Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
esn
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av esn »

Om man vill lyssna på amatörradiotrafik utan att använda en egen radio/antenn så finns websdr: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Where's the fun in that :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Går det att komma upp tillräckligt i frekvens där?
Arrgh... Nu blev man sittandes i mer än en timma... :mrgreen:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag får ta och fixa ordning någon streamning så det går att lyssna på vad vi hör på stationen. Men det blir någon dålig dag när vädret suger...

Vore skoj om den här tråden triggar några av er att faktiskt ta licens och komma igång för intresset verkar relativt stort. Nu när licenskraven inte kräver kunskap i telegrafi är det en baggis för de flesta här inne att klara proven.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nog har man alltid funderat på det... Men tiden och pengarna räcker nog tyvärr inte för mig. :(
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Man rattar helt enkelt runt med sin VFO som ändras sig i Hz tills man vipps hittar någon

Jo jag brukar hålla mig till runt VHF UHF ibland och lyssna, annarts är det mestadels branväsenet och/eller polis under helgerna. Jag har dock en digital mottagare så jag knappar in frekvensen och låter den sedan söka i det området som är av intresse, går visserligen att "ratta runt" med om jag velat det men varför slita på den knappen? :) Vet jag även kanaldelningen eller i alla fall minsta frekvenshopp som används så är det bara att knappa in den med så missar jag ingen sändning när den söker. Men om jag tar 50Hz hopp så lär jag inte missa något tycker jag men tar förstås tid om bandbredden är stor.
morry
Kontakt:

Inlägg av morry »

jag e mycket intresserad men kan så lite
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Polaren var dit idag och tog några bilder på med mobiltelefonen...

Bild

Bild

Bild

Ser coolt ut :)

Nu har jag skickat iväg en offertbegäran på 75kg aluminium till en antenn, hugaligen :(
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

ElectricMan skrev:Nog har man alltid funderat på det... Men tiden och pengarna räcker nog tyvärr inte för mig. :(
Vad för kostnader menar du att du skulle få? Det kostar väl (?) några hundra att skriva provet. En sändtagare för flera 10000-tals kronor från japansk tillverkare behöver du inte ha. Bygg själv! ;-)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Ja, men sen ska man väl ha antenn(er) osv?
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

ElectricMan skrev:Ja, men sen ska man väl ha antenn(er) osv?
Du kan bygga en dipol för några 10-or. Alla radioamatörer har inte stationer som trådskaparen! :-)

Om man vill ha lite inspiration till egenbygge så kan jag rekommendera http://soldersmoke.blogspot.com/
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, jag började med en vertikal för 11m som jag använde på 10m och sedan hade jag dipolantenner ett bra tag. Jag har en polare som fortfarande kör trådantenner och han har över 200 länder trots att han dessutom kör låg effekt (100W). Jag köpte en radio + nätagg istället för moped så från början kostade inte hobbyn mig så vidare mycket pengar. Sedan är det olika vad folk tycker är skoj, en del gillar att bygga grejorna, en del gillar att snacka och en del gillar tävlingar som mig och har en tendens att bli den dyraste varianten av hobbyn...om man vill ha en rejäl signal dvs :)
SM3WMU

Inlägg av SM3WMU »

sm2wmv skrev:Ja, jag började med en vertikal för 11m som jag använde på 10m och sedan hade jag dipolantenner ett bra tag. Jag har en polare som fortfarande kör trådantenner och han har över 200 länder trots att han dessutom kör låg effekt (100W).
Så det är mig du menar Micke, joo det stämmer jag kör endast med dipolantenner som bara kostar 20:- om man gör dom själv. Det går lite segare att köra alla länder men det går, för tillfället 250 länder körda & 232 cnf varav 90-95% körda på enkla dipoler. Jag har inte samma energi som Micke, därför ligger mitt aluminium på backen så länge, då kan det inte heller blåsa ner och gå sönder;)
Spunk

Inlägg av Spunk »

Är imponerad av detta projekt. :shock:

Men undrar om inte masten sitter lite väl nära husen, skulle kunna tänka mig att det blir ganska mycket is på masten på vintern och när den bryts loss samtidigt som det blåser så kan bitarna säkerligen komma ganska nära bilar/hus/personer.
Hoppas att det är längre i mellan än vad det ser ut som.

Peter
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Det är runt 40-50m från masten till huset och bilarna står inte i närheten av där på vintern eftersom jag inte orkar skotta hela gårdsplanen så det bör vara lugnt. Men visst, lite får man ju tänka efter vart man går. Jag hade först planer att sätta masten längre bort men då hade jag behövt bygga en väg dit som pallar kranen eller sätta upp den på vintern och det kändes som två väldigt jobbiga alternativ.
Skriv svar