström! Tack!

Bild
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej!

Vad tror ni om denna lösning, skulle det fungera? Tänkte att man kunde ha ett gäng olika LM350 som är satta att leverera olika ström, typ 100mA, 200, 500 och 1000. Skulle det fungera att bara koppla en Atmega 5v till en Mosfet, och så blir det som om man slår på en strömbrytare? Vad jag har förstått på den mosfet som rekomenderades så är Vgstreshhold under 5V, så det borde inte vara något problem?

Bild

Ursäkta den usla bilden, kör linux så jag har inte något program för att rita kretsar... inte paint heller, fast en paint kopia som heter Tuxpaint, som är riktigt usel...

//Alexander
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tipsar om KiCAD & GIMP.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Eller varför inte Eagle i Linuxversion?
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Får testa Eagle i ubuntu, ska se om det finns något sånt snabbinstallationsgrejs(fixar inte riktigt att kompilera och sånt)

Glömde föresten rita in en sådan "pull-down" på gatearna på mosfetarna....

//Alexander
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Atmel har en Application Note AVR450 som behandlar laddning av SLA, NiCd, NiMH och Li-Ion batterier.

Edit: din inkoppling av mosfet kommer inte att fungera.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej!

Tack för länken!

Jag har gått igenom en del scheman på nätet och det verkar som att många har både "pull-down" och en diod kopplad till gaten(mot jord). Är det detta som saknas? och varför behvöer man dioden?

Edit

Kollade på denna sidan, skulle det inte gå att byta ut kontakten mot en logisk 1:a från en Atmega?
http://brunningsoftware.co.uk/FET.htm
//Alexander
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det som är fel är att du inte kan styra en MOSFET som är kopplat till 24V med 5V styrspänning, de kommer att fungera som emitterföljare.

Sedan tycker jag att hela upplägget är fel! OK att kunde styra strömmen så att olika ackumulatorer kan få olika mycket ström men varför en linjär regulator? Det blir skitmycket värme att kyla bort.

Jag hade gjort en switchregulator som hade strömåterkoppling och då bara styrd en referensspänning för att styra strömmen. Minimalt med värmeutveckling, maximal effektivitet och enkel styrning.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej!

Tack för tipsen om switch... ska läsa på om det. Kan man lösa det så enkelt att man kör en ULN2003(darlington) eller en optokopplare mellan Mosfeten och avr-kretsen så att man kan ge mosfeten samma spänning på gaten som på source?

//Alexander
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det beror på... en hel del MOSFET gillar inte mer än max. 20V mellan gate och source.
Användarvisningsbild
Borgen
Kontakt:

Inlägg av Borgen »

Det räcker inte med att kunna ladda ett batteri. Man måste även veta när laddningen ska upphöra. Glöm tidövervakning!

För att veta när batteriet är fulladdat och laddningen ska avslutas eller övergå till underhållsladdning kan du låta en uC eller något annat kul (kanske med två opampar, en deriverande och en som jämför dess utsignal med ett gränsvärde) övervaka batterispänningen. När batteriet är fulladdat minskar batterispänningen istället för att öka, -dV. Inte ovanligt att "intelligenta" batteriladdare använder detta som ett tecken på att batteriet troligen är fulladdat. Gör en krets som bryter laddningen antingen när batterispänningen börjar sjunka, eller ännu hellre när dV är litet d.v.s. när batterispänningen ökar långsamt.

Men gör inte en krets som bryter laddningen när batteriet når en viss spänning. Batteriet är kanske inte fulladdat förrän vid en högre spänning och då har du inte fått i så mycket energi som du skulle kunnat få i. Eller så är batteriet fulladdat innan dess och då kommer batterispänningen sjunka och aldrig nå ditt gränsvärde med resultatet att du efter en stund kommer ha förstört batteriet, har du otur kommer batteriet inte bara koka utan även explodera. Gränsvärdet (en fast batterispänning) är inte något man kan testa sig fram till en gång och tro att det inte kommer ändra sig, för det gör det.

Edit:
Komplettera denna info med det Icecap skriver i nästa inlägg.
Senast redigerad av Borgen 25 augusti 2009, 22:45:12, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar