hd44780 lcd, kontrollerkretsar känsliga?
hd44780 lcd, kontrollerkretsar känsliga?
nu är det såhär att jag har lyckats ha sönder 2 st lcd skärmar (hd44780). på båda verkar kontrolllerkretsen vara skadad.
några linjer har slutat fungera mitt i raderna, och när jag trycker lite lätt på kontrollerkretsen så antingen fungerar fler linjer eller så försvinner andra.
men nu har jag iallafall köpt mig en ny lcd att mecka med och undrar då vad jag kan göra för att undvika sånna här problem?
kan det vara spänningsproblem? eller är det allmänt känt att skärmarna är känsliga?
//Jocke
några linjer har slutat fungera mitt i raderna, och när jag trycker lite lätt på kontrollerkretsen så antingen fungerar fler linjer eller så försvinner andra.
men nu har jag iallafall köpt mig en ny lcd att mecka med och undrar då vad jag kan göra för att undvika sånna här problem?
kan det vara spänningsproblem? eller är det allmänt känt att skärmarna är känsliga?
//Jocke
Re: hd44780 lcd, kontrollerkretsar känsliga?
Låter mer som dålig kontakt mellan glasmodulen och mönsterkortet.
Om kretsen vore paj så hade det nog inte hjälpt att klämma på den...
> eller är det allmänt känt att skärmarna är känsliga?
Nej.
Om kretsen vore paj så hade det nog inte hjälpt att klämma på den...
> eller är det allmänt känt att skärmarna är känsliga?
Nej.
nej det är sant, låter lite knasigt att det skulle hjälpa att klämma på den.
nu när jag spanar runt lite om den displayen som jag senast använde så verkar det inte riktigt vara hd44780, utan snarare JHD161A? fast jag läste även någonstanns att det är hd44780 kompatibelt.
denna displayen: http://www.electrokit.se/opto-display-l ... n_41000945
jag matar den med 5 volt och den är direktkopplad till en atmega 324p i 4bit mode.
nu när jag spanar runt lite om den displayen som jag senast använde så verkar det inte riktigt vara hd44780, utan snarare JHD161A? fast jag läste även någonstanns att det är hd44780 kompatibelt.
denna displayen: http://www.electrokit.se/opto-display-l ... n_41000945
jag matar den med 5 volt och den är direktkopplad till en atmega 324p i 4bit mode.
OK, ungefär samma som : http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=96694353 
Har en kartong liggandes, säg till om du behöver en. Definitivt HD44780 kompatibel.
Som sagt, det låter som dålig kontakt mellan glasmodulen och mönsterkortet.
Det ska det naturligstvis inte vara på en ny modul, men...
> så verkar det inte riktigt vara hd44780, utan snarare JHD161A?
Äpplen och päron. Det är namn på olika saker, går inte att jämföra så där.
Det finns *ingen* LCD modul som heter HD44780.

Har en kartong liggandes, säg till om du behöver en. Definitivt HD44780 kompatibel.
Som sagt, det låter som dålig kontakt mellan glasmodulen och mönsterkortet.
Det ska det naturligstvis inte vara på en ny modul, men...
> så verkar det inte riktigt vara hd44780, utan snarare JHD161A?
Äpplen och päron. Det är namn på olika saker, går inte att jämföra så där.
Det finns *ingen* LCD modul som heter HD44780.
Okej. Jag köpte en ny display hos Kjell igår, så jag får ta och testa vidare med den. Om det blir ytterligare problem så kanske jag kan köpa en display av dig då?
Jag hör av mig isåfall.
Jag hör av mig isåfall.
Tycker snarare de är odödliga iaf vad gäller om man kör i 5V i dem har bränt mig på kontrollerkretsen på en 16x2 för att jag körde in strömmen i fel ände av kontakten så att säga. I övrigt verkar de tåla det mesta som jag lyckats med. Har faktist bara fått sönder en och då var glaset krossat 

-
Jag har faktiskt bränt belysningen på ena sidan på en jag har. Har inte unersökt varför men hjälper inte att trycka på den.
Det är ju bara en LED som brinner så fort den får för mycket ström såna är inga problem att få ihjäl 

Det vanligaste är att en del inte förstår att det är en *LED* bakgrundsbelysning
och alltså måste strömbegränsas. Kör man in en 5V direkt på +LED och -LED
(eller vad de heter) så är risken stor att man pajar den. En del moduler har
strömbegränsingsmotstånd på själva modulen, och då är det ju en annan sak...
och alltså måste strömbegränsas. Kör man in en 5V direkt på +LED och -LED
(eller vad de heter) så är risken stor att man pajar den. En del moduler har
strömbegränsingsmotstånd på själva modulen, och då är det ju en annan sak...
Och då står det garanterat också i databladet att så är fallet (maxström etc).
Tycker också dom är tämligen hållbara, har bara en trasig, och den har jag aldrig sett fungera, den var trasig redan i apparaten jag snodde den ur antagligen.
Men efterssom det finns så många tillverkare av dessa så finns det säkert kinajunk av låg kvalitet, samt "rejects", alltså sådana som funkar men kanske inte klarar alla tester osv som säljs vid sidan av..
Men efterssom det finns så många tillverkare av dessa så finns det säkert kinajunk av låg kvalitet, samt "rejects", alltså sådana som funkar men kanske inte klarar alla tester osv som säljs vid sidan av..
Det skulle förvåna mig om det finns någon LCD som *inte* kommer från Kina...
Men den modulen som strular, man skulle kunna lätta på LCD glaset och kolla lite.
Bara att vrida om de (normalt) 6 vinklarna på baksidan med en plattång...
Men den modulen som strular, man skulle kunna lätta på LCD glaset och kolla lite.
Bara att vrida om de (normalt) 6 vinklarna på baksidan med en plattång...