Stänga av stenkorkad funktion i Acrobat Reader?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Stänga av stenkorkad funktion i Acrobat Reader?

Inlägg av Marta »

Är det möjligt och i så fall hur, att stänga av den stenkorkade funktion i Acrobat Reader som gör att ett klick i en sida utan att dra låser sidan så det inte går att dra kontinuerligt över sidgränser utan att först välja detta visningsalternativ på nytt?

Alla dokument gör inte på detta sättet, men bl.a. datablad från Microchip gör det.

Om programmeraren inte skapat någon avstängning, finns det en patch för program eller dokument som fixar det?
Nerre

Re: Stänga av stenkorkad funktion i Acrobat Reader?

Inlägg av Nerre »

Jag vet inte riktigt vad det kan vara för inställning men det finns en inställning för att låta "handverktyget" markera text som eventuellt skulle kunna spöka till det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske peta in Foxit Reader?

Gick från en 226MB till en 7,15MB applikation. Laddas in mycket snabbare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Många andra PDF-läsare klarar inte alla PDF:er. Adobe Reader är ju "referensläsaren" så att säga. Många som provar på Scribus får problem med att PDF:erna inte går att läsa med andra läsare än Adobe Reader.

Men det är klart att de flersta PDF:er folk vill läsa är rätt enkla.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Icecap skrev:Gick från en 226MB till en 7,15MB applikation.
226MB för Acrobat Reader? Allvarligt?

Min licensierade Acrobat Professional (där man inte bara läser PDF utan även redigerar) äter 235MB diskplats. Deras läsare borde ju inte vara större än en tiondels faktor av det där.

Men det klart, det är ju Adobe. De polluterar ju precis allting nu för tiden, inte bara gränssnitten.
Användarvisningsbild
ErikJ

Inlägg av ErikJ »

Öppna Adobe Reader (inte webbläsarplugin).
Redigera -> Inställningar -> Allmänt -> Kryssa ur "Låt handverktyget läsa artiklar".
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag installerade Adobe Reader 9.1 igår och installationsfilen var på 26 MB, men Adobe-mappen under Program är faktiskt 286 MB. Det verkar dels bero på att den sparar setupfilerna för både installationen och uppdateringen som hämtades hem (det finns en mapp Setup files som är 145 MB) och sen tar plugins-mappen upp i alla fall 42 MB.

Men då har den ju 3D-stöd och massa sånt som jag skulle tippa att enklare läsare inte har. Inte för att man kanske behöver allt det, men det finns. De borde faktiskt fixa en light-version tycker jag.
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

Jag kastade ut Adobe Reader för flera år sedan, och hitils har jag inte stött på ett enda dokument som inte ser korrekt ut.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, på maillistan för Scribus så klagar folk regelbundet på att de får felmeddelande när de försöker öppna PDF:er med andra program än Adobe Reader.

Och det beror i 9 fall av 10 på buggar i PDF-läsaren. Och det tionde fallet beror det på att folk inte skapat en PDF utan försökt Spara som eller nåt annat dumt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med foxit och har inte haft en enda pdf jag inte kunnat läsa.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Använder åxå Foxit, har råkat ut för ett fåtal bilder som inte visades korrekt vad jag kan komma ihåg.
Största anledningen till att jag gick från Acrobat är det högst irriterande fenomenet att den zoomar in emellanåt när man ska flytta dokumentet med handverktyget.
Hade inte en aning om hur man skulle förhindra detta så jag bytte till Foxit istället, som även den har sina nackdelar men inte fullt så irriterande sådana.
Sen att installationsstorleken är runt 1/25del är ju inte nån nackdel.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glöm heller inte att Foxit laddar samma vecka som man klickar på dokumentet.

Acrobat är helt förstört/bloatat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och man kan signera PDF:er med Foxit? Och kommentera och lägga in ändringsmarkeringar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och det kan man göra med Acrobat Reader i gratisversion?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Japp, det går utmärkt. För kommentering måste dock filen ha fått kommentering "påslagen" med den "kompletta" Acrobat.

Det var just för att testa de funktionerna som jag installallerade Reader 9.1 häromdan. Jag har en gammal Acrobat 7 som jag ärvt och ville testa de funktionerna i Reader. Tror de funnits sen version 8.

Reader hanterar ju även attachments och multimedia i PDF:er.

Men som sagt var, de flesta behöver inte de funktionerna men det finns stöd för dem i PDF-formatet (specifikationen är väl 1200 sidor eller nåt sånt). Men behöver man dem finns inte så många alternativ.
Skriv svar