Satans IE8 som hänger sig där rök ju det inlägget
Nåväl. Så tätt du har där tycker jag verkar nada problem (åtminstone med min teknik) trodde mer att du menade tätt på en rad (typ som bilparkering) då är det ju knivigt värre.
Fast hur mycket kort sparar du på 0402 jämfört med 0603? ½ millimeter

Men från 1208 är det ju en helt annan visa, sen att de är underbara att löda är ju en annan femma. Enklare lödning finns nog inte o man slipper borra!
Bilden nedan
(klicka för större) på mitt senaste alster som jag tyckte var übersimpelt (men tidsödande) att löda, intressant del är nog den till vänster (finns måttskala under):

Bilden blev inte den bästa men batteriet i kameran dog så
Har märkt att om man rengör pincetten med typ tdojja så fastnar inte komponenterna så lätt, har bara en billig pincett köpt på tradera eller nåt. Vill såklart ha en deluxe men
0805 går man ledigt under men såklart är det ju något man
helst undviker, en brygga under och man lär ju skratta sig fördärvad

Har som vana att kontrollera alla såna övergångar med multimetern så att där inte är en brygga, nu är det ju inte alltid det går beroende på vad som finns på kortet (strömmen kan ju gå andra "tillåtna" vägar).
Jag använder också en slags lödpasta som är köpt på biltema för säkert 10 år sedan (finns ej längre) enda som står på den är att den innehåller tenn och flussmedel(zinkklorid 10-30%). Denna gör att man slipper ha så mycket tenn på spetsen för att det ska väta penslar bara på denna innan med en tops. Lär räcka en livstid då det är 220g i buren och jag har kanske tagit 10