LM338 Adj. Voltage Regulator 5A
Re: LM338 Adj. Voltage Regulator 5A
transformatorn ja ska använda ger 28V ut vid 230V in. När det likriktas höjs strömmen med en faktor på 1.4 (med glättningen). Vilket landar på runt 40V. Så jag funderar på om jag i denna kretsen kan sätta en till LM338 före allt det anddra för att dra ner spänningen till under 35V. Eller finns det något enklare sätt?
- prototypen
Det fungerar och kommer att generera mycken go värme.
Protte
Protte
man kan inte sätta ett motstånd på adjust pinnen på den örsta LM338an i kretsen så den sänker spänningen till den andra?
Alltså så att den första får runt 40V. som den sänker till 30V (+ att den agerar som ställbar ström fortfarande). Den andra LM33an får då 30V och klarar drmed gå ner till 0v ?
transformatorn jag har har endast 2 uttag, kan man med hjälp av 2 st likriktarbryggor skapa negativ spänning?
trevlig helg!
Alltså så att den första får runt 40V. som den sänker till 30V (+ att den agerar som ställbar ström fortfarande). Den andra LM33an får då 30V och klarar drmed gå ner till 0v ?
transformatorn jag har har endast 2 uttag, kan man med hjälp av 2 st likriktarbryggor skapa negativ spänning?
trevlig helg!
- prototypen
Om den första agerar strömbegränsning och du gör kortslutning kommer det mesta av dina 39volt att hamna över strömbegränsar regulatorn.
Skaffa en vettigare transformator, 24 VAC är ju inte direkt ovanligt.
Protte
Skaffa en vettigare transformator, 24 VAC är ju inte direkt ovanligt.
Protte
Andy skrev:Om man har två så kan man justera både spänning och ström.
exempel : http://www3.telus.net/chemelec/Projects ... pply-1.png
vad har tantalkondensatorerna för funktion i de här schemat?
vad blir skillnaden om man använder en resistor för att koppla adjust till jord på den första ICn t.ex? finns det program för att simulera sånt här?
mvh
- prototypen
I den kopplingen går det lika bra med elektrolyter och funktionen är att hejda högfrekventa störningar så regulatorn lämnar en jämn och fin spänning.
Ska du begränsa första regulatorn så får du dra väldigt hög ström i adj för strömbegränsningsmotstånden är väldigt lågohmiga. Glöm det.
Protte
Ska du begränsa första regulatorn så får du dra väldigt hög ström i adj för strömbegränsningsmotstånden är väldigt lågohmiga. Glöm det.
Protte