Kress spännhylsor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Averell

Kress spännhylsor

Inlägg av Averell »

Hur gör ni för att lossa spännhylsan från din Kressmotor? trots att man lossat muttern så sittter den ju fast lite hårt, känns lite farligt att med tång vrida stålet eller knipa över spännhylsan.
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Kress spännhylsor

Inlägg av PeterH »

Finns många trådar om detta, det är viktigt att man inte sätter hylsan i Kressen utan i muttern först! För att underlätta byten har man istället flera muttrar med olika hylsor (jag har muttrar att sälja :wink: ). Om man sätter hylsan i Kressen fastnar den och sitter inte monterad på ett sånt sätt att rätt toleranser uppnås (den kan "vobbla").
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Fattar inte riktigt, kan man alltså sätta fast spännhylsan i muttern på nåt vis?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Fattar inte riktigt ditt problem. Det som händer för mig är att spännhylsan sitter väldigt hårt fast i muttern. Finns en spännring inne i muttern som håller fast spännhylsan. För att lossa spännhylsan från muttern använder jag ett lätt slag med en hammare så trillar hylsan ut:

Bild

Du sätter väl inte in spännhylsan och fräsen i kressen först, och skurvar på muttern sen?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du sätter väl inte in spännhylsan och fräsen i kressen först, och skurvar på muttern sen?

Jo, det är just det han har gjort. :vissla: :bravo: :roll:
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Ha Ha, jojje. du är för skön, du läser ju hela mina meningar!

Kressen levererades med lösa muttrar & spännhylsor utan beskrivning så man fick väl gissa lite
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sitter den fast fortfarande, så är det bara att försöka slå ut den med våld.
Sen knäpper du fast hylsan i muttern före du petar in frässtålet och skruvar fast den på Kressen.

När du ska byta stål, så känner man att först lossar muttern, sen efter nåt varv så går det trögt igen. Då lossar spännhylsan från konan.
Användarvisningsbild
Averell

Inlägg av Averell »

Man tackar för beskrivningen, tänk vad lätt allt är bara man får reda på det :shock:
Skriv svar