1-Wire slave kod - OW PIC based display

Berätta om dina pågående projekt.
daer

1-Wire slave kod - OW PIC based display

Inlägg av daer »

I ett projekt, värmesystem / ventilationsstyrning, jag håller på med så behövde jag emulera en OneWire slave device. Detta för att jag skulle kunna använda mig av befintlig infrastruktur, loggning, web interface etc. För att göra det enkelt för mig i början valde jag att använda mig av ett gammalt Microchip PICDEM-2 evalueringskort som jag hade liggande hemma och använt mig av förr. Så allt som jag behövde fanns redan, t.ex. en display. Bestämde mig då för att köra mot den under utvecklingen.
Här är uppkopplingen förresten:
Bild

Bestämde mig tidigt för att emulera ett minne istället för att hitta på något eget protokoll. Detta gör att jag kan använda mig av standard OWFS för att läsa / skriva.
Som det är nu så är rad 1 på displayen page 0 i minnet, rad 2 page 1 etc. så för att skriva något på displayen kan jag bara göra följande i min linux maskin:
owwrite -s 3001 0A.010203040506/pages/page.0 'Hello world!'
för att skriva till första raden
owwrite -s 3001 0A.010203040506/pages/page.1 'Andra raden'
för nästa o.s.v.
För att läsa första raden
owread -s 3001 0A.010203040506/pages/page.0

Jag tyckte att detta verkar vara något som andra också kan ha nytta av så jag har bestämt mig för att släppa detta lilla projekt som open source, under GPL licens. Som det är nu kör jag med HiTech-C PICC18 kompilator, PICDEM-2 kort med en 18F452 PIC som kör på 32 MHz. Emulerar en DS1995. Om ni vill ha projektet så skicka ett mail till gpl_ows@langarod.nu så skickar jag det. Skriv gärna en liten bit om vad ni tänkte använda det till.

Rubrik /blueint
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: 1-Wire slave kod - OW PIC based display

Inlägg av AndLi »

Åhh Det är ju precis vad jag behöver till min pannövervakningssystem, så man slipper gå in till datorn för att kolla värdena :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Måste bara inflika men har för mig de finns en 1.wire som klarar detta också:

DS2408 hette den.
http://owfs.org/index.php?page=lcd

Annars fräckt. Har själv tittat på en pic-baserad lösning men inte hunnit så långt ännu dock :cry:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Nackdelen med DS2408 är att du behöver sända init till displayen osv över 1-wire linan.
Men visst går den använda.
daer

Inlägg av daer »

Anledningen att jag inte gick på DS2408 är att jag vill få in mätvärden till datorn som jag sedan kör in i en RRD databas. Jag kör redan med ett antal temp givare direkt till datorn och jag tyckte att det skulle vara trevligt att få in mätvärden på samma sätt från styrningen. Ett plus är också att jag använder mig av befintliga kablar i huset (1-wire nätverket) och att styrningen sitter i pannrummet vilket är i en annan byggnad än datorn.
Även att jag ifrån datorn skulle vilja kunna skicka värden till styrningen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Då hänger jag med.

Det är precis samma som jag hade tänkt göra. Min master för värmestyrningen ska kunna agera 1-wire slav för att hämta dess värden.

Hade varit skoj att titta på din kod. Just nu kör jag dock med en 16F690 som master men för framtida bruk så.

daromer at gmail punkt com

/D
Skriv svar