Vad händer när man "övervarvar" en PWM-styrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Vad händer när man "övervarvar" en PWM-styrning?

Inlägg av laban12 »

Det är ju ett par stycken som bygger egna elcyklar, mer eller mindre kraftiga....
...jag funderade på det där med PWM-styrning igår när jag var ute på min sedvanliga promenad och blev omkörd av en elscooter i nedförsbacke.

- om man tänker sig en enkel PWM med en FET och en Flybackdiod, vad händer med en sådan om motorn vill jobba snabbare än FET:en. Alltså om back-emf (eller spänning) blir större än den som kommer ur FET:en. När FET:en släcker och motorn är en generator, går allting in i dioden då?

Kommer den rulla på eller blir det motsvarande motorbroms? Kan den i en extrem nedförsbacke med litet gaspådrag rulla på så mycket att den poffar dioden, och kanske även FET:en?

...det är sådana där tankar som bara dyker upp när man är ute och promenerar! ;)
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Vad händer när man "övervarvar" en PWM-styrning?

Inlägg av Fagge »

Jag har då aldrig sett någon motorstyrning som är byggd för att hantera sådana fenomen. Så det är nog ingenting ni behöver oroa er för.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag kan se det kommer den att ladda "baklängs" och dioderna håller, det de ska stå emot är den "rå kraft" som motorn kan ge och den är större än den ström den kan ge vid att tvingas runt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Om motorn är av serietyp så funkar den inte som generator, men om du har en permanentmagnetmotor så kommer den att trycka ström genom fetens bodydiod och ladda batteriet.
Skriv svar