Skärma av signalkabel(video) för extern störkälla

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Azreal

Skärma av signalkabel(video) för extern störkälla

Inlägg av Azreal »

Tänkte se om jag kunde bolla lite med er här.

Problemet är två skärmar vi vårat system störs väldigt av en störkälla och detta pga vad vi tror för långa kablar.
Vi får helt enkelt bort felet om vi byter till kortare kablar och drar signalen en annan väg. Det är dock inget vi vill göra.

Videosignal kör via Y/C(s-video) och är rätt lång, ca 10 m till första kopplingpling.
Denna signalkabel ligger i en kabelstrumpa tillsammans med nätkabel(230v).

Störkällan är i detta fall en högfrekvent källa med rätt hög spänning. 250-500kHz, 200-3000 p-pVolt.

Kabeln är takhängd och sitter som ett "draperi" för man skall kunna röra på den utrustning den fritt i rummet, därav att både videosignal och nätkabel går i samma strumpa.

Planen jag har nu är att köpa en skärmstrumpa där jag lägger de båda kablarna i och sedan jordar den i båda ändar till en gemensam jordpotential.
Eventuellt kanske jag kopplar på en kondensator för som filter med.

Min fundering är mest om det kommer att hjälpa, jag har ingen lust att köpa skärmstrumpa för 2000kr och sedan stå med samma resultat.
Finns det någon erfaren som jobbat med video och löst sådana liknande problem?
Onkelborg
Kontakt:

Re: Skärma av signalkabel(video) för extern störkälla

Inlägg av Onkelborg »

Min första fundering är vad det är för kablar ni hittat. Är de skärmade?
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Långa kablar kan vara jobbiga att driva, det är inte det som är problemet? Det är lite viktigt att impedansen på kablarna är rätt när de blir "långa".

Ni kan testa att klämma på en ferrit på kabeln, sätt den närmast utrustningen. Loopa kabeln ett extra varv eller två om det finns plats. Eller om man vågar lasta lite mer, två kondingar (jag hade nog börjat med 47pF kanske eller så) från vardera signal mot jord.
Azreal

Inlägg av Azreal »

@Onkelborg;
Kablarna vi köper är de av bättre kvalitet, köpt från sisaco ab.

@Henrik;
Jo problemet är just de långa kablarna, för de försvinner när vi har kortare.
Men vi måste ha så långa kablar.

Den lösningen med den korta kabeln funkar provisoriskt.

Min spontana tanke var ju att störningen fungerar som en "radiosändare" och mina långa kablar som "radiomottagare".
Ferrit har jag fått som förslag från andra håll med och det ska jag testa.

Jag ska jobba vidare med det, tack så länge. =)
Mvh Mattias
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Glöm inte att berätta hur det går, för jag har samma problem. :)
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Jag har haft liknande problem med en komposit video förlängning på 30 m. Lösningen där blev att göra en egen kabel med RG59 i stället. Den har betydligt lägre dämpning och bättre skärm än standard komposit-video och S-video förlängningskablar som finns i Radio/TV handeln.

Hur är jordningen nu?

Anta att det är en projektor(skärmad internt/externt) med jordstift till 230 V matningen som är ansluten. Den ström som läcker genom chassifilter och som kommer från RF signaler kommer då att dela upp sig mellan matningsjord och videoskärmjord. Långa kablar i detta fall kan medföra jordpotentialskillnader i skärmkabeln för video signalen. En galvanisk skild skarv kan lösa ett sådant problem.
Azreal

Inlägg av Azreal »

Den jordningen som finns idag är det som standard ingår i alla komponenter.
Den bör vara gemensam så långt jag vet.

Nej det är inget sådant, utrustningen finns i en Operationssal vilket gör det hela lite "udda".

Den där galvaniskt skilda skarven lät spännande, vart hittar jag dessa?
Skummade genom elfa men hittade inget där, iofs kanske fel ställe att titta på när det gäller rena Videobitar.
Ska kika på sisaco med, tips vart jag kan hitta en galvaniskt skild s-video skarv vore trevligt.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Den jordningen som finns idag är det som standard ingår i alla komponenter.
Att jag frågade var för att den kan vara gjord på olika sätt i "standard" utrustning. Det är till exempel inte säkert att utrustningen blir jordad via matningskontakten. Man kan få jordslingor och andra fenomen beroende på hur det ser ut. Om du har tänkt att skärma kablarna kan det vara bra att ha läget klart för sig.

Skall man göra en skärmning som är immun mot störningar så kan dubbelskärm vara bra. Ytterskärmen jordad i båda ändar för att ta upp elektromagnetiska fält, tät innerskärm endast jordad i ena ändan(elektriskt skild i övrigt från ytterskärmen) för att ta upp elektriska fält.
Azreal

Inlägg av Azreal »

Tack för feedback alla som svarat,
jag har nu beställt ferritkärnor som är anpassade för den frekvens som jag har problem med.

Kommer att testa detta på fredag eller nästa vecka.

Ett annat alternativ är att köpa nya kablar(igen) samt ta bort en skarv som finns idag.
Pratade med en kunnig person inom audio/video och sa att det kan uppstå konstig fenomen i skarvar, något jag aldrig tänkt på själv.

Vi jobbar vidare = )
Azreal

Inlägg av Azreal »

Problemet är löst nu, vi hittade problemet där störningarna tog sig in.
Detta var boven;
http://www.svideo.com/svideocoupler.html

Vi fick ta bort skarven och dra en lång kabel istället, det löste biffen.
Skriv svar