Vilket (CAD-)program är jag ute efter?
Vilket (CAD-)program är jag ute efter?
Låt säga att jag i CAD har ritat (eller ska rita) en cylinderformad skål med vissa dimensioner. Jag skulle då vilja få reda på hur mycket vätska skålen pallar innan materialet (bör vara definierbart, t.ex "stål" eller "plast" eller "aluminium", eller liknande) ger vika, eller hur mycket solitt material jag kan hälla i innan botten ramlar loss. Kanske är det hållfasthetslära det här handlar om, jag vet inte. Konstruktion är inte min starka sida, därför behöver jag mjukvara jag kan förlita mig på.
Till en början är konstruktionerna små och i låg skala, men längre fram kan de eventuellt öka i storlek och komplexitet.
Vilket program vill jag titta på?
(Prisklass på programmet spelar inte så stor roll. Det får gärna vara gratis eller kosta skjortan och hans moster, bara det klarar av att räkna belastning och har hyfsat lätt användargränssnitt när det gäller själva ritning)
Till en början är konstruktionerna små och i låg skala, men längre fram kan de eventuellt öka i storlek och komplexitet.
Vilket program vill jag titta på?
(Prisklass på programmet spelar inte så stor roll. Det får gärna vara gratis eller kosta skjortan och hans moster, bara det klarar av att räkna belastning och har hyfsat lätt användargränssnitt när det gäller själva ritning)
Re: Vilket (CAD-)program är jag ute efter?
Gissar att både Solid Works och Inventor kan klara av det (är dock lite osäker på det, dock).
Andra som bör kunna hantera det är CATIA, Microstation, Intergraph och Solid Edge, take your pick.
De kostar i stort sett "skjortan och hans moster samt släkten därtill" dock
Andra som bör kunna hantera det är CATIA, Microstation, Intergraph och Solid Edge, take your pick.
De kostar i stort sett "skjortan och hans moster samt släkten därtill" dock
Skulle tro att I-DEAS klarar det med.. men jag har inte använt det själv, bara installerat och konstaterat att det startade 

Ansys är ett annat program för FEM-analyser som jag vet används på Umeå universitet.
I Solidworks är det ganska lätt att få reda på volymen som en skål rymmer. Man kan då göra en "body" så högt som vatten ytan ska vara och sen ta "Combine-subtract", den skapade bodyn minus skålen, kvar får man då en kropp av den inneslutna vattenvolymen.
Alibre Design, kanske?
http://www.alibre.com/products/fea.asp
http://www.alibre.com/products/ad_compare.asp
De rear ut verson 11 för 99$ och uppåt ju vere version av 11:an det är och som det verkar ska nästa version komma i början av september eller i slutet av augusti.
http://www.alibre.com/products/fea.asp
http://www.alibre.com/products/ad_compare.asp
De rear ut verson 11 för 99$ och uppåt ju vere version av 11:an det är och som det verkar ska nästa version komma i början av september eller i slutet av augusti.
Nu var det väl inte volymberäkningar som efterfrågas, men det går ju bra med Solidworks.persika skrev:I Solidworks är det ganska lätt att få reda på volymen som en skål rymmer. Man kan då göra en "body" så högt som vatten ytan ska vara och sen ta "Combine-subtract", den skapade bodyn minus skålen, kvar får man då en kropp av den inneslutna vattenvolymen.
Det som gäller är Solidworks med ett plugin som heter Cosmosworks.
Jag har inte testat själv med vätsketryck, bara "vanlig" belastning, men det måste funka med tryck också.
SW har kanska låg inlärningströskel och mycket hjälp finns på nätet.
Både Solidworks och Cosmosworks borde finnas som "fulversion" på nätet att tanka hem.
Då slipper man "skjortan och hans moster samt släkten därtill"
Fast jag tror det blir svårt att räkna ut just det som du tänker. Visst får man säkert ut fina värden, men de spricker ganska fint om det är en repa på den riktiga grejen eller om man bara skakar den...
Vad exakt är det du ska göra?
Vad exakt är det du ska göra?