AC->AC trafo frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zarck

AC->AC trafo frågor

Inlägg av zarck »

Behöver komma över en ersättningstrafo

Specifikationerna 230v in : 1V 14VA AC ut.

Här blir det dock knas i min hjärna. Trafos jag hittar har bara V och A angivet. typ 12V 1000mA.

Nån som kan hjälpa mig att se klart?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: AC->AC trafo frågor

Inlägg av Micke_s »

1 volt är lite udda för en transformator, säkert att det inte ska vara 14VAC 1VA?

För få 12v 1000mA till VA så behöver du effektfaktorn också, eller anta något slags worst case (effektfaktorn är mellan 0 och 1).
12*1*effektfaktor
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

VA är reaktiva effekten. Genom att använda effektlagen P=U*I så kan du räkna om till det du inte vet! Så länge du belastar resistivt kommer VA och W att var samma sak. Annars måste du ta hänsyn till effektfaktorn.

Vet du effekt och spänning kan du få fram ström. I = P/U
Vet du effekt och ström kan du få fram spänning. U = P/I

1V och 14A verkar konstigt?
zarck

Inlägg av zarck »

Skönt att det inte bara är min hjärna som tycker det är konstigt.

Får maila tillverkaren och fråga igen.

Tack för snabba svar
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag tyckte det var lite udda eftersom hans exempel var en 12volts transformator.

Edit: Vad sitter i andra änden? 1Volt räcker knappt för driva något vettigt förutom värmeelement.
zarck

Inlägg av zarck »

Micke_s skrev: Edit: Vad sitter i andra änden? 1Volt räcker knappt för driva något vettigt förutom värmeelement.
I andra änden sitter en glödritningspenna: http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/Pro ... uctid=2150 (tror det står fel i artikeln, då jag fick specsen från tillverkaren, dvs 7w borde vara 14w)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Då stämmer nog 1volt.
Eftersom det är en resistiv last så kan du räkna på 1volt och 14watt. (effektfaktor=1).
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

borde vara lätt att ta en ringkärnetrafo och linda på några varv för rätt spänning

har annvänt den modellen för låga spänningar och stora strömmar

annars en ganska udda trafo
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Svårt att hitta en sån trafo. Men jag vet att jag sett nån svensk återförsäljare som har kit som man kan linda sekundären själv på. Det är väl det eller att specialbeställa som är det mest troliga verkar det som. Men jag kan för mitt liv inte komma på vilken återförsäljare det var! Annars funkar ju gryms förslag bra med.

Edit: Jag hittade, det är Svebry som har sånna kit!
zarck

Inlägg av zarck »

Verkar extremt udda, har inte hittat någon produkt som varit i närheten ens.

Känns inte riktigt som jag har den erfarenhet som behövs för att tillverka en själv heller.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Ok ska försöka hjälpa dig lite, det är inte så farligt avancerat. Titta på den här, länk. Den klarar av 25VA, vilket är mer än vad du behöver.

Det finns en länk till instruktioner för hur du gör på sidan jag länkade till. Enligt dem ska du linda ganska precis 7 varv för att få 1V ut. Och för att klara av strömmen så kan du linda två parallella lindningar med 2mm lackad koppartråd som de har där med. Men ska jag vara helt ärlig tror jag det går bra att få in 7 varv med 2,5mm2 EK/FK/RK (vanlig plastisolerad kopplingstråd) där med. Kan även rekommendera att du köper skruvsatsen de har där med, fall du inte har sånna grejjer hemma.

Om du nu verkligen inte vill fixa det själv, så verkar det som om dom kan linda och montera ihop åt dig med. Men då får du nog kontakta dem per mail/tele.

Lycka till!
Nerre

Inlägg av Nerre »

bonecrime skrev:Men ska jag vara helt ärlig tror jag det går bra att få in 7 varv med 2,5mm2 EK/FK/RK (vanlig plastisolerad kopplingstråd) där med.
Så gjorde jag en frigolitskärare (fast jag hade 4-kvadrat kabel, och oanvända sekundärlindningar kvar på trafon).
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kan berätta att det funkar alldeles utmärkt med vanlig kabel om den får plats, har gjort det själv flera gånger.
Jag skulle nog gått på rk, helst värmetålig, för den är lättare att linda på, så ska du inte gå mycket över 4A per kvadratmm så 2 parallella 1,5kvadrat eller en 4 borde bli lagom till 14A.
Det som kan hända om du har för tunn tråd är att det blir varmt och smälter isoleringen, så håller du bara reda på temperaturen när du kört ett tag så blir det bra.
Du kan ju dessutom på detta vis få temperaturen på pennan som du vill ha den, om det inte redan är reglerat, för kallt några varv till och tvärtom.

Edit:
>och oanvända sekundärlindningar kvar på trafon.

Jo det förstås, det får man ju se till att de som inte används är isolerade.
zarck

Inlägg av zarck »

Låter väldigt intressant, jag hänger med på hur spänningen justeras, men inte hur strömen justeras.

Hur fungerar de paralella lindningarna? behöver man sammanfoga de rent fysiskt på nått sätt? eller räcker det med att linda 7 varv, klippa tråden och linda 7 varv till brevid?

Ingen risk för härdsmälta om jag väljer den 2mm tjocka koppartråden? =)

När börjar strömmen bli en risk för att den smälter kablar? Tänkte använda mig av vanliga 220v elkablar (brukar återvinna gammla pc kablar).

Fundera på en ratt för att kunna ställa in effekten från 0-100%, känns lite smidigare än att behöva ändra lindningarna, men vad kallas en sådan?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Varven reglerar spänningen.
Tråden du lindar på och transformatorns VA styr maximalt strömuttag, därför ska du välja en transformator på minst 14VA. 25VA går alldeles utmärkt.
Skriv svar