I Schnegelwerfers utmärkta guide om switchtransistorer på EF finns denna bild:
Han använder 5V till kretsen och 12V till relät. Om man tänker sig att detta är
två separata källor med varsin egen transformator och regulator, kan man då ha
gemensam jord för 5V 0ch 12V? Jord för 5V till kretsen är inte utmärkt.
Hoppas ni förstår hur jag menar!
Tack för svaret sodjan. Skälet till min fråga är mitt projekt Lysande tavla.
Innan jag skulle göra det sista kretskortet byggde jag upp allt på labplattan och
allt funkade OK när jag använde 5V till kretsen och 5V 20mA till switchtrissorna
för lysdioderna. Men när jag byggde 5V till kretsen och 24V till trissorna använde
jag inte gemensam jord och det funkade inte. Jag var osäker på om man kunde
lägga ihop jord när spänningarna kommer från två elektriskt åtskilda källor 5V och 24V.
Annars verkar t.o.m jag fattat hur man räknar på trissorna. 4015 lämnar bara 2.5 mA
och det blir inte så ljust så detta funkar bra.
Edit: Tack även till Glenn, du postade när jag skrev.
Alltså, problemet är att om de två "jord" *INTE* är ihoppkopplade så får
ju inte heller "5V" och "12V" någon större mening heller. D.v.s att 12-volten
vet inte vad 5-volt är för något och tvärtom.
Tänk dig att du kopplar 4st 1.5 V batterier efter varandra (i serie). Varje batteri
har ju i och för sig en "jord" (alltså minuspolen). Men vad som ska vara jord i
din koppling är ju upp till dig. Beroende på vilken punkt du kallar "jord" så får
du antingen :
+6V och jord (d.v.s jord i ena änden av de seriekopplade batterierna, minussidan)
+4.5V, -1.5V och jord (1+3 batterier)
+3V, -3V och jord (2+2 batterier)
+1.5V, -4.5V och jord. (3+1 batterier)
jord och -6V (d.v.s jord i andra änden av de seriekopplade batterierna, plussidan)
Alltså, för att det överhuvudtaget ska vara meningsfullt att tala om olika spänningar
i samma koppling, så *måste* man ha en gemensam fast punkt (det vi kallar "jord").
att mäta mot. Annars kommer allt bara att flyta omkring...
Jag är inte lärare till yrket, men jag tycker själv att jag har
en viss förmåga att förklara saker och ting. Älskar att stå
framför an Whiteboard med en penna...
Jag har en undran kopplad till detta med jord...
Jag ska göra ett +/-15V PSU enligt standard (Trafo+brygga+glättning+reggar). Eftersom det är både positiv och negativ utgång kommer jag använda en trafo med två sekundärlindningar. Nu kommer själva frågan:
Kan jag koppla ihop inkommande jord från 230-sidan med mittanslutningen på sekundärsidan? Eller kommer det att orsaka att min jordfelsbrytare löser ut?
För att förklara min teori ytterligare: om jag kopplar 0V-punkten på sekundärsidan till "äkta" jord, så visst kommer det att gå en ström till/från jord via sekundärsidans laster? Eller?
Jordfelsbrytaren mäter och jämför strömmen i fas(erna) och nolla, är de lika så löser inte JFB.
Skyddsjorden är aldrig inkopplad till JFB.
Koppla helst inte ihop skyddsjord med "äkta" jord (vad det nu är för något), det orsakar ofta vagabonderande strömmar som ställer till en del störningar.
Vagabonderande strömmar löser inte jordfelsbrytaren.
"Äkta" jord, är det inte det man får om man kör ned ett jordspett i marken enligt konstens alla regler?
Det ända jag känner mig någorlunda säker på vad gäller sådan "markjord" är att det inte är något jag skall försöka använda mig av i några som helst kretsar (åtminstone inte innan jag utbildat mig betydligt mer inom ämnet starkström etc).
Om man är långt ute i skogen och har ett (portabelt) elverk med sig, kopplar man då skyddsjord till ett jordspett?
Ja, elverk brukar mig veterligen ha ett jordspett. Och det stämmer att åskledare är kopplade till marken.
Men huruvida den jorden är "riktig" eller inte är väl svårt att säga:)
Värt att notera är väl att det KAN vara potentialskillnad mellan marken och skyddsjord. På sjukhus har väl väldigt komplexa jordsystem för att potentialutjämna och undvika jordslingor, eftersom även en liten potentialskillnad kan vara livsfarlig för en patient som är medvetslös och har hudens resistans eliminerad med elektrod-gel.