Grundidén är att jag vill ha en liten låda med ett antal knappar på som jag vill kunna styra lite funktioner i musikinspelningsprogrammet cubase med. Självklart kan man även styra andra program.
Jag utgick ifrån ett billigt usb-tangentbord som jag hade liggandes, och även ett gäng knappar som jag hade hemma.
Saken var den att knapparna är fyrkantiga, och det är inte lätt att borra fyrkantiga hål. Så då började jag skissa på en idé med en plexiskiva emellan knapparna och chassit.
Min bror (Dechaine) har en lillasyster och jag har sett att andra har fräst i plexi med denna.
Skissen ser ut såhär.

Nu var det dags för min bror att ta vid med caddning och fräsning.

Fräsdatorn

Resultatet blev denna prototyp i depron.

Sedan var det dags för fräsning i plexi.

Resultatet

Sedan fick vi idén att testa att fräsa ut kretskortet också. Men det var inte så lätt som vi först hade trott. Detta mest för att brorsan inte har köpt licensen till Mach3, och därför bara har 500 rader kod som han kan köra åt gången.
Det slutade iaf med att han caddade upp layouten med min layout som grund. Och efter några timmar var kortet fräst.
Tyvärr hade vi inte något verktyg som var bra lämpat för fräsning av tunna ledningsbanor, så det blev lite grovt.

Första monteringen.

Testkörning. Som ni ser så blev inte belysningen något vidare. Min tanke är att när allt senare är monterat i en låda så skall det vara svagt röda ringar runt alla knapparna Vi få se hur det blir. På denna bilden ser man även kortet ifrån tangentbordet som jag använder.

Det var allt för tillfället. Hoppas på att komma med uppdateringar snart.