Ingen skillnad på dyr eller billig HDMI-kabel!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elf98
Kontakt:

Ingen skillnad på dyr eller billig HDMI-kabel!

Inlägg av elf98 »

Äntligen.

Jag har alltid hävdat att det inte spelar någon roll vilken HDMI-kabel man använder. Och att den som pungar ut 2kkr för digital kabel på 1m kastar pengarna i sjön.

Nu är det iaf någon som håller med mig:

http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt ... el-bluffen

Är det inte lite märkligt att "experterna" tror att det skulle kunna vara skillnad på bilderna? De hävdar att de billigare digitala kablarna ger "sämre färger", "sämre skärpa" etc - signalerna felkorrigeras ju. Visserligen skulle det i teorin kunna bli så mycket fel att felkorrigeringsalgoritmerna inte hänger med. Att dessa icke korrigerbara fel skulle visa sig som oskarp bild eller dassiga färger är ju nonsens.

När jag körde med 20 + 5m "billig" kabel (~250kr totalt i inköp + moms) fungerade det dåligt och det blev massor med stora pixelfel, färgblock och helt avsaknad av bild. Den långa kabeln går mellan förstärkaren som har inbyggd HDMI-växel och projektorn och den lite kortare mellan förstärkaren och en Popcorn Hour. När jag bytte ut 5 meters kabeln mot en på 1 meter fungerar det klockrent. Borde inte det vara ett bra exempel på när felkorrigeringen inte längre fungerar?

Hur kommer det sig att folk går på det här och köper svindyra kablar som inte är ett dugg bättre?

Hur kommer det sig att folk betalar extra pengar för att få guldplätterade optiska toslinkkablar?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Ingen skillnad på dyr eller billig HDMI-kabel!

Inlägg av rysshack.se »

elf98 skrev:Hur kommer det sig att folk går på det här och köper svindyra kablar som inte är ett dugg bättre?
Det finns många godtrogna människor.

Det var ju någon tidigare artikel här i forumet, och vattenvridare..... folk köper ju sådant oxå, tror på tomtar och troll.

Jag är inte förvånad, men..... . .
Så länge de är nödja och glada är det väl bra.
När de sedan skryter om sin superkabel på någon fest, kan du ju skratta lite diskret och hålla med.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

HDMI är en digital signal således är det jättebra tills det blir fullständig pannkaka.
Således dåliga kablar klarar kortare sträckor, bra längre osv..

Dock "sämre färger" är högst sannolikt skitsnack.
"sämre skärpa" lär bara uppkomma om mottagaren försöker sig på att korrigera med interpolation. Vilket man förhoppningsvis kan stänga av.

Men något som skulle vara användbart är någon form av inbyggd mätare som visar hur bra signalen är. Dvs marginal till definierade 0 och 1 signaler. Samt felaktiga kombinationer av 8b/10b kodning.
bearing

Inlägg av bearing »

En kompis köpte en 10-meters från Kjell & Co. Den klarade inte 1920x1080, men alla andra upplösningar. I 1920x1080 försvann alla färger utom röd och bilden flimmrade. Med en dyr kabel av märket Supra (tror jag) blev bilden bra.

Jag tror därför att överföringsfel uppträder som flimmer och tydliga färgbortfall.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Att alla HDMI-kablar är lika är absolut inte sant, däremot så är förstås allt eventuellt svammel om "bättre färger" och liknande totalt BS. Antingen fungerar det eller så får man tydliga pixelfel, eller ingen bild alls.

Korta bitar lär man kunna köra med vilken kabel som helst, och låga upplösningar (720p) lika så. Jag har däremot inte haft någon vidare framgång med >5m och 1080p+ med billiga kablar...

Dock så är det svårt att veta var gränsen mellan billig skit och OK kvalitet går, om de billigaste kablarna finns det ingen information alls och om märkeskablarna står det oftast bara en massa marknadsföringsnonsens. En dyr kabel kan mycket väl vara en skitkabel med guldpläterade kontakter och en snygg förpackning också för den delen...

Även om kabeln sägs vara certifierad enligt HDMI-standarden så säger det inte mycket:
Wikipedia:

To reduce the confusion about which cables support which video formats, HDMI 1.3 defines two categories of cables: Category 1-certified cables, which have been tested at 74.5 MHz (1080i/720p), and Category 2-certified cables, which have been tested at 340 MHz (1600p).[59] Category 1 HDMI cables are to be marketed as "Standard" and Category 2 HDMI cables as "High-Speed"
Dett finns ingen kategori för kablar som uppfyller kraven för vanlig 1080p! Och kat2 finns inga som uppfyller i riktigt långa längder vad jag vet, åtminstone inte utan inbyggda förstärkare och svinhög prislapp.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Självklart finns det bättre och sämre kablar.

Poängen är ju att det marknadsförs och säljs massvis med svindyra korta kablar där det inte spelar någon roll.

Jag kör bara 720p till min projektor, så min jämförelse är inte helt rättvis. Självklart skulle det kunna bli problem om jag körde högre upplösning i mina långa kablar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

en sak till som påverkar är hur väl kontakterna är anslutna mot kabeln och hur bra man håller impedansen (normalt 100 Ohm) då stora variationer i övergången ger reflexer och kan göra nästkommande databitar tveksamt tolkningsbara om det timingmässigt hamnar på fel ställe (timingen av reflexer är längdberoende) .

och så har man signaldämpningsfaktorn i kabeln ( hur många dB dämpning per sträcka) som beror på dess geometri och ledarnas dimmensioner eller snarare ledarnas resistans och isoleringens förlustfaktor (dielektrisk förlust)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men den typen av fel ger ju knappast generellt "sämre färger" eller "sämre skärpa". Med tanke på hur videon är kodad lär det ju ge helt andra typer av bildproblem.

Nu vet jag inte exakt hur videoöverföringen i HDMI fungerar, men så länge man inte får några bitfel så gör kabeln ingen skillnad så länge det är en digital signal.
Skriv svar