Något bra med 8051?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Scorpiion

Något bra med 8051?

Inlägg av Scorpiion »

Hejsan, tänkte bara fråga hur de funkar med arkitekturen 8051 som från början kom från Intel. Jag har tittat på en del kretsar och då bla den här tex:
CC2511F8/16/32, "2.4 GHz Radio Transceiver, 8051 MCU, 32 kB Flash memory and full-speed USB interface"

Och det är inte bara den här då men som ett exempel, min fråga är då varför har man en 8051 MCU i den här? Det ända jag kan komma på är att TI inte har någon egen 8 bit MCU (som jag vet om) så det kanske kan vara därför men dom säger ju samtidigt att deras 16 bitars är som en ersättning...

Att Atmel också gör såna här MCUer (bara MCU) är det för att tillmötes gå kunder som fortfarande använder de då? För av jag läst här på forumet så är dom väldigt gamla och nån skrev att dom var som "omoderna" redan när Z80 kom... Eller är det så att dom som tillverkas idag är moderniserade fast använder samma namn 8051?

Och sen en sista fråga, sker av tillverkning av detta slag på licens liknande ARM eller är det "fritt" att göra 8051 MCUs?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Något bra med 8051?

Inlägg av Icecap »

Arkitekturen är hopplös gammal och den är allmänt skit MEN det finns _mycket_ verktyg ute (C-kompilers osv) som redan är betalt och jag tror att kärnan är licensfri pga. ålder.

Och så länge den kan göra jobbet och startkostnaden + licenskostnad är låg är det bra argument för att använda den men jag tycker att den är skit.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Okey, jag läste just i den här trådendär någon undrar hur den var jämfört med AVR, då fick han det här till svar en bit ner när någon pratade om prestanda:

"Well there are 600 odd variants from 30+ silicon vendors and another
dozen or so IP cores and radiation hardened parts. With ROM, EPROM,
EEPROM, FLASH and external memory parts. Memory from 1K to 16M"

Men som sagt varför väljer tex TI att använda den i sitt RF SoC? Kan det vara så att den då är licensfri och man har den som "bas" för att "enkelt" fixa en 8 bitars MCU kanske.. Hm.. Tycker fortfarande att det är lite konstigt att om inte använder sin egen men kanske är de att den är 16 bitar...
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Det verkar vara en lite "upp hottad" version som TI använder iallafall:

Kod: Markera allt

10.1  8051 Introduction  

The  CC2510Fx/CC2511Fx includes an 8-bit CPU 
core which is an enhanced version of the 
industry standard 8051 core.  
The enhanced 8051 core uses the standard 
8051 instruction set. Instructions execute 
faster than the standard 8051 due to the 
following: 
•  One clock per instruction cycle is used 
as opposed to 12 clocks per instruction 
cycle in the standard 8051. 
•  Wasted bus states are eliminated. 
Since an instruction cycle is aligned with 
memory fetch when possible, most of the 
single byte instructions are performed in a 
single clock cycle. In addition to the speed 
improvement, the enhanced 8051 core also 
includes architectural enhancements: 
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/cc2511f32.pdf
Senast redigerad av Scorpiion 23 augusti 2009, 22:28:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det är inte TI som valt att använda 8051 det är chipcon, det finns varianter (eller kanske kommer i framtiden) med MSP430.

Att ändra alla chipen har väll sets som en för stor kostnad, och irriterade kunder som vill kunna uppgradera lätt.

Och sen ska ju radio blocket och µC blocket gärna finnas i samma ASIC tillverkningsproccess med, och jo det har hänt lite med 8051 sen den kom. Det trixas och fixas för att få ner strömförbrukningen och upp hastigheten. Med extern wakeup drar den 400nA/med timer igång 1µA i sina extremaste strömsparläge. Tror inte orginalet klara det :)

Sitter precis och försöker lära mig KiCad och caddar ett kort med en CC2530. (802.15.4 radion (samma som zigbee använder)Verkar vara en bra radio i den, har skjutit +500m med full hastighet och en chipantenn och en vanlig rundstrålande)
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Okey, jag viste inte att dom var inköpta... :P Det förklarar väl saken lite grann då. :)

Låter som ett intressant projekt, använder du MCU från TI också eller bara just de chipet? Tycker deras utbud verkar ganska intressant så vore roligt att veta om det är några här på forumet som använder MSP430 eller andra TI produkter...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Varför Intel 8051:
* Känd arkitektur (såsom x86).
* Mycket mjukvaru och hårdvaru verktyg i alla möjliga varianter.
* Fri från all licensiering.

Anledningen till att 8051 används är ungefär samma som varför man använder x86 istället för MIPS, PA-RISC, ARM etc..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

När 8052AH BASIC kom i slutet på 80-talet var det många som fick upp ögonen för den
här processor, särskilt när Elektor tog fram ett projekt. Den har en inbyggd basic tolk
med hyfsat kraftfulla kommandon. Jag själv byggde en, anslöt den till 2 st. 7-armade
adventsstakar, lät ljuset vandra en lampa i taget samtidigt som en ton genererades med
hjälp av PWM kommandot för varje lampa. Hej Tomtegubbar var en av melodierna =)
Jag lärde mig notsystemet på kuppen vilket hade varit rena grekiskan innan.

http://www.elektor.com/magazines/2007/m ... 1046.lynkx
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och efter vad jag har lärt mig är kärnan liten rent fysisk, det har betydelse då tillverkarna betalar för kiselytan, inte hur komplicerat den är.

Så sammantaget är det en billig kärna att använda på alla sätt och vis, vara sig i tillverkning, licens, verktyg och kunnande.

Sedan får konstruktionen vara så åldersstiger den vill, klarar den jobbet räcker det ju. Men jag gillar den inte... vaccinerat som jag är efter att ha tagit över ett jobb med I80C320 som "huvudprocessor" i ett antal projekt, just med BASIC'en överförd. Det hela var en blandning av BASIC och assembler och det mesta fungerade, dock inget som fungerade helt, fullt och stabilt. Efter att ha gått över till C och spolat allt assembler och BASIC kom vi på rätt spår och då jag i samband med ett nydesign kollade priser osv ville vi få 4gg så mycket processorkraft för halva priset vid att byta processor till en Fujitsu och då var valet ju lätt.

Portningen av mjukvaran rörde sig om att initiera nya hårdvaran rätt, resten blev importerat direkt utan ändring (ANSI C) och fungerade i första test.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag brydde mig aldrig om att lära mig assemblerprogrammera 8051. Jag tyckte det verkade krångligt.
Jag hade endast programmerat 6809, 68HC11 och MC68000 i assembler som är enkla att förstå utifrån
databöcker. Och Intels mnemonics kändes hel spegelvända. Sedan är 68HC11 nog minst lika användbar
i de flesta tillämpningar.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Jag brukar säga: "Det spelar ingen roll vilken processor man anävnder". Anledningen är enkel; C-programmering. Välj en processor som har prisvärda utv-verktyg och kör! Bättre att få ihop något idag, än att studera marknaden vilken processor man ska använda...

Men glöm inte att det en stor fördel (tvunget) att kunna processorns interna funktioner (hårdvaru nära) UART, I2C PWM I/O- portar etc även när man programmerar C. -Så i princip låser man sig ganska snart fast sig i den processor som man använder mest, även när man programmerar i C.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

När jag kollade i min "diverse ic" -låda så hittade jag 3st. 80C154H processorer från OKI i 44pin QFP kapsel.
Ja de bara ligger där och väntar på ett färdigt program och ett kopplingschema för jag har då ingen lust
att lära mig hur de fungerar.
  • FEATURES
    • Operating range
    Operating frequency : 0 to 3 MHz (Vcc=2.2 to 6.0 V)
    0 to 12 MHz (Vcc=3.0 to 6.0 V)
    0 to 24 MHz (Vcc=4.5 to 6.0 V)
    Operating voltage : 2.2 to 6.0 V
    Operating temperature : –40 to +85°C (Operation at +125°C conforms to
    the other specification.)
    • Fully static circuit
    • Upward compatible with the MSM80C51F/80C31F
    • On-chip program memory : 16K words x 8 bits ROM (MSM83C154S only)
    • On-chip data memory : 256 words x 8 bits RAM
    • External program memory address space : 64K bytes ROM (Max)
    • External data memory address space : 64K bytes RAM
    • I/O ports : 4 ports x 8 bits
    (Port 1, 2, 3, impedance programmable) : 32
    • 16-bit timer/counters : 3
    • Multifunctional serial port : I/O Expansion mode
    : UART mode (featuring error detection)
    • 6-source 2-priority level
    Interrupt and multi-level
    Interrupt available by programming IP and IE registers
    • Memory-mapped special function registers
    • Bit addressable data memory and SFRs
    • Minimum instruction cycle : 500 ns @ 24 MHz operation
    • Standby functions : Power-down mode (oscillator stop)
    Activated by software or hardware; providing
    ports with floating or active status
    The software power-down stet mode is terminated
    by interrupt signal enabling execution from
    the interrupted address.
Skriv svar