(bygga?) Avståndssensor som klarar vinkel. (laser?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

(bygga?) Avståndssensor som klarar vinkel. (laser?)

Inlägg av squiz3r »

Tjena.

Jag skulle behöva en sensor som klarar av att mäta avstånd (från några cm till runt 1 meter) även där målet inte är vridet 90° i förhållande mot sensorn, utan kanske bara 30-45°. Därför förvinner ju IR-avståndsmätare och ultraljud.

De laseravståndsmätarna jag har sett kostar ju skjortan, och det har jag inte råd med... :( Finns det några billiga sensorer som klarar detta? Min budget är väll några hundralappar. Tror ni det går att bygga något vettigt annars?

Jag hittade denna sidan där de använder en laserpekare och en webkamera. Men dels är det nog rätt komplicerat att programmera det, men framförallt så kan jag inte släpa runt på en dator. Hade varit smidigt om det går att lösa med en uC

Mvh. Danne
thepirateboy
EF Sponsor

Re: (bygga?) Avståndssensor som klarar vinkel. (laser?)

Inlägg av thepirateboy »

Vad är det du ska mäta avståndet till?

Jag har testat MaxSonar och de brukar mäta till det första objektet den hittar inom detektionsvinkeln.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: (bygga?) Avståndssensor som klarar vinkel. (laser?)

Inlägg av squiz3r »

Jag vill gärna ha lite snävare detektionsvinkel än ultraljud också, men den klarar väll i vilket fall som inte ett mål med så stor vinkel? Av databladet fattar jag det som att efter 40° "fel" så märker den inte nått över huvud taget.. Och jag behöver ju klara ~60° "fel"
Skriv svar