vad använder man ett oscilloscope till?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gurre

vad använder man ett oscilloscope till?

Inlägg av Gurre »

Blivigt erbjuden att köpa ett oscilloscope ( har inte tittat på det ännu ) Men jag vet inte vad man har det till eller hur det funkar. Någon som kan förklara lite enket? :P
bearing

Re: vad använder man ett oscilloscope till?

Inlägg av bearing »

Mäter periodiska elektriska signaler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oscilloskop
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med ett oscilloskåp går man från att gissa hur spänningen ser ut till att veta.
Ska man hålla på med elektronik (laga eller bygga) är ett skåp nästan ett måste.

Protte
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Som de andra säger...eller ännu enklare:
Du använder det till att titta på ljud och andra signaler. Ska du kolla på snabba signaler som i t.ex en modern micropsocessor så bör ditt oscilloskop vara snabbare än 20MHZ, det står oftast på dom.
Gurre

Inlägg av Gurre »

ska titta på den någon dag, får se vad det är för något
:tumupp:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Enklast är bara att sätta sig och ratta lite på ett oscilloskop med t.ex tummen på proben. På tradera kan man ibland fynda lite äldre oscilloskop.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Vid felsökning av elektronik kan man säga att oscilloscopet tar vid där multimetern inte räcker till.

Min erfarenhet är att multimetern används till 90 % vid all felsökning därefter kommer oscilloscopet till användning och då är det ofta oersättligt.

Köp absolut inget annat än ett digitalt minnesoscilloscop, för och studera digitala signaler och snabba förlopp måste man ha ett sådant annars blir det bara massa gissningar.

Kjelle
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Minnesoscilloskop behövs bara till icke-periodiskasignaler, dom äldre fungerar utmärkt till allt periodiskt, vilket jag oftast mäter på. Dock får jag hålla med om att minnesoscilloskop är ovärderligt när man letar störningar som bara uppkommer när en viss funktion i kretsen aktiveras.
EvilGhozt

Inlägg av EvilGhozt »

Kjelle: ja, de fick jag erfara den hårda vägen. Jag har köpt ett analogt för något år sedan, den har mest stått då jag inte kan använda den till att fånga dom digitala signalerna som man så gärna vill :P
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Man kan säga att ett digitalt minnesscop lugnar nerverna.

Även periodiska signaler är värdefullt och frysa på skärmen, single sweep på svårtriggade signaler
är guld värt.

Med svepet frusit på skärmen är det gott att luta sig tillbaka i stolen och fundera :)

Kjelle
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Sant, dock kostar de billigaste minnesoscilloskopen några tusenlappar från Kina och billigare begagnat har inte jag sätt. Men ska man bygga något är ett oscilloskop för några hundralappar guld värt jämfört med en multimeter.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Även om jag numera har ett digitalt oscilloscope, så kan jag ju sähga att mitt gamla analoga 20MHz-skåp som jag haft dom senaste 15 åren har varit MYCKET användbart, så jag vill nog inte påstå att man nödvändigtvis måste satsa digitalt.

Ett hyfsat analogskåp kan man ju få för hundralappar, det duger nog bra om man måste ställa sej frågan vad man ska ha det till.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm - har rattat lite på ett oscilloskop som kostar 1 mille + aktiva differentiella probar i 40 papp-klassen styck om jag mins rätt - eller så var det 70 papp...

40 Gsampel på fyra kanaler synkront och med bandbredd på 16 GHz, minnesdjup om jag minns rätt - 1 gigasampel per kanal...

Har förståss massor av olika funktioner och avkodning som tex på USB, HDMI etc.direkt till klartext och mycket av detta görs på hårdvara i realtid, i 40 Gsampel som tex FFT mm. mao är oscilloskopet i sig en kluster av olika fpga:er kopplad till extrem snabba A/D omvandlare, imponerade maskiner, även om jag tycker att nätverksanalysator är betydligt mer avancerad rent mättetkniskt även om den bara går till 3 GHz - medans oscilloskop så är imponansen snarare på den brutala samplingshastigheten, men kan fortfarande inte utan en massa besvär med externa bryggor och specialskrivna program, signalgeneratorer och en massa kalibreringar göra en vettig S-parameter mätning med en oscilloskop som kostar 1 mille...

Skall man mäta på FPGA med kanske klockfrekvenser på 1 GHz och man skall titta på reflexer, timing mm på några tiotals pickosekunders nivå så behövs den här typen av prylar numera - det är inte bara RF som kräver snordyra instrument - nu kommer digitalvärlden in med allt högre krav med ökad klockhastighet och därmed högpresterande oscilloskop och logikanalysatorer...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kjelle skrev:Man kan säga att ett digitalt minnesscop lugnar nerverna.

Även periodiska signaler är värdefullt och frysa på skärmen, single sweep på svårtriggade signaler
är guld värt.

Med svepet frusit på skärmen är det gott att luta sig tillbaka i stolen och fundera :)

Kjelle

MEN det är väldigt lätt att missa den där lilla spiken som tjuvtriggar räknaren med ett digitalt om man har fel inställning på skåpet, mitt 32 år gamla Gould Advance visar en liten grön strimma som man kan fundera lite mer över och börja förstora. Jag har även en Fluke scopmeter och den har sina fördelar också.

Protte
Skriv svar