Inbyggda system. Dataingenjör eller master i elektronik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inbyggda system. Dataingenjör eller master i elektronik

Inlägg av rysshack.se »

Hej, sitter i valet och kvalet.
Har läst till högskoleing i elektronik.
Vill syssla med inbyggda system, så de flesta valbara kurser valde jag med inriktning mot inbyggda system.
Efter studierna var klara har jag arbetat ca 2 år, på två olika jobb, det första, var montering,
och viss felsökning av elektronik.
Det andra var test, rep och analys av kretskort.

Sedan kom lågkonjunkturen, jag och alla andra inhyrda på företaget fick gå.
Jag såg det som en stor befrielse, för jag ville egentligen göra något som var lite mer stimulerande.
Min största hobby är att hålla på med elektronik, mycket microcontrollers.
När jag första gången i vintras gick in på detta forumet väldigt glad!

Inbyggda system är det jag vill pyssla med. Gärna bygga instrument, eller utveckla saker för produktion, gärna hela ledet, rita kretsarna, välja komponenter och programmera microcontrollers och pld:s eller liknande.

Började läsa lite sporadiskt i våras när jag var arbetsbefriad. Tanken var då att ta en master i elektronik.
Funderar nu på om det är bättre om man läser in dataingenjör på högskolenivå istället.

Om någon arbetar med inbyggda system, vänligen ge respons på detta.
Även ni andra, ge respons.

Hur når jag målet snabbast?
Mupp

Re: Inbyggda system. Dataingenjör eller master i elektronik

Inlägg av Mupp »

Båda examina är gångbara, särskilt master-nivå, men det beror mycket på arbetsgivare och befattning. Sen beror det ju också lite på om du vill jobba med hårdvaru- eller mjukvarudelen av jobbet.

Det handlar mest om att komma in på ett företag där du vill jobba. Mitt insteg var exjobb, och jag har pluggat civing IT mot inbyggda system, en hyfsat mjuk utbildning. Men på jobbet pysslar jag med båda delarna, och som enda merit för att få börja pyssla med hårdvara var väl att jag, som du, hade det som intresse.

Så gör ingen hemlighet av din hobby när du söker, samtidigt som du naturligtvis ska vara medveten om att det brukar skilja i kvalitet på hobbyprojekt och såna man gör på jobbet. Mycket hänger på ansökan, och främst intervju. Dom flesta jag känner till har nån typ av tester för sökande, typ lite allmänbildning inom elektronik eller mjukvara. Det hjälper om man är lite bred isf.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Jag tror du har mycket bättre chanser att välja jobb med en master än med två kandidater.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Problemet är inte att få jobb, untan att få just det jobb man är intresserad av.
Men du kanske har rätt, swesysmgr det kanske går att välja bättre med en master.

Kanske ligger det någonstans i bakhuvudet och skaver att man måste straffa sig igenom ytterligare några poäng matte för att kunna läsa masterubildningen.

Att ta en dataingenjör, ligger dock väldigt nära, tror jag kan vara klar till sommaren.
Skall jag ta en master, tror jag att det kommer ta ca 3 år..... Måste läsa in matten, samt räknar med någon omtentamen och lite strul runt om.

Tack för råden!
remne

Inlägg av remne »

Jag läser datorteknik med inriktning inbyggda system på Liu (3årig ingenjör). Är nöjd med valet :). Man läser den del programmering samt mekar lite med uC's och FPGAer..
Så, kan varmt rekommendera att du kikar på det om du vill ha lite mer valmöjligheter.

kurser som man läser sista året (som är profilåret - dvs inbyggda system) :
http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehand ... rofil=DIis
danwi

Inlägg av danwi »

Min rekommendation är nog definitivt att sikta på en Master, möjligheten för dig att hitta det jobb som du vill ha ökar avsevärt med den examen. Att ha dubbla kandidatexamina (eller motsvarande) ger inte samma stuns i CV:t som en Civilingenjör eller Master.

Jag skulle också rekommendera att ha ett litet hårdvarufokus i studierna även om du kanske primärt kommer/vill jobba mer åt mjukvaruhållet. Anledningen är att det är så grymt användbart med förståelsen av hårdvara, processorernas interna funktion, analog elektronik, osv. när man jobbar med inbyggnadssystem! Den förståelsen är svårare att hinna få när man väl spenderar dagarna med att jobba... Fast rent teoretiskt borde man väl hinna med att jobba drygt 400%, det är trots allt 168 timmar på en vecka :)

Och för att citera en person som varit central i min utbildning: "Trust me, I'm an expert" :)

// Daniel
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Master, inget snack!
Jag läser elektro på LTH och Data-ingenjörsutbildningen här är en ren avknoppning från elektro. Det innebär att med rätt kursval kan du faktiskt bygga dig en data-ingenjörsexamen på elektro-programmet! Mao. får du din masters, men kan samtidigt få din data-ingenjörs kompetens, om du väljer att gå på master i elektro!
Så summa summarum:
Master of science in electrical engineering is the shit! ;)
//Henrik
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Henrik Kjellberg skrev: Master of science in electrical engineering is the shit! ;)
//Henrik
Ok, Henrik, tack för tippset, I think ill go for the shit.
Efter diskussioner med några personer på universitetet, samt kommentarerna på forumet, verkar det övervägande luta åt en master.

Vill dock försöka vara klar till ekonomin börjar få snurr igen........
Får väll plugga hårt några år.
Skriv svar