Bilstereofunderingar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Bilstereofunderingar

Inlägg av Nerre »

Har en Opel Zafira där det sitter nåt som heter CDR500 (minns inte tillverkaren nu, Delco tror jag de heter). Den har en löstagbar panel med kod-nyckling som man tar bort som stöldskydd.

Nu har en av låshakarna i stereon som håller panelen gått av. Min gissning är att det är totalkört att laga en sån grej, så det kanske vore ide att byta till nåt lite modernare (kanske nåt som äter MP3 via USB eller så).

Men stereon är iliksom integrerad med bilen, stereon har alltså ingen egen display utan använder den som hör till bilen. Är det nån standard på såna grejer eller måste det vara nåt som i princip är gjort för bilen? (Det är ju såklart även knappar på ratten för att ratta stereon lite grann).

(Eller är det nån som tror på att det går att laga den där haken?)
Tekko

Re: Bilstereofunderingar

Inlägg av Tekko »

Skulle tro att stereon har sats i ett ledigt hörn på moderkortet i ECU´n, alt att stereon i sej e en låda bakom nån panel i skuffen.

Biltillverkarna gör så numera för att förhindra att man ska kunna byta till en bättre stereo utan att gå via dem.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Vissa Sony stereo har fjärrkontroll med kabel, det går att byta resistorerna i ratten så det passar till dessa modeller*.
Det ska gå att köpa konvertrar (dyra).

Displayen blir marigare.
Jag har hört talas om en box till Pioneer men då stod det bara Pioneer i fönstret... :shock:

Du kan stoppa in vilken stereo som helst, men du får byta plats på Power och Memory Power i ISO-kontakten.

Här kan de lite mer: http://www.opelsportclub.se

*) Guide tror jag finns på ovan.

Tekko: BULL! Det enda som möjligen finns i skuffen är CD växlare och antennförstärkare.

EDIT:
Det finns varvtalssignal från ECU till stereo för att kunna höja volymen automatiskt, det kanske var det du tänkte på?
Eventuellt finns det även CAN-buss kommunikation MEN man kan fortfarande koppla in vilken stereo som helst (dock utan tillgång till rattknappar och display).
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om jag inte minns helt fel så har Kenwood interface från deras stereos till Opels displayer, jag skulle börja där.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja det är som sagt var en "vanlig" stereo som sitter i hålet (med CD och radio), men den saknar display.

Första bildträffen på Google: http://www.alarmnn.ru/pictures/base/aud ... cdr500.jpg

Jag googlade lite och det verkar som om det numera finns "boxar" att sätta mellan för alla störra tillverkare. VDO nämndes nånstans. Ska rota lite mer (problemet är att googlar man på "Delco cdr 500" så får man bara en massa träffar på folk som behöver låsa upp den...).

Det verkar vara ont om bilstereo som inte har egen display (om jag ska använda bilens display så vill jag ju inte att stereon ska ha en också, slöseri med panelutrymme med dubbla displayer).
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är inte alls säkert att det går att stoppa in en annan bilstereo. Eller rättare sagt, att det går att ta bort den befintliga utan konsekvenser.

I t.ex SAAB 9-3 03-05, som har rätt stort släktskap med nyare Opel, så är t.ex blinkersljud och klocka integrerat med originalstereon. Så tar man bort den så tappar man dessa funktioner. Alternativet är att gömma undan den och montera en annan. Nu är det absolut inte säkert att det ens liknar det systemet, men man kan iallafall inte bara förutsätta att det är bytbart utan vidare funderingar på nyare bilar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Pratade för några år sedan med en utvecklare för Volvos ljudsystem, enligt henne använde man massa signalbehandling för att korrigera för alla ståendevågor som uppkommer i en bil. Men att tro att man kan byta till en bättre kan då lika gärna bli till det sämre om man har ett sådant avancerat system.
Nerre

Inlägg av Nerre »

vfr skrev: men man kan iallafall inte bara förutsätta att det är bytbart utan vidare funderingar på nyare bilar.
Nyare? Det är är -00:a :-)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

"Nyare" är ju naturligtvis relativt. Men det systemet jag beskrev finns från 03 så det skiljer ju iallafall inte så många år. Men det är ju så att för varje generation av system, så blir det mer och mer integrerat. Dom före 03 var lite enklare att pilla med. Iallafall SAAB:arna.
Skriv svar