APC Smart-UPS 700 blinkar och piper

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

APC Smart-UPS 700 blinkar och piper

Inlägg av bonecrime »

Har kommit över en gammal UPS med helt döda och svullna batterier. Min fråga är; hur ska en sådan bete sig normalt när batterierna är trasiga? Med de kassa batterierna ikopplade så piper den konstant en liten stund först medan en lampa med en bild av ungefär en våg lyser. Sedan övergår den till att blinka med olika lampor och låta pip, pip, pip, pip. Kopplar jag i nätsladden utan att ha batterier ikopplade så piper den bara till lite kort och sen händer inget mer.

Är det värt att chansa på att skaffa ny batterier, eller är den stendöd?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: APC Smart-UPS 700 blinkar och piper

Inlägg av vfr »

Många (alla?) UPS:er funkar inte ens på linjeström utan fungerande batteri, så jag tycker det låter helt normalt. Jag skulle antingen chansat på nya batterier eller testat tillfälligt med andra batterier.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Testade koppla in den nu igen med batterierna ikopplade. Nu piper den konstant, våglampan lyser samt att batteriindikatorn står på lägsta. Den fortsatte pipa även fast jag röck ur nätsladden. Så lite liv finns det i batterierna ändå. Mätte dem till 12,5V obelastade. Men som sagt, dom är svullna ...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle det fungera att använda vanligt bilbatteri för att testa?, eller överbelastar man laddaren då?
Tänkte generellt..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag säger som jag brukar: Laga alla kända fel innan du lägger en massa tid på felsökning - det är troligt att det löser problemet eller iaf gör vidare felsökning enklare.
Skulle den vara så illa däran att du inte får liv i den kan du ju alltid använda batterierna till en annan ups.

Tillfälligtvis går det bra med bilbatterier för att testa, bara det att det kan behövas väldigt många om det är en stor ups.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

24V vill den ha, dvs två stycken bilbatterier. Tyvärr så äger jag bara en bil. Funderar på rustas fritidsbatterier, 70AH för 640kr. Visst, det är säkert röten kvalitet, men pris per AH lär man inte hitta nått bättre...

Har hittat på nätet att dessa ska tydligen funka rätt bra att modda med större batterier. Kan bli så att man får fläktkyla för att den ska klara gå längre tider från batteri.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Fritidsbatterierna kommer inte hålla någon längre tid, läs xxargs omfattande inlägg om blybatterier så förstår du varför man måste använda rätt batterityp för ändamålet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

länk? rubrik? han har ju skrivit några inlägg.. ;)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

mrfrenzy skrev:Fritidsbatterierna kommer inte hålla någon längre tid, läs xxargs omfattande inlägg om blybatterier så förstår du varför man måste använda rätt batterityp för ändamålet.
Jasså? Tack för varningen i sånna fall! Vad ska man ha för något då? Gelade blyaccar?

Edit: Är Jula eller Biltema-accar nått att ha? Julas 7AH accar verkar passa rätt så bra i den.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du ska ha slutna blyackar som passar för den spänning som upsen levererar. Jag har haft otur med mina biltema-batterier, det finns andra här som köpt deras batterier och det fungerat kanon. Troligen är väl kvaliten varierande.
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

bonecrime skrev:Har kommit över en gammal UPS med helt döda och svullna batterier. Min fråga är; hur ska en sådan bete sig normalt när batterierna är trasiga? Med de kassa batterierna ikopplade så piper den konstant en liten stund först medan en lampa med en bild av ungefär en våg lyser. Sedan övergår den till att blinka med olika lampor och låta pip, pip, pip, pip. Kopplar jag i nätsladden utan att ha batterier ikopplade så piper den bara till lite kort och sen händer inget mer.

Är det värt att chansa på att skaffa ny batterier, eller är den stendöd?
Hehe, väkommen till UPS:arnas värld :wink:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Leta efter passande AGM-telecombatterier från tex. biltema - ett par 7 eller 10-Ah kostar inte så hemskt mycket för att prova med - och sådana batterier som hålls över 12.6 Volt i polspänning oansluten (typ 1 laddning per år, ibland som så sällan som en laddning per 2 år) kan lätt hålla över 10 år i lager/bra och ha hyllan om det nu inte skulle fungera med UPS:n

kom ihåg att det i många fall inte är lönt att koppla in större batterier än orginalbatterier till mindre UPS - ofta bygger dom på att batterierna skall ta slut innan UPS:n överhettas i resevdriftläget...
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Mhm, biltemas 7,2AH batteri verkar ha identiska mått med orginalen. Inte var de dyra heller. Tänka sig. Lär bli ett par sånna.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Jag hittade en APC Smart-UPS 1500 med svullna batterier helt döda och UPS:n vägrade starta tog bort batterierna och kopplade in ett labbagg och sen så kunde jag starta UPS:n. Sen några veckor senare när jag var på apu så hittade jag två nya batterin från en brandlarms central. Så fick jag en fungerande UPS.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Please save your data before.. self destructuion in .. 5.. 4.. 3.. 2.. 1.. *P0ff!*
Skriv svar